Dell Vostro 3350 (N33503S) Review

kless 14 juli 2011, laatste update op 14 juli 2011, 1.303 views

Dell Vostro 3350 (N33503S)

Pluspunten

• Goede deal prijs-hardware
  • Zeer complete uitrusting
  • Grote accu,Lange duur, helling zorgt voor koeling en prettig typen.
  • Stil bij office/browsen
  • Lijkt alles goed te kunnen wat ik er van verwacht had.

Minpunten

• Accu is een bult, Moeilijk vervoer
  • touchpad hoogte

Deze review wordt stukje bij beetje aangevuld met screenshots op't moment dat ik uit vind hoe ik goed de "wisselende" videokaart kan benchen. Ik zoek nog een mooie accu test.

Reden van aankoop:

Bij het zoeken naar een laptop voor de studie om eventueel buiten mee te kunnen werken en soms een spelletje te doen als ik op visite ga bij vrienden had ik de volgende wensen : I3 of beter , 4 gb of meer lange accuduur en kleiner dan 14" met apparte videokaart. Bij de zoektocht kwam ik onderandere deze DELL tegen:

Deze werd eerst geadverteerd met een Radeon HD7450 videokaart. Maar die zit er echter niet in.

Hardware

Processor
Intelģ Core™ i3-2310M 2.1GHz voor mij was 150§ voor een I5 en 500gb hdd niet interesant genoeg.
Deze is stiekem sneller dan m'n E6750

Mark3D scores
2006CPU 2480
VantageCPU 6760

SuperPI 1M 19.020 sec
SuperPI 2M 42.810 sec
SuperPI 32M 16m36.002sec

Beeldscherm
13.3 inch High Definition LED Display (1366 x 768) with anti-glare.

Het scherm is dus mat en ik moet wennen aan een lage resolutie in de hoogte 1366 x 768. Omdat ik altijd 5:4 gewend ben 1280X1024.
Ik heb de windows taakbalk maar op de zijkant gezet om een paar pixels te winnen meer suggesties altijd welkom.
Over het beeld, tjah..het blijft een laptop scherm.

Een externe monitor kan aangesloten worden via D-sub (prima met mn llyama21'') en HDMI (direct een kabeltje bij de ACTION gehaald voor 2.60 en laat HD film prima op de TV verschijnen.) Nog niet tegelijk gedaan.

Geheugen
1 module 4GB3 Dual Channel DDR3 SDRAM at 1333MH Samsung M471B5273DH0-CH9 4GB DDR3 SO-DIMM PC3-10700S DDR3-1334 (9-9-9-25 4-34-10-5)
Dit ga ik uitbreiden met een kingston reepje om dualchannel te draaien.
Sisoft sandra bench

Harde schijf
320 GB SATA harde schijf (7200 rpm) Western digital
Deze wil ik in de toekomst nog vervangen door een SSD. sneller en zuiniger en geen draaiende onderdelen.
HD TUNE:

Videokaart
I3 en 512MB AMD HD6490M RadeonTM. Omdat het niet de geadverteerde versie is kreeg ik na overleg 10% korting. Deze switchable videokaarten zijn lastig om uit te lezen. Ben benieuwd of er overclock opties zijn met ander dingen. ATI drivers staan het niet toe.
Aida / GPUZ lezen het uit als een HD6490 Vanwege de prijs en de grote accu ben ik voor deze gegaan vergeleken met andere modellen Dit is wel lastig:
GPUZ: leest niet goed uit?

Aida64:leest wel goed uit?

Scores mark3d
2005 8185
2006 5088
vantage 2334

Ik kan naar tevredenheid counterstrike source (fps>100) en heros of newearth spelen maar dukenukem geeft teveel screenlag.

Optisch station
8X DVD+/-RW Drive
Brand prima een cdtje

Accu
Primary 8-cell 80 WHr Lithium Ion battery

Duur Idle:
Duur office/internet:
Duur full load:

De accu steekt uit aan de onderkant.een balk van 27.5 bij 1.5 cm. deze bult zorgt dat de laptop een beetje een helling heeft dat vind ik heel prettig om te typen maar is wat lastiger met het vervoeren. Ik zoek nog een mooie sleave en daarnaast zoekt ik nog een mooie accu test.

Touchpad
45 bij 83 mm groot/klein. De breedte is goed. kan mooi hele scherm over van links naar recht. de hoogte had wat hoger gekund. Ik moet wel wennen aan een touchpad en het fenomeen multitouch.

Webcam & MIC
De webcam geeft beeld, maar nog niet gebruikt om te chatten een foto van de laptop in de spiegel in de schemer en binnen in de ochtend.

De microfoon werkt goed. Gebruikt met teamspeak 3 en commentaar van vrienden was dat ie iets harde was dan mijn Zahlman ZM mic-1

Connectiviteit
European Dell Wireless 1702 (802.11b/g/n) + Bluetooth
Bluetooth
Niet gebruikt
WiFi
Ik kom er mee tot achter in de tuin in de kas, signaal 1 ŗ 2 blockjes (~70M vanaf de meterkast)

Garantie
1 jaar basisgarantie - Next Business Day

Bij levering was het scherm kapot.(wat is dat frustrerend!) deze is vervangen. Echter next business was niet het geval. eerst door miscommunicatie. maar na nog een keer bellen kwam 2 dagen later toch de monteur alsnog lang. de extra dag was nodig om het vervangende schem op het monteurdepot te krijgen.

Tot dusver ben ik zeer tevreden met mijn aankoop.

Update
Het is alweer een tijdje later. Bevindingen tot dusver. Alles is prima naar wens en verwachting behalve ondergenoemde delen.

Accu heeft nog maar de helft van het oorspronkelijke vermogen.

Scherm behuizing deel was te flexiebel. door verdrukking met andere bagage heb ik een kleine kring van het dell logo doorgedrukt in het scherm waat iets helderder oplicht door de backlight.

Bij een bios update van dell is de videokaart ge-rebrand en zijn de clocks verlaag. Deze underclock heb ik met msi afterburner weer terug naar originele clocks gezet.

Na ongeveer een jaar een preformace probleem die aan oververhitting lag.(met stresstools ontdekken dat het bij 85graden de processor terug clocked. Dit probleem is eerst weer opgelost tot de volgende schoonmaakbeurt: met perslucht het over de tijd verzamelde stof uit de koelonderdeel te blazen. nu kan hij weer prime en gpuz op 100% load draaien en wordt dan max 80 graden.

Verder nogsteeds tevreden met de aankoop.

• Gumbler bag voor vervoer
  • linksys wireless G breedbandrouter (WRT54GL)
  • Logitech MX518
  • Windows 7

Heb jij ook een Dell Vostro 3350 (N33503S)?

Redelijke review, niet fijn om te lezen. (plaatjes grafieken etc. zijn welkom)

HD7450?? heb ik onder een steen geleefd? De 7XXX serie komt toch pas rond Q2 2012 uit?????

Maar 2 usb 3.0 poorten vindt ik persoonlijk dat je niet als negatieve eigenschap moet aanhalen. Weinig randapparatuur ondersteund 3.0 en 2 poorten zijn dan ook zeker sufficiŽnt voor 99% van de gebruikers gezien de huidige stand van zaken.
(heb er 1 op mijn mobo en die gebruik ik alleen voor een externe hdd of het overzetten van grote bestanden op usb)
Je zou op zijn minst kunnen verklaren waarom 2 usb 3 voor jou niet voldoende is.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 11 juli 2011 12:17]

De HD7450M is een misser van Dell.
Het vervelende is dat er "maar" 2 usb aansluiting zijn. direct naast elkaar dus alleen met stekkers zijn allebij te gebruiken.

Muis en hdd kan. maar ik moet bijde er uit halen om een penndrive of mp3 speler er in te doen omdat die te breed is.

Ik wou eventueel muis + toetsenbord aansluiten EN nog een externe hardeschijf. maar dat gaat niet.
Er zit aan de andere kant van het apparaat een extra USB/Esata poort (uit mijn hoofd naast de HDMI-aansluiting). Ik geloof dat het geen USB3 is, maar toch. Anders heb je voor een prikkie een USB-hub. (wel extra rommel om mee te sleuren, da's een nadeel)

Ik ben het met eL_Jay eens dat je review niet echt lekker wegleest.
Je zou eens naar de opbouw van je zinnen kunnen kijken (komma's) en er zit hier en daar een typ-/ spelfoutje.

Ik heb de 3350 zelf ook, vind het een fijn apparaat. Merk wel dat de rechter voorzijde (de kant waar de cardreader en vingerafdruksensor zit) neiging heeft om warm te worden. Heb je daar ook last van met gamen?
Ohjah.... zijn er drie, twee usb 3.0 poorten en 1 hdmi/usb2.0 mix . (USB negatief verwijderd)

Schrijven is niet mijn kunstje, Mij zelf corrigeren is vrij lastig.

Dat over de warmte productie. Hij wordt wel warm inderdaad. maar ik vind dat eigenlijk wel prettig. Die warmte voeld als een "warme deken" waar mijn pols lekker op kan rusten.
Met gamen heb ik mijn rechter hand op de muis en linker hand op toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door kless op 14 juli 2011 13:55]

ik heb 3 weken geleden dezelfde binnen gekregen maar met de intel HD graphics. Geweldige prestaties en toch 9 uur internetten! bouwkwaliteit is top, en het hitte probleem van kooka rechtsvoorin heb ik ook! die dummy sd card is gloeiend heet als ik hem er uit haal!

al met al een geweldig apparaat, zeker een aanrader voor elke student zo'n beetje(en ook de zakelijke gebruiker waar het apparaat voor bedoeld is ;) )