Fractal Design Define XL (Zwart) Review

raugustinus 10 juli 2011, laatste update op 11 juli 2011, 337 views

Fractal Design Define XL (Zwart)

Pluspunten

• inbouwgemak
  • ruimte
  • ontwerp
  • nogmaals inbouwgemak

Minpunten

• geluidsproductie helaas toch niet superstil
  • afwerking kan iets beter (deurtje niet solide genoeg)

Ik heb deze kast gekocht om mijn Antec P182 te vervangen. Van mijn huidige systeem was de PSU overleden waarvoor ik alles uit de kast heb gehaald om de onderdelen schoon te maken (stof) en te testen.
Bij het uitbouwen werd duidelijk dat ik weinig zin had om het terug te bouwen in de P182. Ik ben toen gaan zoeken naar een vervanger waarbij ik op de Define XL uit ben gekomen. Vanwege zijn geluidsisolerende panelen, ruimte (inbouwgemak) en looks.

Inmiddels heb ik de PC weer opgebouwd en kan ik zeggen dat ik redelijk tevreden ben over de kast.
Ik heb in de jaren met aardig wat kasten gewerkt, en de Fractal Design Define XL heeft wel het meeste inbouwgemak dat ik tot nu toe heb gezien. Ik ben nooit van het nette werken geweest door kabels netjes weg te werken, maar met deze kast is dat makkelijk en ook leuk.

Ik ben wel minder onder de indruk over de geluidsisolatie en bouwkwaliteit. Hij is toch iets luider en minder netjes afgewerkt dan mijn oude Antec P182. Toegegeven, de fans in de P182 had ik vervangen door Scythe exemplaren en misschien dat ik dat nog zal doen in de Define XL.

De afwerking is zeker niet slecht, gewoon goed zelfs, maar het deurtje voelt toch iets minder solide dan van de P182. Kwa inbouwgemak is de Define XL daarentegen vele malen beter.

Heb jij ook een Fractal Design Define XL (Zwart)?

Leuke review :)
Ik heb binnenkort een R3 en heb tevens een P182 en die wil ook met elkaar gaan vergelijken.
Ik heb wel wat vragen over je case nadat ik je review heb gelezen:

Meeste inbouwgemak, bedoel je dan alle towers mee of alleen silent cases? En wat bepaald bij jou dan het inbouwgemak?

Hoeveel herrie maken je fans? Wat voor aansluitingen zitten erop?
Hoe zit het met stoffilters? Kan je die makkelijk eraf halen en schoonmaken? Geld dat voor alle fan aansluitingen? Of zit alleen op je front stoffilters?

Hoe zit het met de warmte? Hij is best luid heb je het over, maar kan hij daardoor wel de warmte goed wegblazen?

Tevens misschien handig om ook over de isolatie te vertellen, hoe dik is dat bijvoorbeeld? Waarom is je kast luider dan de P182? Komt dat door de isolatie, of misschien omdat er meer aansluitingen voor de fans zitten?
Hoe veel ruimte heb je over om CPU koeler te plaatsen? Kan daar bijvoorbeeld een Scythe Mugen op? Of zit dan de isolatie in de weg?

Goed ik ben niet zo van sterren geven, ik vind het namelijk al geweldig dat je een review plaatst. Tevens weet ik niet een of deze review klaar is, of dat je items wilt toevoegen :)

Ik zeg schroom niet om voor andere artikelen ook reviews te schrijven ;)
Ik zal tzt nog wel wat updates schrijven als ik er aan toekom. Zeker gezien je vraag over de CPU koeler. Ik heb er een Scythe Mugen Rev. B op zitten. Dat is wat krap, maar hij zit er wel in! Maar dan wel met de fan aan de verkeerde kant, omdat het geheugen anders niet meer past. Daar is de Define XL dus niet het probleem. Het was voor mij wel wat krap om de 8 pin CPU voedingskabel netjes te verbinden.

Als ik tijd heb zal ik van de week wat updates schrijven.
Heb zelf ook deze case.
Achter het deurtje aan de voorkant tref je nog twee kleine deurtjes aan voor de fans. Deze moet je eruit trekken. Scharniertjes zijn twee pennetjes. Dan kan je tegen de stoffilter van de fan aan als je de deur openzet, maar ik heb gemerkt dat die deurtjes voor de fans de airflow heel erg beperken en het voegt ook niks toe.

Mijn ervaring ;)