Asus M2N4-SLI, nForce4 SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) Review

_Robin 23 maart 2007, laatste update op 23 maart 2007, 1.646 views

Asus M2N4-SLI, nForce4 SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)

Pluspunten

• Goedkoop
  • SLI op een budget bordje

Minpunten

• Temperatuur chipset / instabiliteit (pech van mijn kant)
  • Geen front-audio aansluiting

Layout Score: 4
Wat ervaring betreft heb ik niet veel te melden over dit moederbord. Bij aankomst werkte het een uurtje, daarna ontstonden vastlopers, uitvallers en vreemdere problemen.

Tijdens het opstarten waren tekens van de bios, en de bios van de videokaart hevig vervormd (zie plaatjes). Alles onderzocht, andere videokaart, memtest, voeding, kast e.d, maar het probleem bleef. Ook met latere bios versies en andere drivers.

RMA ingediend, nieuw moederbord gekregen > zelfde probleem.
Ik ben eens wat beter gaan kijken, en kwam er achter dat de chipset op het aparaatje onmenselijke temperaturen aanneemt. Volgens de meegeleverde software zou de temperatuur 27 graden zijn. Ik heb brandwonden op mijn vingers overgehouden aan het aanraken van de heatsink.

Dit zou goed kunnen verklaren waarom het moederbord steeds prima werkt als ik het net aanzet, en na n minuutje of 20 blijft hangen als ik de pc reboot. Bij wijze van experiment heb ik een 80mm casefan tegen de heatsink geplakt: geen enkel probleem.

Best vreemd, aangezien alle andere hardware losgekoppeld is of ergens anders probleemloos is getest. De mijne gaat iig terug, en word omgewisseld met een Gigabyte moederbordje..

Update:

In de winkel werd mij bij het omruilen verteld dat het ging om n bepaalde productieserie waarvan alle bordjes terugkwamen. Deze is toen vervanging gegeven uit een andere serie en werkte wel fatsoenlijk.

Ik heb de survey wat bijgesteld; als je minder pech heb dan ik is het een prima moederbord voor een kleine prijs, waarvan je wl veel plezier kan hebben. Voor zo'n goedkoop moederbord biedt het een zeer goede featureset waarover absuluut niets te klagen valt.

Heb jij ook een Asus M2N4-SLI, nForce4 SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)?

Lijkt mij niet een review mare meer gewoon ff zijken dat je mobo niet lekker werkt.
Ervaring met 4 en je heb er al 2 gehad ?
Wijnig ervaring als je bij jou 20 minuten werkt.
Eerst loopen zijken op het forum forum: Asus M2N4-SLI biostekens verkapt
En als men te wijnig reageerd maar ff een review maken doh.

Tijd voor een mod om deze onzin ff weg te haalen.
Zijken? Wijnig? Loopen? En zo nog een aantal. Leer eerst Nederlands aub.

OT: Als dit echt zo'n brakke serie is dan mag deze survey van mij best blijven staan. Kijk, als deze survey nou meteen over het eerste bord ging tja dan misschien niet, maar de poster heeft het niet over n bord maar meerdere.
@Warmonger:
Wat nou geen ervaring. Het feit dat zo'n moederbord het maar 20 minuten volhoud is ook een ervaring die opzich vrij belangrijk is.

Ik heb mn review wat positief bijgesteld, omdat ik inmiddels zeker weet dat het om een brakke productieserie gaat. Ik wil lezers zeker niet afraden dit moederbord te kopen, het is alleen wel vrij handig om even te weten dat het niet aan je andere hardware ligt als je zelf ook met dit probleem zit.

Dus niet zeuren dat het weg hoort, het is wel degelijk een belangrijke ervaring en nuttige informatie voor andere gebruikers.
de heatsink van mijn m2n32 word ook gloeiend heet... ik fik m'n handen er ook aan maar verder krijg ik die problemen niet met die wazige tekens. maar goed, die leuke heatsinks zullen wel iets van asus zijn :+
Mijn heatsink (M2N4-SLI) wordt ook vrij warm, al geeft PCProbe 2 rond de 25 graden aan. De cpu-temperatuur klopt daarentegen ook niet, die is bij mij rond de 25, terwijl PCProbe 45 aangeeft. Zie ik hier iets omgedraaids?

Wel een beetje aparte survey, het zegt niets over het product zelf, alleen over de problemen die de eigenaar ermee heeft...

Die front-audio aansluiting zit trouwens net schuin-naast het bovenste PCI-e-slot, links ervan. Ik moest er ook even naar zoeken, maar hij zit er wel!
Een dergelijke negatieve score geven aan een product wat niet normaal werkt vind ik altijd behoorlijk zinloos. Je kan een product immers alleen eerlijk beoordelen als dat product werkt op de manier waarop de fabrikant heeft bedacht dat het moet werken. Daaraan kan jij vervolgens je mening ophangen.

Wat mij betreft kan deze survey dan ook de prullenbak in :)
ik kan me voorstellen dat je dat denkt, bedenk echter wel dat het al mijn tweede exemplaar is, en dat mij in de winkel gezegd werd dat ze met bosjes terugkwamen...
De fabrikant kan nog zo mooi bedacht hebben hoe het moet werken, maar dan moet het dat wel doen.
Asus staat niet direct gekent om zijn goede koelvermogen qua heatsinks enzo meestal maken ze ook slecht contact met het mobo.
Lijkt me niet, anders zou de heatsink niet zo warm zijn, dan zou alleen de chipset koken...
Ik heb ook wat vreemde ervaringen gehad met een M2N-SLI (dus neit de 4).

De oplossing was redelijk eenvoudig: 64bit softwar draaien! Ik dacht de hele tijd dat het m'n grafische kaart was die in het honderd draaide, maar nu denk ik dat het mijn X2 processor was.

Ik heb ook gehoord dat AMD een fix heeft uitgebracht voor mijn probleem.

Ik weet niet tot in hoeverre dit bij jou van toepassing is, maar het is maar een tipje :)
mja dat probleem ken ik ook, er is een hotfix, dual core cpu's werken soms n beetje gaar onder windows XP en daar is die fix voor.
Ik heb echter in deze pc geen dual core CPU zitten (het moest een beetje een budget systeempje zijn).
Dit is helemaal geen overbodige survey!!
Jullie hieronder lopen vooral te zeiken. Zeer irritant probleem met de Asus en goed dat je hem terugstuurt (ook al doet hij het wel met een xtra fan erop). Zijn wel vaker problemen met de ozo stil en quiet passive koeling, maar dan moet het wel goed werken. Ze deden niet voor niets kleine vliegtuig propellors op de nforce4 moederborden vroegah.
ik had ook problemen met de warmte zelf met de nieuwste bios is het nog steeds niet het probleem verholpen!!!
wat dacht je om je Case Vol met Fan's vol te hangen.

Dit moet wel voor een leuke airflow zorgen
Of een leuke chipset Kooler kopen.

Zo duur zijn die niet

Iemand ervaring met dit moederbord met een AMD6000X2 @3.0 ghz

[Reactie gewijzigd door Roderiktweaker op 19 juli 2007 23:46]

Dat ligt aan je videokaart die artifacts hoor!