Specificaties 5GHz WiFi + 3G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 7390 (Int'l Edition) Review

Pewwy 9 juli 2011, laatste update op 9 juli 2011, 7.833 views

AVM FRITZ!Box 7390 (Int'l Edition)

Pluspunten

• ADSL/VDSL/Router mogelijkheden
  • Ondersteuning voor analoge en ISDN lijnen
  • Uitgebreide VOIP mogelijkheden
  • DECT ondersteuning
  • FritzFon ondersteuning
  • Telefoonboek
  • Telefooncentrale
  • Meerdere antwoordapparaten (handig met grotere thuiswonende kinderen)
  • Gratis App die het mogelijk maakt je iPhone/Android als handset te gebruiken
  • Dual band Wi-Fi
  • Guest access
  • Media player
  • Fritz!Labor (beta firmware) nu ook in het Engels

Minpunten

• Combinatie Dect en analoge lijn laat telefoons lang rinkelen na opnemen
  • Namen van standaard mappen in media player zijn in het Duits
  • Sommige geavanceerde instellingen moeten worden ingevoerd met behulp van je telefoon. Hierbij ontbreekt vaak een duidelijke beschrijving.

Beheerbaarheid Score: 4
Begin juni heb ik mijn FritzBox 7170 vervangen voor deze veel uitgebreidere 7390. In eerste instantie omdat we op het werk problemen hebben met het VOIP-gebruik van onze directeuren, die allemaal een FritzBox 7170 hebben staan en last hebben van problemen met hun kiestoon en het moeten herstarten van of bellen naar de router om weer naar buiten te kunnen bellen.

De achterliggende reden was uiteraard de volledigheid van de featureset, die voor zover ik ze gebruik bij features zijn beschreven. In mijn zoektocht heb ik meerdere routers bekeken, maar deze lijkt de meest complete van allemaal. Het enige dat ik echt mis is de optie om naar bijvoorbeeld mijn werk te kunnen VPN-en. In het gat waar ik woon is geen snel internet te krijgen (12Mb max, meer gaat het de komende jaren niet worden, dus over hogere snelheden kan ik helaas weinig melden).

In de toekomst komt er een uitbreiding over gebruik in combinatie met de FritzFon, eerst op vakantie, daarna ga ik die testen. De beta firmware, waar een echte kinderbeveiliging voor het internet op zou moeten zitten ga ik ook na de vakantie testen. De kinderbeveiliging die ze nu hebben is om te huilen. Een betere optie als je dat echt wilt is je DNS te routeren via OpenDNS.

Algemene beoordeling

De installatie verliep soepel, de configuratie ook. Het aansluiten van de externe harddisk en het benaderen van de mediaplayer via mijn Playstation 3 was onverwacht makkelijk. De VOIP instellingen blijven iets waar je even tijd in moet steken. Spelen met VOIP en de diverse goedkope providers is leuk en leerzaam, maar het vreet tijd voordat je alles naar je zin hebt geconfigureerd. Het configureren van de iPhone en Samsung Galaxy S Mini was goed te doen.

Features
Juist de hoeveelheid features en de constante ontwikkeling bij AVM hebben mij overtuigd weer een FritzBox te kopen.

De volgende features zijn standaard:

ADSL/ADSL2/VDSL/Internet router
De 7390 kan het hele scala aan. Heb je kabelinternet dan kan je hem via één van de Gigabit poorten aansluiten op de kabelrouter, zodat je alsnog van de features gebruik kan maken als je besluit toch voor de kabel te gaan.

Gigabit LAN
Voor mij toch wel een must, aangezien mijn PS3, Harddiskrecorder en XBOX 360 allemaal via een kabeltje zitten aangesloten. Omdat wireless G soms te traag is voor streamen van films is het lekker dat je dat nu kan opvangen door Wireless N of een netwerkkabel op 1Gb.

Wi-Fi
Ik had het nog nooit zien werken op een 'goedkope' thuisrouter, maar dual-band werkt perfect, en je hebt niet eens in de gaten dat je schakelt. Wireless N is hier niet echt op veel apparaten aanwezig, maar elke volgende aankoop heeft het natuurlijk standaard, dus het is fijn om weer even mee te kunnen.

Wi-Fi guest access
Dit ken ik alleen van hele dure Cisco apparaten, maar het zit ook geïntegreerd in deze router. Komt er bezoek dan log je in op je router en zet je het vinkje voor Guest Access aan. De guest access is te beveiligen met WPA, onbeveiligd is uiteraard ook mogelijk. Het voordeel is dat je kunt aangeven dat het stopt na een bepaalde tijd (tot 1 uur in te stellen per kwartier, tot 2 uur per half uur, daarna per uur). Ook kan je ervoor kiezen het pas uit te schakelen als de laatste persoon is uitgelogd. Zet je er geen wachtwoord op dan is het wel aan te raden dit even te controleren, maar in elk ander geval hoef je er niet meer naar te kijken.

Media Server
Bijna 'plug and play'. Werkt heel goed samen met mijn Playstation 3. Binnenkort komen er een aantal draadloze mediaspelers in huis en dan testen we dit eens goed.

Telefooncentrale
Alle telefoons die je aanmeldt krijgen een eigen intern nummer. Ook kan je er externe nummers aan koppelen. Het is zelfs mogelijk om tot 5 antwoordapparaten te configureren op het interne geheugen van de FritzBox. Er zit ook een telefoonboek ingebouwd in de 7390. Deze is door DECT toestellen te benaderen, maar op een nogal complexe manier.

FritzFon App
DE App voor de iPhone en Android toestellen om ze te laten inloggen op de FritzBox. Op de 7170 werkte het niet meer na een update, hier werkt het redelijk tot zeer goed. Het interne telefoonboek is goed te benaderen, en zodra je naar binnen loopt heb je verbinding via je huislijn. Nooit meer mobiel bellen in huis dus. Het enige dat je hoeft te doen is via deze app bellen en het is klaar.

Dect
Je 'oude' handsets zijn makkelijk aan te sluiten op deze router. Het voordeel is dat je per telefoon een eigen nummer kan instellen (zowel intern als extern) en dat je per telefoon kan aangeven van wanneer tot wanneer ze beschikbaar zijn. Ook kan je aangeven via welke VOIP verbinding de telefoon standaard uitbelt. De combinatie van DECT en analoge Telefoons is niet fijn. Zodra je er één opneemt blijft de andere doorbellen. Ronduit irritant, zodra ik een oplossing heb pas ik dat hier aan :)

VOIP
De VOIP opties zijn de reden dat mijn bedrijf voor FritzBoxen gaat.
Ik heb mijn vast nummer overgeheveld naar budgetphone, dat kost éénmalig 10 en 10 euro per jaar voor een prepaid nummer. Dat gebruik je om gebeld te worden.

Via Voipdiscount kan ik 120 dagen gratis bellen (tot 300 minuten per week) naar vaste nummers voor maar 10 Euro per keer. Daarna ga je dit tegoed opbellen, waarna je gewoon weer een keer aanvult. Voor mobiele nummers bel ik via Intervoip (3 cent ex vat per minuut, vergeleken met de normale 15 cent een peulenschil). Een regel in de router zorgt dat alle mobiele telefonie via Intervoip verloopt. Met de software van Voipdiscount en Intervoip kan je je eigen nummer registreren, zodat je deze ook meestuurt als je uitbelt.

Ik ben in kosten van 25,- per maand naar 5,- per maand gegaan voor telefonie. Niet veel verschil in geld, maar voor mensen die meer bellen nog meer de moeite waard.

Nachtfunctie
Als je niet gestoord wilt worden na een bepaalde tijd kan je de nachtfunctie aanzetten. Wil je bereikbaar zijn voor bepaalde mensen, dan geef je dit aan in je telefoonboek. Het grote nadeel hier is gebeld worden door 'geheime' nummers. Die kan je niet in de uitzonderingen plaatsen, en die worden dan dus altijd geblokkeerd.

USB Print Server
Handig, maar door mij (nog) niet gebruikt. Mocht dat nog wel gebeuren dan pas ik het hier aan.

DynDNS
Zoals zoveel ADSL modems heeft ook de 7390 de mogelijkheid om via DynDNS in te loggen en op die manier bereikbaar te zijn. Altijd een leuke bijkomstigheid als het is ingebouwd.

VPN
Toch één van de mindere punten. De configuratie van VPN op alle FritzBoxen is lastig. Er zijn aparte tools nodig om het aan de praat te krijgen en je hebt alleen VPN in. Hier mag zeker wel aandacht aan besteed worden vanuit AVM.

Firewall
Ook de Firewall is lastig te configureren. Bijna geen opties, behalve als je op een ingewikkelde manier aan de slag gaat.

Beheerbaarheid

De 7930 is voor het grootste gedeelte via je browser te configureren. De instellingen zijn makkelijk te vinden, en er worden zelfs opmerkingen geplaatst bij instellingen die je beter niet in combinatie met andere instellingen aan kunt zetten. Toch heb ik het idee dat je in de expert mode niet zo ver kan gaan met instellen als je zou willen (bijvoorbeeld de firewall). Nog leuker wordt het als de nieuwe firmware uitkomt. Het overzetten van gegevens van je oude FritzBox wordt mogelijk gemaakt.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Hier heb ik helemaal niet over te klagen. Het kan natuurlijk zijn dat mijn Telfort verbinding ineens stabiel is, maar sinds deze 7390 heb ik niet meer meegemaakt dat mijn verbinding uitviel en ik de router moest herstarten. Hiervoor was dat minstens maandelijks, met zowel de Zyxel als de FritzBox 7170

Ondersteuning

Ik heb met deze FritzBox nog geen problemen gehad, maar de helpdesk van AVM regelt altijd als je mail stuurt met vragen. Ook vind ik het geweldig dat er vanuit AVM altijd doorgewerkt wordt aan nieuwe features en dat ze via FritzLabor ook de beta firmware beschikbaar stellen. Vroeger was dat alleen voor Duitse FritzBoxen, tegenwoordig doen ze het ook voor internationale.

Ik heb de 7390 via een leverancier voor slechts ¤ 150,- kunnen kopen, maar de winkelprijs ligt een stuk hoger. Ik ben van mening dat hij zelfs de prijzen uit de pricewatch waard is, aangezien het een investering kan zijn die je in een jaar hebt terugverdiend met gebruik van echte goedkope VOIP providers.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7390 (Int'l Edition)?

Bij WiFi heb je het over Wireless-N en dat het 'fijn is om weer even mee te kunnen', maar mocht je op een laptop wireless N hebben, dan raad ik je echt aan het te gebruiken en bij de aanschaf van een nieuwe laptop dit ook mee te laten wegen.
Ik heb hier de Fritzbox 7340 (geen dualband WiFi en 2 ipv 4 Gbit aansluitingen) en heb de Wifi hier beneden op 5 GHz Wireless N draaien. Echt een wereld van verschil tov 2.4 GHz qua stabiliteit.
Beide banden (2.4 GHz en 5 GHz) zijn hier thuis vrijwel leeg. Ik zie hier alleen het netwerk van de buren. Dus daar ligt het niet aan.
Voor de 2.4 GHz WiFi apparaten heb ik boven nog een 2e accesspoint staan die wel het hele huis kan bereiken.
Wat dat betreft is die dualband van de 7390 dus zeker een voordeel.

Voor het gebruik van externe HDD op je FritzBox kan ik in elk geval nog even de tip geven dat wanneer je de hdd als mediaserver gebruikt, dat het filesysteem nogal uitmaakt. Met NTFS is 'ie een aanzienlijk stuk trager dan met FAT32.
Wanneer je de hdd gebruikt via USB Remote Connection dan maakt het filesysteem natuurlijk niet meer uit voor de snelheid.

En bij de pluspunten hoort IMHO ook zeker niet te ontbreken dat dit een van de weinige DSL-routers is die IPv6 native aan kan. (mits je provider dat aanbied)
Uiteraard wordt alles wat nu wordt aangeschaft voorzien van N, en misschien voeg ik dat ook wel toe aan de bestaande apparaten. De harddisk is al FAT32, doe ik eigenlijk met alle externe harddisks. De enige slowdowns die ik heb gehad worden 100% zeker veroorzaakt door G. Zodra ik bekabelde werkte het. De mediaplayers die ik ga aanschaffen hebben in ieder geval allemaal N.

IPv6 kan ik echt niets over schrijven, want ik gebruik het niet, en ik weet ook niet of Telfort het al ondersteunt. Misschien ook iets om na de vakantie uit te gaan zoeken.
Kan iemand aangeven hoe momenteel de wireless performance is op 2,4 Ghz. band?

Ik heb nu een 7270, maar die valt mij erg tegen. Wil deze wel aanschaffen, maar heb er momenteel alleen wat aan als de 2,4 wel goed werkt. Mijn N-adapters draaien alleen op 2,4 helaas.

Ik weet dat het in het begin tegenviel, maar wellicht na een paar firmware upgrades dat het is verbeterd?
Ik heb deze router sinds een paar maanden.
Hij bevalt in het algemeen prima maar het probleem van door rinkelen gebeurd ook als je alleen DECT toestellen gekoppeld hebt. Het andere toestel rinkelt dan nog 4 keer.
Hoe staat het met de nummerweergave op jullie Dect toestellen?
Bij mij ontbreken er soms cijfers en komt het ook voor dat er alleen nullen staan. Het zijn allemaal ouder Siemens toestellen.
Wat betreft het doorrinkelen, het viel mij op dat bij het testen met een mobiel de telefoons ook minstens 4 x doorrinkelden als ik de mobiel al had opgehangen.
Nummerweergave werkt probleemloos. En dat terwijl onze telefoons ook al meerdere jaren oud zijn. Het merk en type zou ik zo even niet weten, maar binnenkort staat er toch een Fritz telefoon beneden.

Het doorrinkelen is verholpen nadat ik alle toestellen via dect met de Fritzbox heb verbonden. Zodra ik het analoge antwoordapparaat weer aansluit blijft dat weer doorrinkelen, dus dat wordt hier echt veroorzaakt door de combinatie.
We hebben nog een paar uitzonderingen meer waar dit probleem optreedt.
De oorzaak is al gevonden in deze firmware versie en dit probleem zal in de
volgende firmware release opgelost zijn. Aldus AVM Support.
Helaas was het in de laatste firmware update niet opgelost, maar we blijven hopen.
NB, ik hang aan een glasvezelmodem van XMS, Internet + bellen + tv.
Webcare van XMS heeft dit voor de zekerheid even na gevraagd, XMS biedt nummerweergave aan via DTMF. Om hier gebruik van te kunnen maken moet het toestel (of toestellen) DTMF type Bellsouth T11-T12 ondersteunen.
Aangezien het in de log van de FB al fout gaat, ga ik er van uit, dat FB dit protocol niet ondersteund.