Specificaties 27" @ 1920x1080 (lcd, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Asus 27T1E Zwart Review

Kalder 8 juli 2011, laatste update op 9 juli 2011, 2.046 views

Asus 27T1E Zwart

Pluspunten

• Veel aansluitmogelijkheden
  • Goed beeld en geluid
  • Grootte
  • Mooie kleuren, hoge helderheid en goed contrast.
  • Geen last van ghosting of pixeldefecten

Minpunten

• ASCR is compleet nutteloos voor mij.
  • Geen lichtsensor
  • Geen DVI ingang
  • Geen optische audio uitgang opties.
  • Beperkte hoeveelheid menu opties.
  • Lichtelijk wiebelende voet

Onderstaand is allemaal gebaseerd op mijn persoonlijke bevindingen en meningen.

Featureset
Over de aansluitmogelijkheden valt voor mij niet te klagen, er zit dan echter geen DVI poort op, maar wel 2×HDMI dat het ontbreken van een DVI poort voor mij in ieder geval verwaarloosbaar maakt aangezien ik de HDMI uitgang van mijn videokaart gebruik. Heb je geen HDMI uitgang kun je altijd nog een verloopstukje DVI -> HDMI kopen, alleen heb je dan volgens mij geen geluid erbij, nu is het volgens mij zo dat de meeste mensen bij hun computer wel een boxen setje hebben staan maar mocht je die de deur uit willen gooien en gebruik willen maken van het beeld en geluid voor op je PC kun je de bijgeleverde VGA kabel gebruiken i.c.m. de bijgeleverde audio 3.5mm jack kabel om toch het geluid via de boxen van de monitor/tv te laten gaan. Ik heb dat zelf niet getest maar het lijkt me dat het gewoon moet werken.
Behalve dat beschikt deze monitor als een van de hele weinigen zelfs over 2 scart aansluitingen wat voor mij ook wel een belangrijke factor is geweest aangezien ik graag nog zo nu en dan een PS2 aansluit.
Voor meer aansluitmogelijkheden zie de specificaties.
Het geluid is voor een monitor uitstekend, zelfs beter dan mijn oude 37" lcd full hd samsung tv, echter gebruik ik zelf alleen het geluid van de tv, wanneer ik naar digitale tv van kpn kijk.
De DVB-T tuner werkt overigens ook zeer goed i.c.m. digitale tv van kpn, ik heb alleen nog een antenne versterker nodig maar die nieuwe platte zwarte antennes ontvangen hier zonder zo'n versterker al 18 tv-kanalen (waar mijn oude tv er 4 liet zien, de gratis zenders) jammer alleen dat je dus nog zo'n versterker nodig hebt voor de antenne maar die zijn niet zo prijzig. Het enige wat ik nog mis is de programma info tijdens het zappen, die moet je steeds met de AB oproepen.
Dan nog de opties, op zich niet zo veel mis mee, maar ik mis een aantal dingen met name wat betreft het geluid, en eventueel wat meer weergave opties, er is echter een belangrijke ding dat ik van te voren niet wist, er is geen setting voor overscan en in ieder geval een windows 7 pc met een nvidia graka aangesloten via HDMI heeft last van overscan wat niet te corrigeren is vanuit de nvidia settings en je zult er een custom display driver voor moeten installeren, voor een how-to klik hier of je moet genoegen nemen met 95% pixels en je resolutie daar op aanpassen.
Jammer is dan ook dat de PS3 ook overscan heeft maar daar is het minder belangrijk omdat de PS3 standaard rekening heeft gehouden met TV's die mogelijk overscan hebben en je dus geen wegvallende tekst of icoontjes hebt zoals in windows.
Nog één ding over de opties, en dat is dat ze de ASCR (automatische contrast setting) optie waar ze bij Asus zo'n reclame over maken bij deze tv er net zo goed uit hadden kunnen laten, het doet niets anders dan mij hinderen en is volstrekt afschuwelijk tijdens het gamen hij past het ook niet mooi soepel aan, nee de optie neemt contrast/helderheid stappen van +20% wat er gewoon niet goed uit ziet tijdens bewegende beelden en variërende kleuren/helderheid/contrasten. Desondanks dat het voor mij dus een zeer nutteloze optie is, mis ik het totaal niet, laat mij zelf maar de helderheid en contrast instellen, vind ik velen malen prettiger!
Als laatste wilde ik ook nog even kwijt dat de optische uitgang goed werkt ook i.c.m. digitale coderingen via HDMI zoals Dolby Digital en DTS echter valt deze soms weg na het overschakelen van gecodeerd naar lineair pcm en dien je om dat te herstellen de tv uit te zetten en weer aan. Ook zijn er geen opties voor, maar het is leuk dat hij erover beschikt en dat het redelijk goed werkt, op dat wegvallen na.

Kleurweergave
Naar mijn mening gewoon goed, misschien zelfs beter dan goed, maar laatst bij een vriend op zijn sharp tv 4 kleuren pixel led gekeken en die had toch echt wel een ongelofelijk goede kleurweergave, maar de kleuren zijn voor een LCD tv dus wel zeer goed te noemen naar mijn mening. Onvergelijkbaar met mijn vorige TV een eerste generatie full hd lcd tv van samsung.

Contrast en helderheid
De helderheid is zeer hoog, prettig bij overbelichtte ruimtes maar doet zeer aan je ogen 's avonds, wat dat betreft had een eco-sensor zeer veel uit kunnen maken, gelukkig kun je via een snelle knop op de AB meteen je helderheid aanpassen zonder daarvoor het menu in te gaan.
Wat betreft het contrast heb ik ook niets te klagen, ook al had het wel beter gekund maar goed het is geen LED (LED versies van deze monitor serie is er overigens ook neem aan dat het bij die beter is).

Ghosting
Ghosting moet ik nog ervaren op deze monitor, met andere woorden ik heb er absoluut geen last van / is zo minimaal dat het niet opvalt en ik hoop dat het lang (lees eeuwig) zal duren voordat ik er last van begin te krijgen.

Pixeldefecten
Geen enkele, ik weet niet of dat het een voorkomend probleem is bij deze serie, ik hoop dat het zo blijft in ieder geval.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kwaliteit van het materiaal is uitstekend te noemen, ziet er stevig en robuust uit, echter heb ik zo mijn twijfels over de voet van de monitor. De monitor kan soms een beetje wiebelen op de voet en het leek me nou niet bepaald een stevige schroef. Maar goed hij staat, hij valt niet om, de voet is 20* verticaal kantelbaar, en ben niet van plan er mee te wiebelen (duh), maar enigszins goed opletten dat je bij het bedienen van de knoppen aan de bovenkant niet te fanatiek drukt of de kantelhoek als een bezetene versteld lijkt me verstandig, bij alle monitoren/tv's overigens.
De aansluitingen zijn ook goed en stevig in tegenstelling tot mijn vorige tv waar je zonder problemen bijv. het net-snoer een halve centimeter naar binnen kon drukken. De knoppen aan de tv reageren goed en voelen ook solide aan.
De TV ziet er verder gewoon stevig uit en zo voelt hij ook, hij is ook vrij zwaar dus ik denk dat het met de stevigheid toch wel goed zit.

Vormgeving
Het design vind ik er goed uitzien, ik mag het design wel en ookal vinden sommigen de style van de speakers niet mooi, ik vind het er eigenlijk wel gaaf en origineel uitzien.

Dit is de voornaamste reden dat ik voor deze monitor/tv oplossing ben gegaan, een goedkope prijs als je let op de schermgrootte en al de aansluit opties.

Algemene beoordeling
Al met al ben ik zeer tevreden met dit scherm, en hoop ik dat ik er lang van mag genieten.

Heb jij ook een Asus 27T1E Zwart?

Hele nette review.
Voor dat geld is het natuurlijk een dikke pret.
Ik heb een 27 inch van Samsung, 1 hdmi,1 dvi, vga.
Hier heb je met de jouwe een goede aan,maar het uiterlijk, tja das voor een ieder,maar eenmaal in gebruik went dat binnen een paar uur, dat weet ik met zoveel dingen.
Wellicht nog foto,s toevoegen,maar voor mij stoort dat niet.Een welverdiende 4 sterren.
Als ik moest kiezen tussen mijn Samsung 2770FH en die van jou, had ik voor de jouwe gekozen. Als het beeld er goed uitziet en je het ervaart !!! als ok, dan is het ok !.
Ik mis al die aansluitingen die jij wel hebt echt.
Ik betaalde een paar maanden geleden 279 voor mijn Samsung.
Die 2 scart aansluitingen die jij hebt bijvoorbeeld doen het voor me.
Succes.

[Reactie gewijzigd door TweakerTweak op 9 juli 2011 05:30]

Bedankt voor je compliment.
Ik moet wel zeggen dat op de foto's van tweakers je dat bloemen patroon velen malen duidelijker ziet dan dat hij nu op mijn bureau staat en je het met je eigen ogen ziet. Ik zal eens foto's maken met mijn telefoon.
Over die overscan, is dat echt goed te verhelpen? Als ik een andere driver installeer, krijg ik dan geen problemen met performance bij games e.d.?
Nee, ik heb geen last van mindere performance, dat zou volgens mij ook niets met de display driver te maken moeten hebben maar meer met de graphics drivers, wel is het dus in windows goed te verhelpen, echter in linux heb ik er meer moeite mee na het installeren van nVidia drivers, vreemd is dat voor het installeren van die drivers in linux ik nog geen overscan had, nu moet ik dus nog een manier vinden om dat te fixen in linux, maar voor windows werkt die truc die ik gepost had prima!
In ieder geval, ik ben wel van mening dat ze bij Asus een update online moeten zetten voor betere drivers en/of een firmware update voor het scherm mocht dat mogelijk zijn.

hier nogmaals een link naar de fix: http://vip.asus.com/forum...81&page=1&SLanguage=en-us

Bij het volgen van de stappen moet je een 2 naar een 1 veranderen, mocht die al op 1 staan, verander het dan naar een 0.

[Reactie gewijzigd door Kalder op 5 augustus 2011 13:08]