Promise FastTrak TX4310 (4x SATA300 RAID, PCI32/66, NCQ, TCQ) Review

MrKoen 18 maart 2007, 1.229 views

Promise FastTrak TX4310 (4x SATA300 RAID, PCI32/66, NCQ, TCQ)

Pluspunten

• Snel en duidelijk in gebruik te nemen
  • Goede drivers voor Windows 2003
  • Webinterface voor monitoring werkt prima

Minpunten

• Zeer slechte performance op RAID 5
  • Niet te combineren met andere Promise RAID controllers

Beheerbaarheid Score: 4
Drivers en ondersteuning Score: 3
Geen technisch diep onderbouwde review van mij, maar de ervaring als eindgebruiker van de Promise TX 4310 kaart. Ik heb de kaart vorig jaar aangeschaft. Ik wilde een RAID 5 opstelling maken met 4 Seagate Barracude 7200.10 320 GB SATA2 disks met 16 MB cache elk. Aangezien deze 4 disks al een flink gat sloegen in mijn hobby-budget was ik toch op zoek naar een wat goedkopere RAID 5 kaart. Al zoekende op de pricewatch kwam ik uit op de TX4310 kaart van Promise.

De kaart was snel en duidelijk in gebruik te nemen. Drivers waren goed te vinden voor Windows 2003. De monitoring via de web-interface is handig en werkt prima.

Qua performance ben ik echter zeer teleurgesteld in deze kaart. Ga je wat kleinere bestanden ( < 1 GB ) lezen en of/schrijven dan functioneert de kaart wel redelijk. Ga je echter grotere files op de RAID 5 array schrijven dan wordt de kaart echt waardeloos. De kaart verslikt zich totaal in de grote hoeveelheid data en transfer tijden van een 4 GB ISO file lopen soms op tot 45 minuten van de ene normale disk naar de RAID 5 array. De performance van de rest van het systeem wordt zeer erg benadeeld en het geheugen gebruik tijdens de transfer is extreem.

Al met al wellicht een leuke kaart voor RAID 1 / 0 / 1+0, maar absoluut geen aanrader voor RAID 5. Dan nog maar even door sparen en een echte RAID 5 kopen.

Ander nadeel is dat ik deze kaart wilde combineren met een andere RAID controller van Promise, maar dat dit niet mogelijk is, aldus de support desk van Promise en eigen ervaringen.

Heb jij ook een Promise FastTrak TX4310 (4x SATA300 RAID, PCI32/66, NCQ, TCQ)?

volgens mij verslikt die kaart zich niet, maar eerder een andere component, mss geheugen of iets dergelijk, ik heb een constante schrijfsnelheid van 25MB/s in raid5. meer dan genoeg lijkt mij.
en ja, ik heb er grote files op gezet, iso's, alles, op 4x500GB samsung's
op een half dagje stond mijn 1300GB er helemaal op, ook het rebuilden van een raid5 gaat tamelijk snel, 2-3u voor een 500GB te herstellen...