Specificaties 2,4GHz WiFi + router • 4x 100Mbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys WAG160N (Annex A) Review

tinoz 5 juli 2011, laatste update op 7 november 2012, 579 views

Linksys WAG160N (Annex A)

Pluspunten

• Uiterlijk kastje

Minpunten

• Niet betrouwbaar
  • Dekking Wireless N lijkt tegen te vallen
  • Niet al te veel opties via webinterface

Ik heb dit modem gekocht om mijn Fritz!box 7170 te vervangen. Aanleiding was het slechte wireless g bereik in een kamer in mijn appartement(15 meter afstand van modem).
Gecombineerde adsl2 modem-routers zijn niet zo heel populair meer lijkt het. Losse routers lijken veel populairder. Maar aangezien ik geen 2 kastjes wil heb ik voor deze Linksys WAG 160N v2.0 gekozen.

Ik heb deze Linksys nu een week uitgeprobeerd en hij bevalt me niet. Later meer hierover.

Het begon veelbelovend: doos ziet er goed uit, modem ook, (geen externe antennes) alles netjes verpakt en een duidelijke instructie CD gaven in eerste instantie het gevoel een degelijk product in handen te hebben. Ik zit bij Online, en heb via Internet de instellingen achterhaald die dit kastje aan de praat moeten krijgen. Dit ging allemaal vrij vlot. Ik heb een PC met windows 7 64-bit.

De webinterface ziet er redelijk uit, niet zo fraai als de Fritzbox maar het is te doen. Een optie om het wifi signaal 's nachts uit te zetten kon ik helaas niet vinden. Jammer. Ook geen grafische weergave van kanalen die omliggende wifi routers in de buurt gebruiken. Zonde, zo weet je niet of je op hetzelfde kanaal van je buren zit. Hier valt allemaal nog mee te leven, maar nu komt het: totaal geen beter bereik met wireless N in de betreffende kamer. Er zit een betonnen muur tussen, maar ik had wel enige verbetering verwacht t.o.v. wireless G. Niet dus. Getest met een HP wireless N netbook van 2 jaar oud.

De stabiliteit is ook niet om over naar huis te schrijven, daarom schrijf ik het maar voor jullie op Tweakers.net ;)
Minimaal dagelijks 1x een spontane disconnect, het rode ledje licht op, en dit duurt tussen 10 seconden en 5 minuten. Dit is natuurlijk onacceptabel, mijn 5 jaar oude Fritzbox heeft dit nooit gehad in ieder geval.

Helaas gaat deze retour winkel, ik had er meer van verwacht, zeker van een merk als Cisco dat hier achter zit. Als jullie nog een goede modem/router met wireless N weten hoor ik het graag :)

Fabrieksgarantie is overigens 1 jaar, via de winkel 2 jaar.

Heb jij ook een Linksys WAG160N (Annex A)?

Ik beschik zelf over een E2000 versie van linksys en bij mij stond er onder wireless een optie CTS op automatisch ( clear to send ) dit zorgde voor een flinke dip in me wireless. Misschien heeft deze dat ook? :)
Bedankt voor de tip, maar weet bijna zeker dat dit uitstond tijdens het testen.
Ik heb de 160n zelf ook een tijd gehad, maar had bij mij prima bereik ... twee verdiepingen naar beneden.. Denk eerder dat je apparaat stuk is,

in ieder geval heb ik nu de 320n en die is ook prima, de nieuwe E serie schijnt ook prima te zijn.
In een woning met betonnen verdiepingsvloeren? Of houten? Dat is een groot verschil namelijk.