Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US) Review

ParadoXygen 15 maart 2007, 739 views

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)

Pluspunten

• Prachtig design en kleur.
  • Veel functionaliteit.
  • Herprogrammeerbare hotkeys.
  • Enorm prettige en warme wristpad.
  • Ontspannen houding aan de handen.

Minpunten

• (In het begin) stroeve spatietoets.
  • Onduidelijk hoe je de armsteunen moet plaatsen voor de optimale anti-rsi werking.
  • Neemt veel ruimte in.
  • Verhoging leid tot inspanning nadat je de muis hebt gebruikt en weer wil typen.
  • Lange wenningsperiode.

De perfecte toetsenbord is natuurlijk een hartstikke persoonlijke aangelegenheid. Ondanks dat ik veel goeie verhalen over dit apparaat heb gelezen, was dit in iedergeval niet één van die perfecte toetsenborden voor mij.

-- Algemeen
Per saldo vind ik het toetsenbord persoonlijk niet zo fijn. Ik heb hem 5 dagen achter elkaar geprobeerd en ik besef me dat dit even wennen is met de tweedeling in de toetsen, maar toch zijn er een aantal punten dat ie voor mij een "net niet" geval is.

Voor de 50 Euro die ik ervoor betaald had, vond ik het de ervaring met dit toetsenbord niet helemaal waard. Hierin ben ik, in tegenstelling tot vele anderen online, wat sceptischer over dit toetsenbord.

-- Plaatsing en formaat
Hij is mooi, erg mooi vormgegeven vind ik zelf. Alleen hij is ook erg bonkig groot en breed. Ik was echt even aan het vissen hoe ik hem nou neer moet zetten ten opzichte van mijn beeldscherm: als ik het hele ding exact centraal zou leggen tegenover mijn scherm, dan zitten mijn handen beiden relatief naar links geplaatst. Nou is dit natuurlijk makkelijk op te lossen door het toetsenbord naar rechts te schuiven en dan zitten mn handen precies centraal met mn beeldscherm en zit ik er recht achter. Tot daar gaat het prima.
Maar... Dat ding is zo breed dat het mijn muis weer niet de ruimte geeft om op de plek gehanteerd te worden die ik prettig vind.

Dit lijkt me dus echt een type toetsenbord voor rasechte toetsenisten die de hele dag verslagen schrijven of de hele dag kunnen programmeren zonder al te frequent tussendoor de muis te hoeven gebruiken.

Want: elke keer als ik mn hand van muis naar toetsenbord verplaats, moet ik mijn hand als het ware "over" de verhoging van het toetsenbord heen tillen ipv mn hand gewoon te "schuiven" naar mn toetsenbord.

Dit had als gevolg dat ik de beweging steeds herhaaldelijk deed en juist last ervan kreeg! (Ik begrijp ook niet zo goed meer hoe hoog ik mijn armsteunen moet plaatsen ten opzichte van de keyboard; deze worden veel hoger geplaatst dan aanvankelijk, als de hoogte elleboog-pols gelijk moet blijven. Dit betekent dan weer dat de armsteunen niet meer op ideale hoogte zitten voor de muis.)
Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn de verhoging over de keyboard vandaan te halen. Maarja, dan gaat de optimale anti-rsi-werking alweer iets achteruit, ook weer zonde.

-- Houding en gebruik
Ik merkte zelf wel dat mn handen erg ontspannen op het toetsenbord lagen, ze "vallen" in principe op het toetsenbord. De wristpad voelt erg aangenaam en prettig warm bij elke aanraking. Dit was echt een grote plus. De verhoging onder het toetsenbord voelde op zich ook prettig en natuurlijk aan.

Het gebruik werd verder aantrekkelijk gemaakt door alle bedenkbare en nodige programmeerbare knoppen, erg handig en makkelijk. Ik merkte dat ik die heel snel en vaak gebruikte. Deze knoppen vond ik ook erg goed reageren en ze zitten stevig in het apparaat. Ik vond van alle bijgevogde hotkeys dat zij een meerwaarde leverden. Ik zou persoonlijk geen enkele toets nooit gebruiken.

Jammer is, dat de zoomfunctie niet als zoom werkt in grafische programma's zoals Photoshop! Dit had me als designer nou juist een enorm leuk extraatje geleken. Nooit meer ctrl++ of ctrl+- gebruiken, wat zou dat een feest zijn.

Verder leken de toetsen mij af en toe wat stroevig overkomen. Vooral de spatie is erg hoog van weerstand. Het is moeilijk om het aan de zijkanten te hanteren, omdat ie dan stroefjes wigt.

Wat de toetsen betreft kan het heel goed zijn dat de toetsen wat loskomen naarmate je deze meer gebruikt, zo voelde ik in een exemplaar van een winkel waar jan en alleman al mee heeft staan spelen; deze toetsen hadden een aanzienlijk minder hoge weerstand, ook de spatietoets.

-- Kortom
Voor typen opzich ben ik ervan overtuigd dat het werkelijk een anti-rsi-apparaat is, ik vond heel goed aanvoelen. Ideaal als je lange verslagen uit moet tikken of aan een stuk door moet schrijven of programmeren. Gebruik je echter vaak de muis erbij dan voel je misschien je rechter arm wat belast worden door de verhoging waar je je hand steeds op moet leggen.

Meer geschikt voor de "echte" tienvingerige typisten dus.

Heb jij ook een Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)?

Wat je misschien als negatieve eigenschap toe kan voegen is dat Windows Media Player geactiveerd wordt als je op de Play/Pause toets drukt, voor degenen die er vaak gebruik van maken kan dat nogal irritant werken.

Goede survey voor de rest :> misschien nog een fotootje erbij :)
Ik gebruik hem gewoon zonder die rare verhoging en game ook nog eens ermee en dat gaat allemaal prima :)

Wen periode is wel lang opzich en vooral omdat ik veel minder achter mijn PC thuis zit tegenwoordig :(

Wat ik trouwens als HET minpunt beschouw : Na een paar maanden ben ik de toetsen S en D door het gamen kwijt geraakt |:( Ding kost 50 ¤ man .... maar ja misschien een keer effe RMA doen als ik er zin in heb.
Wat je zegt over de breedte merk ik bij normale toetsenborden ook al. Als je arbo-verantwoord zit, is je muis teveel naar rechts, of je toetsenbord te veel naar links. Toetsenbord zonder numpad of muizen aan de linkerkant zou een oplossing kunnen zijn, maar waarom doen de fabrikanten daar niets aan?