AVM FRITZ!Box 7340 Review

Grzzl 1 juli 2011, laatste update op 5 augustus 2011, 1.556 views

AVM FRITZ!Box 7340

Pluspunten

• Goed Wifi signaal
  • Gast WIFI radio
  • Gebruiksvriendelijk in expert mode
  • Dect ondersteuning

Minpunten

• Maar twee ethernetaansluitingen.

Beheerbaarheid Score: 5
Ik hield mijn hart vast toen ik het ding besteld had, vanwege de slechte reviews.

Ik heb hem nu twee weken in gebruik en ben meer dan tevreden. Het enige probleem wat ik tegen ben gekomen is dat de twee verloopkabeltjes die XS4ALL er bij levert niet omgewisseld kunnen worden. Het zwarte kabeltje op de zwarte kabel aansluiten en niet nonchalant (zo ben ik soms) omwisselen.

Installatie een eitje, alles werkte meteen naar behoren. De webinterface was even wennen voor mij (kom van Linksys), maar al rap werd het duidelijk dat het net een graadje beter in elkaar steekt dan Linksys. Ik heb het wel onder expert mode gedaan. Geen wizzards gebruikt

Het modem is stabiel en snel. Ik haal de beoogde snelheid ruim (getest met speedtest).

Dect ondersteuning: Gekoppeld aan Siemens Gigaset handsets is geen enkel probleem.

NAS functionaliteit: Niet gebruikt

Voip icm XS4ALL: Geen probleem.

Wifi: Een wat beter bereik dan de eerdere Linksys (niet aangepast) en stabiel. Waar mijn iPad nogal eens verbinding verloor na de laatste update, heeft hij er nu geen enkele last van. Ook mijn Wildfire verbindt zich probleemloos. Dat was ook wel eens anders.

Klein minpuntje is maar twee ethernetaansluitingen. Ik heb persoonlijk toch een router nodig, met minimaal zes aansluitingen.

Ik ben erg tevreden en heb niet het idee dat dat nog veranderd.

Update 05-08-2011
Na een paar maanden in gebruik heb ik geen problemen geconstateerd met dit modem. Mijn waardering blijft gelijk. Ik ben zeer tevreden.

• TP-link router
  • Siemens Dect Handsets

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7340?

En welke snelheid haal je nu bij XS4ALL met dit modem?
Ik heb nog een oude Speedtouch 780, en ben vorig jaar geupgrade naar 16Mbps down.
Nu ineens adverteren ze met de vage kreet: Max 20Mb
Ik ben wel benieuwd of je nu ook 20Mbit haalt i.p.v. daarvoor 16Mbit... ?
Ik haal die 16Mbps, geen 20. helaas. Zal dit nog even uitzoeken. Ik zit 130 meter van de centrale
De 3790 is de uitgebreidere variant (o.a. meer netwerkpoorten), maar die wordt dan weer niet door XS4ALL bij het abonnement geleverd.

Duidelijke review verder.

[Reactie gewijzigd door AltWouss op 1 juli 2011 13:54]

Nee, helaas. En dan moet je weer betalen. Router is goedkoper.
Deze router kun je ook gebruiken achter een glasvezel aansluiting. Je moet dan wel één van de twee ethernetpoorten gebruiken als WAN poort. Ik haal met mijn glasvezelverbinding de 10,9MB/s.
Dat is goed om te horen.