Sony Vaio VPCSB1X9E (Zwart) - Reviews

Sony Vaio VPCSB1X9E (Zwart) Review

kevin30kv 1 juli 2011, laatste update op 1 juli 2011, 2.333 views

Sony Vaio VPCSB1X9E (Zwart)

Pluspunten

• Klein, plat en licht.
  • Toch goede performance.
  • Keyboard backlit.
  • Anti glare scherm.
  • HDMI ipv displayport.
  • Bijna alle aansluitingen zitten aan één kant.

Minpunten

• Eerste opstart duurt echt té lang.
  • Geen losse home, end, page down en up knoppen.
  • Touchpadknoppen gaan zwaar.
  • Fingerprint sensor in het midden tussen de touchpadknoppen .
  • DVD speler is zó 1987.
  • Webcam slechts 0.3 MegaPixels.
  • Geen microfoon ingang.

Toen mijn vertrouwde 4 jaar oude Dell XPS m1330 wat langzaam en crappy begon te worden, werd het tijd voor een waardige vervanger. Een lastige taak, gezien de naar mijn mening aangrenzende briljantie van de XPS. Ik zal in deze review daarom zo nu en dan een vergelijking trekken tussen deze twee laptops.

Eerste power up.
Als je denkt dat je meteen bij aankomst met deze laptop aan de slag kan, laat ik je uit de droom helpen. Er staat nog een flinke wachtsessie, met de occasionele OK klik om de aandacht erbij te houden, voor de boeg. Bij de eerste keer aanzetten krijg je een keus of je een Engelse of Nederlandse Windows wilt, waarna Windows en allerlei andere meuk "gerecovered" wordt. Ik heb er geen stopwatch er naast gehouden, maar reken zeker op een 4 tot 5 uur lange zit.

Hierna is het apparaat weliswaar functioneel in de zin van dat Windows is geinstalleerd, maar uiteraard kan er nog voldoende "automatisch" geupdate worden zodat je ook het laatste stukje werkdag geëxecuteerd ziet worden tot de spreekwoordelijke jachtvelden.
Overigens staat er na dit alles voor een business laptop naar mijn mening vrij veel Bloatware op (allerlei Adobe elements shit, Office 2010 starter, Skype, Vaio gate, Norton online backup, McAfee security iets, dat soort gein), maar dat heb ik wel eens erger gezien. Gezien de werkdag toch al verwaterd was was het een kleine moeite om het allemaal zo snel mogelijk weer te verwijderen.

Featureset
De Sony Vaio SB serie is een van de weinige, zoniet de enige, laptop met de combinatie: 13,3 inch anti glare scherm, losse hdmi uitgang en keyboard backlit. De SB serie is officieel op de zakelijke gebruiker gericht, waar ik uit opmaak dat hij iets robuuster is dan de SA serie. Daarnaast zegt de accu dat hij het 7.5 uur uithoudt, dat is met wireless aan het scherm op 3/5 brightness, maar wel de videokaart uit en de power mode op balanced, terwijl ik dit zit te typen. Dat lijkt me heel redelijk, of ie echt het waarmaakt ga ik komende intercontinentale vlucht maar weer eens uittesten.
Uiteraard zijn er nog wat andere handigheidje waarmee je helemaal de bom bent tijdens de verplichte show-offs bij je schoonmoeder . Zo is er een cart-reader voor de camera foto's, HDMI om diezelfde foto's op de home cinema te knallen (en dus geen displayport waarvan je uiteraard je te dure verloopje kwijt bent), en last + least een webcam van zegge en schrijve 0.3 MegaPixels.

Design en bruikbaarheid
Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar ik vind het een van de mooiere laptops. Ik heb iig nog geen negatieve vrouwelijke reacties ontvangen en die kunnen het weten. Een pareltje als de XPS m1330 destijds was is het echter niet. De gebruikte materialen lijken wel redelijk slijtvast en niet al te besmettelijk qua vingers e.d. Daarnaast is de laptop met 1.7kg best licht te noemen.
Qua aansluitingen heeft Sony er voor gekozen ze bijna allemaal aan de rechterkant van de laptop te plaatsen. Ik vind dat erg fijn, want hoe vaak komt het niet voor dat aan alle kanten van je laptop een paar kabels uitsteken zodat de laptop effectief nog steeds zo groot is als zo'n 19 inch motherfucker. Slechts de koptelefoon uitgang zit aan de linkerkant, je kan niet alles hebben.

De laptop is voorzien van een anti glare scherm. Dit heeft als nadeel dat je kleuren iets minder schijnen te zijn (maar volgens mij is dat een beetje een overdreven HIFI linkse hobby praat...) In ieder geval, aangezien dit een 13.3 inch laptop is zal hij niet vaak gebruikt worden om even lekker film op te gaan kijken ofzo. Het is juist belangrijk dat je altijd en overal gewoon kan zien wat er op je scherm gebeurd. Anti glare is daarom naar mijn mening de enige juiste keuze hier. Het scherm is voldoende helder, en zelfs met zon in de rug nog goed leesbaar. (dat hoef ik met de glanzende xps niet te proberen). Daarnaast past de Vaio de brightness van het scherm automatisch aan aan de lichtomstandigheden. Ik heb echter nog onvoldoende ervaring om te beoordelen of dit goed werkt. Het valt me wel op dat de verticale kijkhoek behoorlijk beperkt is. M'n oude XPS wint het hier op.

Deze laptop heeft nog een ander groot voordeel voor on the road werkzaamheden: de keyboard backlit. Hoe vaak ik niet heb lopen klooien als ik tijdens een van mijn zakelijke reizen in een donker vliegtuig of whatever zit met een onleesbaar toetsenbord. En ja ik kan blind typen, en ja zelfs dan is het *echt* fijn. Het zou verplicht gesteld moeten worden bij wet.
Het keyboard is van goede kwaliteit en typt lekker, ook al is de ruimte tussen de toetsen groot. Het typen voelt robuuster aan dan de XPS en mening andere laptop die ik de laatste tijd in m'm handen heb gehad. Ik heb slechts één nadeel ontdekt aan het toetsenbord. Er is geen beschikking over een losse home, end, page up/down toets! Dat terwijl er naar mijn mening nog voldoende ruimte voor is. Verder zitten gelukkig wel de ctrl toets helemaal links, de fn-toets een plaatsje naar rechts en de delete knop helemaal rechtsboven. Sommige laptopfabrikanten vinden het een goed idee om daar creatief mee om te gaan, en ik kan je vertellen dat dat een stroeve leercurve betekent.

Het touchpad zelf is goed bruikbaar, hoewel ik nog even het trucje met multivingers onder de knie moet krijgen. Het voelt niet te glad of te ruw aan en is niet besmettelijk. De touchpad knoppen ben ik wat minder over te spreken. Ten eerste kost het teveel moeite om ze in te drukken. Ten tweede is die moeite afhankelijk van waar je precies de knop raakt, daarom is de wencurve t.o.v. de XPS misschien groter. Maar ten derde en belangrijkste: Sony heeft er voorgekozen de fingerprint reader tussen de touchpadknoppen in te plaatsen. Dit betekent ten eerste dat het onmogelijk is om beide muisknoppen tegelijkertijd met een vinger in te drukken, ten tweede raak ik nu continu die sensor aan, waardoor de bijbehorende software in dikke stress mode + paniek springt. Hier valt vast nog wel wat te configureren enzo, maar wáárom zit dat ding daar!?

Tenslotte nog een zeiknadeeltje. Ik snap niet waarom Sony er voorgekozen heeft om 3-tal kleine knopjes boven het toetsenbord te doen, waarvan er maar 1 aanpasbaar is via de Vaio software. Van mij had dat weg mogen blijven, maar misschien dat niet nerds wel gelukkig worden van een rode assist-knop.

Performance
Er zit een sandy bridge core i5 nogwat in. Die is sneller dan wat 90% van de mensen nodig hebben. Zoek de benchmarks zelf maar op. Spelletjes speel ik er niet echt op (buiten het verplichte gta2), dus naar de videokaartspecs heb ik eigenlijk niet eens gekeken.
Ik ben incompatible met alles wat kleiner dan 300GB is, dus een SSD was niet mogelijk. Helaas heb ik nog geen mogelijkheid ontdekt om bijvoorbeeld de totaal nutteloze dvd dingus er uit te knallen en daar een SSD hardeschijf voor in de plaats te nemen. De normale hardeschijf is duidelijk de bottleneck van het systeem.
Er zit 4 GB DDR3 geheugen in, wat op zich een leuke start is. Maar voor slechts een paar tientjes kan je dat zelf upgraden naar 8GB, dus dat gaat binnenkort gebeuren. Hopelijk voorkomt dat een beetje dat ik de hardeschijf bottleneck te vaak tegenkom. Om de een of andere reden is het veel duurder als je het geheugen erbij koopt in de bestelling...

Bijna zo klein als een nettop, maar hier kan je wel wat mee. Handig voor on the road en ziet er nog sjiek uit ook.

Deze review is wellicht wat kritisch geschreven en doet daarom misschien negatief aan. Dat is echter zeker niet hoe ik met deze laptop in het leven sta, in tegendeel.
Ik verkeer in de luxe positie dat ik in aanraking kom met vele nieuwe laptops per jaar. Geloof mij dat als ik reviews over sommige van die laptops zou moeten schrijven het hierboven tentoongestelde sarcasme schraal zou afsteken bij de dan volgende verbale onderbuiklozing.

Heb jij ook een Sony Vaio VPCSB1X9E (Zwart)?

De genoemde negatieve eigenschappen zijn eigenlijk wel algemeen bekend bij Sony laptops, voor het bloatware gedeelte is echt ergelijk. Vandaar dat ik eigenlijk wel van menig tweaker verwacht dat hij voor een Clean Instal gaat.

Er waren eerder geruchten dat de S serie de Z zou vervangen, maar onlangs is gebleken dat er toch weer een nieuwe Z zal verschijnen

Deze laptop lijkt me iets meer gericht op de zakelijke markt. Heb je toevallig ooit een Macbook Air overwogen? Ik heb er destijds voor gekozen om dit exemplaar aan te schaffen i.v.m het gewicht, accuduur, en ook het 13" formaat en moet eerlijk zeggen dat ik blij ben met mn genomen beslissing.

Wat betreft de optical bay voor de SSD is er een workaround voor o.a de F serie zie hier de guide van Almighty Joe, de werkwijze zal waarschijnlijk niet veel anders zijn mocht je dit alsnog willen overwegen.

[Reactie gewijzigd door Unidentified op 1 juli 2011 09:48]

ik denk dat je beter een SSD kan aanschaffen in plaats van die 8GB waar je eigenlijk niks aan hebt..
Dat je een SSD adviseert begrijp ik, maar waarom zou 8GB niet nuttig zijn? Misschien werkt hij wel met meerdere VM's, of doet hij aan HD video bewerking waarbij het aantal RAM geheugen snel oploopt.
Een clean install was bij m'n XPS absoluut niet nodig. Bovendien komt een clean install bij een laptop toch vaak neer op dat je lang moet klooien tot je alle juiste drivers en snufjes net zo vlekkeloos hebt draaien als de originele install. Ik moet zeggen dat dat een clean install bij m'n Vaio ook niet persé nodig is, na het uninstallen van de zooi gaat het allemaal prima.

Mijn plan is om te wachten met de clean install tot Windows 8 uit komt.

De Mac Book Air heb ik niet serieus bekeken want:
-geen usb 3
-geen HDMI
-geen sandy bridge (en dus veel minder accu duur)
-slechts één jaar standaard garantie
-duurder, als jezelf Windows moet kopen
-collega heeft er een, in mijn korte hands-on ervaring merkte ik dat design net te vaak vóór functionaliteit is gegaan

Een SSD is leuk, maar te klein qua GB's. Simpelweg onmogelijk tenzij ik een losse externe schijf zou meenemen... maarja die ga je er echt niet iedere keer bij pakken als je even 20 minuten in de trein wat kan doen. Vandaar hoop ik dat Sony een optie realiseert dat de dvd verwisselt kan worden voor een SSD. Dat hoeft dan geen dure of grote te zijn, slechts voldoende om Windows + programma's op te kunnen installeren.

Tenslotte het RAM: zoals ik al zei 4 GB is een leuke start. Maar zogauw je zeg 2 x Matlab + een of meer grote Visual Studio projects + een of meer MPLab projects + je 20 internettabjes + een muziekje + grote PDF datasheets + enz draait moet je toch echt gaan swappen. En dat is toch wel een beetje hoe een normale dag erbij mij uitziet. Swappen = hardeschijf = bottleneck = wil je zoveel mogelijk minimaliseren. En al helemaal als het maar 30E kost op een laptop van €1000.
"(maar volgens mij is dat een beetje een overdreven HIFI linkse hobby praat...)"

Rare ongegronde politieke sneer vanuit het niets...
Mooi kritisch maar goed review.. dank

Even een tip voor wie m ook wil aanschaffen: via de Sony website (shop.sony.nl) is hij perfect te configureren en echt flink goedkoper dan overal in de prijslijst (ook doordat ik wat franje niet nodig heb..en anderen misschien ook niet) Zojuist besteld:

VPCSB2C5E (zelfde nieuwste SB serie met extra geheugen en grotere HD)
  • Intel® CoreTM i5-2410M 2,30GHz
  • Legitieme Windows® 7 Home Premium
  • Engels (QWERTY international)
  • 640 GB Serieel ATA (5400 rpm)
  • 8 GB 1333MHz DDR3 SDRAM
  • DVD-station
  • 33,7 cm LCD, 1366x768 + camera
  • AMD Radeon(TM) HD 6470M 512MB
  • Zonder beveiligingsfuncties
en was voor dezeconfig 979 Euro kwijt, wordt rechtstreeks af fabriek Japan geleverd..
wel even wachten (2-3 weken) maar dan heb je ook wat.. (actie 8 GB is tot 1 aug..)
De SA is juist de higher end versie, de SB de iets goedkopere.

De SA heeftdan ook eeniets betere afwerking etc.