Manfrotto 055XPROB Pro Tripod (Zwart) Review

Kipcorn 30 juni 2011, laatste update op 30 juni 2011, 2.514 views

Manfrotto 055XPROB Pro Tripod (Zwart)

Pluspunten

• Robuust uiterlijk
  • Staat goed stevig in de meeste posities
  • Laagste stand is vlak tegen de grond
  • Centrale kolom kan horizontaal gepositioneerd worden
  • Maximale hoogte van 178.5cm

Minpunten

• Gewicht

Kwaliteit Score: 5
Vanochtend stond mijn favoriete postbode al vroeg voor de deur. In zijn handen had hij een doos met foto spulletjes, waaronder de 055XPROB Pro Tripod.

Waar ik gewoonlijk te lui ben om reviews te schrijven over mijn nieuwe hardware, wil ik voor dit statief wel een poging wagen.

Ik heb nu enkele uren met het statief kunnen spelen (al kwam ik nog niet verder dan mijn eigen tuin..) en tot nu toe kan ik er alleen maar positief over zijn.
Het statief is met zijn maximale lengte van 178cm voor de meeste mensen te gebruiken zonder nek- of rugklachten. Met de Manfrotto 804RC2 Basic Pan/Tilt kop welke ik er bij heb komt de totale hoogte op ongeveer 190cm.

Stabiliteit

De poten van deze Manfrotto doen precies wat er van ze verwacht wordt. Alleen wanneer de poten volledig zijn uitgeschoven en in een hoek van 88° staan(eigenlijk liggen) kan het statief enigszins trillen/vibreren wanneer je er tegen aan komt of gewoon je camera bedient.
Deze vibraties duren echter minder dan een seconde en zullen niet snel voor problemen zorgen, zeker niet als je een zelfontspanner of remote shutter gebruikt.
De 'quick action leg locks' houden de poten in elke positie strak op de ingestelde lengte, ook met de poten op 23° en wat gewicht van mijzelf schoven deze geen millimeter terug naar binnen.

Uitgekeken op elke keer het zelfde standje?

Naast een paar knappe poten beschikt deze Manfrotto tevens over een kantelbare centrale kolom.
Door de kolom geheel uit te schuiven kan deze vervolgens in een horizontale positie geplaatst worden, en net als in zijn verticale positie kan hij ook zo op elk gewenst punt gelocked worden.
Hier kan ik verder kort over zijn, ge-wel-dig! Met een 804RC2 kop op het statief kan ik mijn camera ook op lastig bereikbare plekken stabiel houden.

Dit is ongeveer wat ik er tot nu toe over kan vertellen. Het enige waar ik minder positief over ben is het gewicht, maar dat mag verder geen naam hebben.
Bijgevoegd zijn 4 foto's van het statief + 804RC2 kop.
Als er behoefte is aan meer specifieke foto's van het statief en/of kop wil ik deze best maken, en vragen beantwoord ik ook graag.

Heb jij ook een Manfrotto 055XPROB Pro Tripod (Zwart)?

Aha, de bekende combinatie 055x en 804RC. :) Je review behandelt eigenlijk precies de ervaringen die ik ook van anderen hoorde: robuust, goede grip en kwalitatief erg goed aanvoelend. Is er nog een specifieke reden waarom je de 804RC gekozen hebt in plaats van een balhoofd?

Een statief meenemen op vakantie raad ik niet aan, tenzij je 's ochtends hele mooie landschapsfoto's gaat maken met lange sluitertijden. Denk dan aan stromend water, voorbijtrekkende lucht, etc. Alleen dan is 'ie handig, anders breek je je nek er steeds over, is de lengte ineens onhandig en zit je inderdaad met het gewicht. ;) Een tip is dan een lichtsterke groothoek (Tokina 11-16/2.8 oid) en een goede walk-around lens zoals de 18-135 van Canon. En een prime van 35 of 50mm, altijd handig voor de kerken/gebouwen. Dat alles stop je samen met wat SD-kaartjes in een Kata DH-425 en een Lens Case 1N, je hangt die twee tassen aan je riem en dan ben je klaar om op reis te gaan. :)

Verder wens ik je veel plezier met het statief. Vanwege je goede foto's ervan heb ik je 3 sterren gegeven, ik vind ze verdiend. :) Mocht je ooit nog 'ns wat lichters willen, kijk dan zeker naar een goed carbon-statief. Maar dat wist je waarschijnlijk al!
De reden dat ik voor de 804RC2 heb gekozen is dat bij deze kop alle 3 de assen los van elkaar instelbaar zijn. Een balhoofd draai je los en kan zo alle kanten op, dat lijkt mij persoonlijk iets minder prettig werken.

Wat je zegt over een statief meenemen op vakantie kan ik goed begrijpen nu ik het gewicht er van gevoeld heb, en erg compact is hij ook niet nee... Dit was echter wel de belangrijkste reden voor de aanschaf.
In Ierland ben ik van plan veel landschapsfoto's te maken, en tevens wil ik kijken of panorama een beetje gaat lukken. Hierbij wil ik me niet beperken tot situaties met voldoende licht, vandaar het statief. Ik moet maar even kijken hoe ik het apparaat mee het vliegtuig in krijg als ik nog kleding en bergschoenen wil meenemen. :')

Qua lens moet de Sigma 17-50mm F2.8 wel voldoen voor de meeste situaties, voorlopig komen er even geen nieuwe objectieven bij.
Als tas heb ik overigens een Lowepro Slingshot 202 AW (te gelijk met het statief gekocht) waar al m'n fotografie gear in past op het statief na.

Verder bedankt voor je reactie en waardering.
Carbon-statief is inderdaad erg leuk, maar ik begin net met fotografie dus laat ik eerst dit statief eens verslijten. :)
Heb dezelfde ook, super stevig. W.b. het gewicht, ik kan je aanraden om de Manfrotto tas erbij te nemen, als je hem op je hem draagt is ie een stuk handzamer/lichter/makkelijker dan dat je hem 'gewoon' mee moet sjouwen.
Ik ga binnenkort zeker even kijken voor zo'n tas.
Statief moet mee op vakantie naar Ierland en dagen lang wandelen met zo'n ding in m'n handen maakt het er vast niet leuker op. :P

Overigens heeft Manfrotto meerdere tassen zie ik, welk model heb jij?
Wow, dat ziet er erg goed uit!
Zat net zlef een beetje rond te kijken voor een nieuw statief en deze combinatie komt zeker in aanmerking voor aankoop.