Navigon 40 Easy EU 20 (West Europa) Review

Spockz 30 juli 2011, laatste update op 30 juli 2011, 981 views

Navigon 40 Easy EU 20 (West Europa)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Strak design
  • TMC / Filemeldingen werken goed

Minpunten

• Plannen routes duurt lang
  • GUI is soms unresponsive
  • Route-via doet soms onlogisch
  • De kaart klopt niet altijd (ookal is hij up-to-date)

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 3
Features Score: 4
Ik heb dit apparaat nu even in bezit en aangeschaft voor de komende vakantie als vervanging van MobileNavigator (zelfde fabrikant). Het plannen van een route kan behoorlijk lang duren. Dat het verder geen snelheidsmonster is blijkt ook uit dat het inzoomen en uitzoomen en verplaatsen van de kaart langzaam gaat.

Het vinden van een fix duurt ook langer dan op mijn HTC Desire met MobileNavigator. Het apparaat heeft wel meer instellingen en features dan de MobileNavigator voor Android maar het is jammer dat hij niet zo responsive is als mijn telefoon.

Na de vakantie zal ik uitgebreider mijn bevindingen opschrijven.

Helaas zat er geen CD bij met de Navigon Fresh software en gaat het downloaden van de navigon website met 16-20KB/s. Als de Navigon is aangesloten op de PC is deze te benaderen als schijf

Update:
Na er ook wat serieuzere ritten mee gereden te hebben ben ik wat positiever gestemd over dit apparaat. Het vinden van ontvangst duurt alleen lang als je hem opstart terwijl je binnen bent en dus geen bereik hebt. Als je hem dan zijn gang laat gaan duurt het erg lang voordat hij verbinding krijgt. Een restart zorgt dan direct voor verbinding.

Een slecht punt wat ik gemerkt heb is van de navigatie vanuit Entracque (ItaliŽ) naar Stuttgart. Als je aangeeft over Aosta-Martigny te willen rijden dan krijg je keuze uit drie routes zoals altijd, maar als startpunt Aosta in plaats van je huidige positie. Erger wordt het als je dan een route kiest, we werden namelijk alsnog over Milaan geleidt.

De route berekenen binnen Nederland gaat inderdaad snel, maar zodra je de grens overgaat Utrecht - Turijn duurt het al gauw een minuut.

Zoals hierboven al genoemd is de GUI niet erg response als je over de kaart probeert navigeren.

Het filemeldingen systeem werkt goed en leidt je goed om. Het enige vreemde eraan is dat er een icoon verschijnt met filemeldingen terwijl er geen meldingen zijn op de route. En als er wel meldingen zijn op de route wordt dat aangekondigd door de mevrouw, maar dan verschijnt er geen icoontje. Dit is ietwat onlogisch naar mijn idee.

Met al deze dingen is het nog steeds belangrijk om goed na te blijven denken bij wat het apparaat zegt. Natuurlijk moet je er nooit blind vanuit gaan dat zo'n apparaat alles goed doet, maar je zou toch mogen verwachten dat het wel de route pakt die jij instelt.

Heb jij ook een Navigon 40 Easy EU 20 (West Europa)?

Ik heb dezelfde, al een paar maanden.. Heb echter geen last van het lange wachten op de geplande routes.

Wat een leuk detail aan mijn aankoop is, voor 20 euro krijg ik 2 jaar lang gratis updates van de kaarten, kunnen sommige fabrikanten nog iets van leren.
Ik houd het op een probleem met je PNA. Navigon 7 software staat er om bekend dat het plannen van een route snel wordt berekend (vanaf 4.30) (ook als deze uit flink wat km's bestaat). Daar hoort het behoorlijk snel verkrijgen van een fix ook bij. Als dit bij bovenstaand apparaat niet het geval is dan zou ik eens beginnen met een reset naar de fabrieks_instellingen.
Het downloaden vanaf Navigon gaat normaal gesproken ook tamelijk vlot dus mogelijk heb je een ongelukkig moment meegemaakt.