Origen AE X11 (ATX, Geen PSU, Zwart) Review

mr_kilroy472 12 maart 2007, 1.371 views

Origen AE X11 (ATX, Geen PSU, Zwart)

Pluspunten

• goed afgewerkt
  • compleet met VFD/IR unit en afstandsbediening
  • full size ATX dus ruimte voor een aantal standaard PCI kaarten
  • standaard ruimte voor 4 harddisks
  • voorzien van 3 casefans
  • redelijk eenvoudig te assembleren
  • goede prijs/kwaliteitverhouding

Minpunten

• geen manual bijgesloten
  • casefans mogen stiller

Mooie HTPC case voor niet al te veel geld. Wordt geleverd zonder voeding (standaard ATX voeding nodig), maar inclusief 3 casefans (2 aan de achterkant bij de processor, 1 onder de harddisk bay) én een VFD display/IR unit én een afstandsbediening. De kast is groot, want faciliteert een full size ATX moederbord en je kunt er 4 harddisks in kwijt. Dat geeft wel een grote HTPC, maar je kunt tenminste een aantal full size PCI kaarten kwijt. Minpuntje: er zit geen manual bij, maar die is wel op de site van OrigenAE te vinden (voor kast en VFD allebei één). Handig om even te lezen mbt montage van de DVD drive en de aansluitingen voor de VFD/IR-unit. Ik heb in m'n tijd al wat PC's in elkaar gezet en had weinig moeite met de assemblage. De afwerking en kwaliteit is prima. Voor de IR unit heb ik de laatste (voor Vista geschikte) USB driver en IR trans software gedownload en geïnstalleerd en die werkt dan zonder problemen met het Microsoft MCE IR toetsenbord samen.
Het enige nadeel dat ik van deze kast kan benoemen (behalve de grootte, maar ik wil persé full size ATX), is dat de 3 casefans wat stiller mochten zijn. Wellicht op een wat lagere spanning (dus lager toerental) laten draaien, maar dan moet je een Molexje modden. Ik laat er maar één op volle snelheid draaien om wat frisse lucht de kast in te blazen. Ik heb maar één harddisk gemonteerd, dus de hieronder gemonteerde casefan heb ik niet aan staan.

Heb jij ook een Origen AE X11 (ATX, Geen PSU, Zwart)?

Negatieve eigenschappen:

Je survey :(
Pff, de ene keer is het een te kale survey, de andere keer leest het voor geen meter.
kortom: 't is niks meer de laatste tijd met die surveys...
triestig dit... hoe moet dit iemand nou helpen bij de aanschaf van een product? Hier word je toch niets wijzer van als je deze kas overweegt te kopen?
De reaguurders zijn dan misschien niet tevreden met de kwaliteit van mijn survey; de kwaliteit van de reacties is gelukkig NOG minder dan de survey, want inhoudelijk erg dun.

Even een paar inhoudelijke puntjes:
1) 't Is maar een case. Dat is feitelijk niet meer of minder dan een 'mooi' doosje waar je wat computeronderdelen in kunt stoppen. Volgens mij kun je in een review over een case alleen aangeven of hij mooi/lelijk is, of hij functioneel goed is (je kunt er in kwijt wat je wilt, goede koeling oid) en of hij in de assemblage makkelijk is. Dan ben je wel uitgepoept lijkt me.
2) Foto's waren een idee geweest, maar ik dacht er pas aan een review te maken toen ik m'n HTPC al in elkaar had zitten. Sorry! Maar... je kunt redelijk uit de voeten op de site van OrigenAE als je wilt zien hoe dit ding eruit ziet.
3) Ik nodig de reaguurders die deze review niks vinden, graag uit om een link in dit draadje te plakken naar een survey die ze zelf hebben geschreven, die zo mooi en goed is dat alle surveys op t.net erbij verbleken. Zal mij benieuwen ;)
Ik wed voor 5.000 euro dat ik ook over deze kast meer kan schrijven dan jij beschrijft.

Dan nog had je op z'n minst wel een paar keer de ENTER-toets kunnen gebruiken.
my eyes my eyes it hurts my eyes !!!
foto's hadden wel leuk geweest.
wat een gezeur... Wees blij dat hem daadwerkelijk maakt!
idd wees blij dat er uberhaupt een review staat. Niet iedereen heeft een halve dag tijd om een review te schrijven a la vincper.

Prima case review. Ben het echter niet eens met je eerste zin. Dik 225 euro is namelijk niet echt 'redelijk' voor een case IMHO. Ik weet, HTPC is nu eenmaal duur, maar goedkoop is anders.