Cooler Master Elite 430 Window (fan met blauwe LED) Review

Razzmatazz 29 juni 2011, laatste update op 9 september 2011, 2.094 views

Cooler Master Elite 430 Window (fan met blauwe LED)

Pluspunten

• Goedkoop.
  • Moderne layout.

Minpunten

• Top fans hebben zeer weinig ruimte, en passen in dit geval helemaal niet.

Je krijgt waarvoor je betaalt bij deze kast.Het ontwerp heeft veel potentie, maar de uitvoering laat de kast net in de steek. Voor het inbouwen dacht ik nog dat het wel zou meevallen, maar tijdens de bouw sloeg mijn enthousiasme om in lichte teleurstelling. Het werkt, natuurlijk, maar daar is ook het meeste mee gezegd.

De intakes en exhausts zijn mijn insziens te beperkend, wat extra geluid en verminderde luchtstroom tot gevolg heeft. De top-exhaust fans (reguliere 12cm fans, 2,5cm dik) kon ik niet plaatsten omdat er te weinig ruimte was boven het moederbord (Asrock 870 Extereme 3, Scythe Mugen Infinity 2 koeler).
De kast koelt weliswaar behoorlijk met alleen de andere fans geinstalleerd, maar het is toch jammer.

Kabelmanagement is lastig, en een uitsparing om de 4/8 pins moederbordvoeding achterlangs te leiden is afwezig. De afstand tot het rechter zijpaneel is sowieso te klein om dikkere kabels achterlangs te leiden.

Al met al ver van de meest prettige kast waar ik ooit een computer in heb gebouwd, maar niet dramatisch. De algemene beoordeling is goed in plaats van voldoende alleen omdat de prijs zo laag is.

Heb jij ook een Cooler Master Elite 430 Window (fan met blauwe LED)?

Plaatjes? Dat weten we wat je bedoeld.
Ik vind het behoorlijk meevallen hoor, kon alles simpel inbouwen en kabels kun je netjes geleiden mits ze lang genoeg zijn, wel tieripes etc nodig, maar dat heb je overal? En die worden er netjes bijgeleverd.
Duh deze kast is toch aardig gemakkelijk voor inbouw etc.
Heb hem zelf ook gekocht samen met een upgrade set van alternate.
Mijn processor wordt niet veel warmer dan 15 tot 31 max en mijn koeler draait dan op 50%.
Bijna geheel zonder een schroevendraaier in elkaar te zetten.
Google maar eens op deze kast dan zou je de kast toch echt meer credits moeten geven en vooral voor wat hij kost.
Voor de wat lui aangelegde mensen :)
Je review komt als geroepen. Heb hem gisteren besteld bij MyCom. Morgen hopelijk ophalen.

Hangt het niet van de grootte van de fans af die je monteert?

Wat bedoel je trouwens met je eerste alinea. Je zegt daar dat je een beetje teleurgesteld bent. In wat precies, kan je duidelijker zijn?

[Reactie gewijzigd door Malfoi op 29 juni 2011 15:10]

Ik heb meerdere moederborden in deze kast gehad en geen problemen gehad met het verwijderen en plaatsen van de top koelers, denk dat je er pech mee hebt als het net niet past. Als je een bord hebt waarop de CPU socket erg hoog zit en/of je hebt een grote CPU koeler dan kan ik me voorstellen dat het te krap wordt. Ik moest wel de koelers er uit halen om de bovenste schroeven van het moederbord vast te kunnen zetten en om bij de 4/8 pins stroomaansluiting te komen.

Kabelmanagement kon wel redelijk vond ik maar dan moet je zelf veel prutsen en uitproberen, je kan veel kabels aan de rechterkant kwijt achter de hdd's zeg maar, niet zo makkelijk als een kast die echt management inrichting heeft maar met een boel tierips kan je het wel netjes krijgen.

Ik vind het voor het geld ook één van de mooiste kasten qua inbouw- en juist ook koelingsmogelijkheden. Ruimte voor bovenin 6 120mm koelers vind ik heel erg netjes, onderin kan je een kleinere 92mm plaatsen inplaats van een 120 als je voeding te groot is.
Ik snap niet wat jullie probleem is met mijn review.

@Nivida_intel
Ik heb deze kast gebruikt voor een PC van een vriend van me, en daarom heb ik er geen foto's bij. Daarnaast, foto's van deze kast zijn gemakkelijk te googlen, en geven dus niet per se een enorme meerwaarde.

@denikids & MisterT2006
Als ik de inbouwemogelijkheden en bouwkwaliteit van kast vergelijk met de Silverstone en Lancool kasten die ik thuis heb staan, maar ook met de Antec en Fractal Design kasten die ik afgelopen jaar voor builds heb gebruikt, dan komt deze CoolerMaster kast er minder goed vanaf. Niet dramatisch, maar niet echt geweldig. Vandaar 3 sterren.

Koelingprestaties heb ik niet op getest, en dus ook niets over vermeld.
Ik zou 'm een hoger cijfer moeten geven omdat google dat zegt? Je bent niet goed bij je hoofd. Bovendien vind ik 4 sterren een hele positieve beoordeling, of ligt dat nou aan mij.

@Neoflip
Misschien is het pech ja. Ik zal er even bij vermelden om welke hardware het gaat. Aan de andere kant, bij de meeste AMD borden zit de socket op dezelfde plek, en koelers zo groot als de Mugen Infinity II zijn voor tweakers niet ongewoon.
Ik vond het kabelmangement ook redelijk. Niet slecht, onmogelijk of afwezig, redelijk. Dus 3 sterren.

[Reactie gewijzigd door Razzmatazz op 9 september 2011 15:10]