Eizo FlexScan L778 (19", 16ms, D-sub/DVI-D, Zwart) Review

mik3 15 januari 2007, 590 views

Eizo FlexScan L778 (19", 16ms, D-sub/DVI-D, Zwart)

Pluspunten

• Kleur echtheid
  • Helderheid / contrast
  • Goed in stilstaand beeld als dynamisch
  • Geen last van ghosting (of minimaal zie review)

Minpunten

• Ingebouwde boxen

De Eizo L778 is één van de eerste Eizo's met een 16ms responsetijd, dit zorgt ervoor dat er weinig tot geen ghosting wordt ervaren bij games. Ik heb de monitor nu een maand en de enige keer dat ik ghosting heb gezien was in een niet native resolutie met een geheel zware achtergrond en een snel bewegende muis. Het grote voordeel van Eizo is kwaliteit, zeker op het gebied van kleur echtheid en het weergeven van een statisch plaatje. De L778 heeft ondanks de toepassing van een ander soort panel dan de traditionele Eizo nog steeds deze goede eigenschap! De installatie van dit scherm onder Windows XP was heel simpel, eigenlijk niet nodig, maar wel nuttig om het kleurprofiel te installeren. Daarnaast krijg je een screen manager erbij geleverd. Deze maakt het makkelijk om een aantal settings aan te passen zonder door, de overigens duidelijke, OSD heen te moeten lopen.

Dit scherm is duur in vergelijking tot de concurrentie, voor die prijs krijg je een kwalitatief goed product en een goede garantie. Eigenlijk is het enige minpunt aan dit scherm de boxen die in de schermrand zijn verwerkt. De boxen hebben namelijk snel last van metalig geluid, bij games merk je dit niet echt, bij muziek merk je het extra goed. Als je het geld er voor over hebt, of je snel irriteert aan een slechte kwaliteit, koop vooral dit scherm. Ik heb geen enkele spijt gehad van deze aankoop!

UPDATE:
De TFT werkt nog steeds perfect, de vormgeving vinst ik een stuk mooier geworden, it grows on you :-)
De speakers vond ik dermate metalig klinken dat ik externe speakers heb neergezet. Ghosting is bij de ene ervaring gebleven die hierboven staat beschreven, niet gezien in ingame.

UPDATE 2 (jan-2007):
Het beestje werkt nog steeds net zo mooi als dag één.

Heb jij ook een Eizo FlexScan L778 (19", 16ms, D-sub/DVI-D, Zwart)?

Ik heb de L768 die door de komst van dit scherm erg in prijs is gedaald (ik heb er 649 voor betaald) en dat is ook al een pracht apparaat. Aansluiten en klaar.
Met games heb ik ook nergens last van.
De 5 jaar Onsite!! geven mij wel een gerust gevoel.

Aanrader, al zou ik even kijken of je de L768 nog kan vinden.
De verschillen zijn niet zo giga.

greetz B-)
of je koopt een hyundai scherm, ik weet dat ze op de Q-series ook 5 jaar garantie geven.
Ook krijg je er bij de hyundai een DVI kabel en USB kabel bij.
(vind het schandalig dat je deze bij Eizo er nog los bij moet kopen.)
Tevens goede panels, zelfs de TN die ze gebruiken staat bekend om de goede kleuren (ondanks de 6 Bit)
en dan heb je toch een 8 of 12 ms scherm.
Steek je toch mooi een paar honderd euro in je zak.