Altec Lansing VS2220 (2.0) Review

Admiral Freebee 12 maart 2007, laatste update op 17 november 2015, 846 views

Altec Lansing VS2220 (2.0)

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Stevig afgewerkt

Minpunten

• Raar geluid bij het aanzetten van de stroom
  • Basweergave niet optimaal
  • Speakers moeten aanstaan voor de hoofdtelefoonuitgang
  • Nogal felle blauwe LED

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 4
Nadat mijn vorige speakers het hadden begeven was ik op zoek naar een goede vervanger. Het meeste van de tijd beluister ik muziek via mijn hoofdtelefoon maar helemaal zonder speakers was geen optie. Het belangrijkste criterium was dat ze goedkoop moesten zijn maar toch een beetje degelijk geluid moesten kunnen voortbrengen.

Featureset

Ik begin met de featureset. Deze ervaar ik als voldoende. Hoewel veel setjes de dag van vandaag 2.1 zijn was dit geen absolute vereiste. Met uitzondering van een aansluiting voor een hoofdtelefoon hebben deze speakers niets speciaals. Deze aansluiting vind ik echter zeer handig aangezien ik dan geen splitter hoef te gebruiken. Jammer genoeg hoeven de speakers aan te staan om het geluid door te geven.

De versterker zit ingebouwd in de rechter speaker en heeft een blauwe LED om aan te geven dat hij aanstaat. Deze is echter nogal fel wat vrij nutteloos is en voor sommige mensen misschien zelfs storend.

Op de afbeelding kan je de drivers zien zitten door het rooster. Dit is in het echt niet zo.

Bouwkwaliteit en afwerking

De speakers zijn gemaakt uit plastic terwijl het rooster van metaal is. Ze voelen zeer solide en hoewel ze relatief hoog zijn wankelen ze nooit door de goede voet. De knopjes werken tot nu toe nog altijd goed maar ik probeer ze niet te vaak te gebruiken om slijtage te voorkomen. Mijn vorige speakerset had hier namelijk nogal snel last van.

Waarom dan toch slechts voldoende? Wel, uit de speakers komt een korte hoge toon wanneer je ze in het stopcontact steekt. Ook als de volume knop op "uit" staat hebben ze hier last van. Alleen als er een hoofdtelefoon in de uitgang zit doen ze dit niet. Wat hier de oorzaak van is weet ik niet, ik ben niet zo'n expert in elektronica :)

Vormgeving

Dit zijn geen opvallende speakers maar hier zocht ik ook niet achter. Ze zijn misschien een beetje groot uitgevallen maar ze passen goed naast mijn scherm en ik vind ze er wel strak uitzien.

Geluidskwaliteit muziek

De geluidskwaliteit is beter dan ik had verwacht van dit setje. Natuurlijk kan je deze speakers niet vergelijken met veel duurdere speakers maar voor het geld klinken ze zeer goed. Alles klinkt zeer helder en gewoon goed naar mijn gevoel. De bassen komen wel niet altijd even goed door maar met zulke kleine speakers heb je daarvoor een extra subwoofer nodig vrees ik.

Ik wil niet de indruk wekken dat je geweldig geluid met deze speakers krijgt maar het is gewoon goed, en zeker voor deze prijs.

Ik heb het gevoel dat ik goed ben geslaagd in het vinden van een speakerset die een goede geluidskwaliteit combineert met een zeer aantrekkelijke prijs. Ik heb er slechts ¤20 voor betaald in de lokale Mediamarkt. Natuurlijk vind je voor deze prijs geen supergeluid maar ik ben zeer tevreden van deze speakerset.

Heb jij ook een Altec Lansing VS2220 (2.0)?