iiyama ProLite E1900S-B2 (19", 2ms g>g, D-Sub/DVI-D, Zwart) Review

Psychokiller 10 maart 2007, 263 views

iiyama ProLite E1900S-B2 (19", 2ms g>g, D-Sub/DVI-D, Zwart)

Pluspunten

• Responsetijd / geen ghosting
  • Energie-zuinig
  • Dunne rand ivm dual monitor opstelling
  • Design
  • Prima monitor voor dual opstelling

Minpunten

• Geen DVI kabel
  • Niet in hoogte verstelbaar

Na op mijn werk in aanraking te zijn gekomen met een dual-monitor opstelling vond ik het thuis toch ook wel tijd daarvoor worden. Hier had ik echter al een jaar of vier een 19" Iiyama CRT staan die niet handig zou zijn voor zo'n opstelling.

Lang getwijfeld tussen deze Iiyama TFT en de Samsung 940BF en uiteindelijk toch voor deze gekozen voornamelijk door het design. Nu ik de dualopstelling zo voor me heb staan ben ik van mening dat ik toch wel een goede keuze heb gemaakt.

De smalle rand zorgt ervoor dat je (bijna) geen hinder ondervind van de opstelling wat toch wel belangrijk is in mijn ogen. Een vaker gehoorde klacht is dat er vrij vaak dode pixels voorkomen bij dit type en helaas had ik ook een dode (sub) pixel.
Gelukkig had ik een afspraak met de winkel dat ik het scherm binnen een week kon ruilen en daar heb ik dan ook gretig gebruik van gemaakt. Ik denk wel dat dit iets is waar een koper goed rekening mee moet houden echter.

Zoals ook wel vaker te lezen is bij mensen die van CRT naar TFT overstappen, komen de instellingen wat betreft het contrast/helderheid veel te licht over. Deze heb ik dan ook meteen aangepast naar 60/30, welke dichter bij mijn oude CRT waarden kwamen.

De ingebouwde speakers zijn goed weggestopt in het ontwerp, maar waren voor mij persoonlijk niet nodig aangezien ik al losse speakers heb. Deze ingebouwde heb ik dan ook niet aangesloten
en kan er dus geen mening over geven.

Bij het afspelen van films en spellen is er geen ghosting te zien en is de kleurweergave erg goed. Soms heb ik het idee dat het een en ander wel erg donker is, maar dit zit hem waarschijnlijk in de instellingen nog. Wat me wel opviel was dat er bij donkere series af en toe in de hoeken wat licht te zien is, maar niet in die aard dat het storend is.

Verder ben ik vrij gevoelig voor een lagere refreshrate waarbij het beeld trilt. Zo heel af en toe meen ik dit ook waar te nemen bij een egaal gevuld scherm. Maar zoals gezegt, ik ben hier gevoelig voor en verder zagen mijn broertje en moeder hier niets van. Tijdens films en schermen die wat meer gevuld zijn, zie ik hier ook niets meer van.

De kijkhoek van de monitor is prima te noemen, tenzij je er echt scheef voor gaat zitten. Ik zie echter geen echte kleur- beeldvervorming met een dual opstelling, wat toch wel belangrijk is dan.

Een eventueel nadeel zou nog kunnen zijn dat het scherm niet in hoogte verstelbaar is, hier heb ik zelf geen probleem mee in ieder geval. Tenlotte zul je bij de aankoop rekening moeten houden met het ontbreken van de DVI-kabel, waardoor de totaal prijs toch nog zo'n 15-25 euro zal stijgen.

Heb jij ook een iiyama ProLite E1900S-B2 (19", 2ms g>g, D-Sub/DVI-D, Zwart)?