SuperMicro H8DCE, nForce 2200 (E-ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) Review

Webdoc 8 maart 2007, laatste update op 4 juli 2008, 386 views

SuperMicro H8DCE, nForce 2200 (E-ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Pluspunten

• Ondersteunt alle Socket 940 Opteron Processors
  • 8 Serial ATA II Poorten
  • Dual True PCI-E 16X slots
  • Heel veel uitbreding (3x PCI, 2x PCIE 4X)
  • Zeer goede layout, vreselijk veel fan headers

Minpunten

• Geen PCI64/PCI-X slots
  • Vereist stevige PSU met veel 3.3 and 5V Amperes
  • Plastic CPU fan brackets die je er bij krijgt zijn zwak (beide braken bij mij af na een maand, 3 dagen uit elkaar)

Layout Score: 5
Voordat ik begin - ik ben een echte Intel dude. Los van een korte experimentatie met een Athlon XP 2500 Barton als derde PC, heb ik altijd zelf op Intel machines gewerkt en vond AMD maar niks.

Daar heeft dit moederbord echter verandering in gebracht. Ik ben tevens altijd al een groot liefhebber geweest van SuperMicro, en toen zelfs zij Opteron borden gingen maken, moest het er wel op een gegeven moment van komen dat ik dit ging proberen.

In 1 woord - FANTASTISCH! Dit bord heeft alles wat je mag wensen van een top-of-the-line Dual CPU Workstation bord, en meer. Ik gebruik hem nu als mijn dagelijkse werkpaard met 2x Opteron 275 en 4GB RAM en het werkt echt geweldig. Stabiliteit is absoluut perfect, ik heb nog nooit een BSOD of zelfs maar een driver probleem op dit bord meegemaakt.

Let wel op dat als je dit bord koopt je revisie 3.1 krijgt. De vroegere revisies schijnen wat problemen te hebben gehad met SATA en onboard Netwerk. Ik heb dit zelf nooit meegemaakt want het bleek achteraf dat ik inderdaad dezxe revisie had gekregen, ik kwam hier dan ook achter na het lezen van wat reviews of NewEgg.

Wat een beetje minder is, is dat een Adaptec 2940 U2W controller niet op dit bord wil werken (SCSI bios wordt niet geladen, en hij ziet hem ook niet onder Windows) en de Power Supply die je nodig hebt moet behoorlijk juicy zijn. Een Antec Neo 550HE wilde hij niet mee werken. Ik gebruik hem nu met een Thermaltake Toughpower 600W en dat werkt prima. Het lijkt er op dat dit bord redelijk veel Amperes vereist op de 3.3 en 5V rails. Ik heb hem ook kortstondig gebruikt met een Enhance 550W EPS12V Server PSU maar die maken zo veel lawaai dat het niet werkbaar was.

Heb jij ook een SuperMicro H8DCE, nForce 2200 (E-ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)?