Specificaties Tower, 6 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-B25S (Zwart) Review

NASUM 31 augustus 2011, laatste update op 31 augustus 2011, 913 views

Lian Li PC-B25S (Zwart)

Pluspunten

• Kanppe looks.
  • Genoeg ruimte.
  • Toolless Design.
  • Degelijkheid.
  • Afwerking.

Minpunten

• Mobo hole is (net te) klein voor de mounting brackets van veel CPU coolers.

De setup:
- De kast is niet gemodificeerd en dus zoals hij kwam out of the box.
- Alle fans zijn de stock fans die door Lian-li zijn meegeleverd.
- Voor CPU cooling gebruik ik een ProlimaTech SuperMega heatsink met twee Scythe Gentle Typhoons (1450RPM) in push/pull configuratie.

Algemeen
Ik heb deze kast gekocht voor mijn allereerste zelfbouw systeem. De redenen dat ik heb gekozen voor de B25s is voornamelijk het 'toolless design', de reputatie van Lian-Li en de looks.

Aangezien dit mijn eerste keer was dat ik zelf een systeem in elkaar ging zetten wilde ik graag een robuuste kast die het inbouwen zo makkelijk mogelijk maakt. Bovendien wordt deze kast de basis voor mijn systemen in de toekomst dus het mag best van hoge kwaliteit zijn.

Gebruiksgemak en toolless design
Het toolless design is (in tegenstelling tot beweringen van anderen) wel degelijk geheel toolless te gebruiken.

Het plaatsen van nieuwe hardware in de PCI en PCI-e slots werkt met de 'klemmen' erg handig ten opzichte van mijn vorige (prefab) PC's. Hiervoor moest ik altijd schroeven gebruiken en met deze klemmen is het Úcht een peulenschil. Hetzelfde kan gezegd worden voor het plaatsen van hardware aan de voorkant (5.25" bays), ook dit gebeurt met klemmen en werkt erg mooi.

Case fans
De case fans die Lian-Li bij deze kast meegeleverd heeft zijn oke qua prestaties maar wel een tikkeltje luidruchtig, ze draaien niet boven de 1000RPM en zorgen niet voor heel veel luchtverplaatsing (ik heb hier geen cijfers/metingen van maar dit heb ik zelf vastgesteld op gevoel).

In mijn systeem ga ik in ieder geval de intake en exhaust fans vervangen voor mooie Scythe fans (ik update deze review wel naar mijn bevindingen).

De looks
De B25s is met zijn geborstelde zwarte alluminium en grote blue-led circle een (naar mijn mening) prachtige kast om te zien. Alles is netjes afgewerkt en getuigd van degelijkheid.

Wel zou men kunnen verwachten dat voor deze prijs de binnenkant van de case ook zwart zou zijn gespoten maar dit is niet het geval. Ik wist dit van tevoren en was daar dus niet verrast over maar ik kan mij indenken dat dit de afwerking wel ten goede had gekomen, voor mij is dit niet per se een minpunt.

Bovenop bevinden zich allerhande ports en interfaces. Deze zijn handig wanneer je kast op de grond staat maar wanneer deze op het bureau zelf geplaatst is minder. Persoonlijk zie ik deze interfaces liever aan de voorkant van de kast (maar dan had ik er ÚÚn moeten kopen die dat had ja.. ik weet het :P) geen minpunt dus, maar een keuze.

Geluid
Elk paneel van deze kast is aan de binnenzijde voorzien van isolerend schuim om de eventuele geluidsoverlast van de fans tot een minimum te beperken. Dit werkt erg goed en oogt heel luxe.

Ruimte
De kast biedt genoeg ruimte voor een setup zoals de mijne waarin ik heb gekozen voor een grote heatsink (Prolimatech SuperMega). Tenminste.. genoeg ruimte aan de binnenzijde that is...

De achterzijde is daarentegen wat krap wanneer je de mounting-bracket van de heatsink wilt plaatsen. Er is een mobo hole aanwezig maar deze liet zeer weinig ruimte over en het plaatsen van de bracket ging dan ook maar nÚt. Beter kan men vooraf alvast de bracket aanbrengen vˇˇrdat je het moederbord in de kast bouwt (dit in verband met het smalle mobo hole.

Al met al is de B25s een prima kast voor een beginner als ik. De wat meer verlangende Tweaker zal waarschijnlijk uitwijken naar een ander model waar de modbaarheid wat groter is.

Ik ben zeer tevreden met deze kast.

EDIT (31-08-2011):
Ik heb in de eerste alinea wat meer informatie over de setup van mijn systeem verstrekt naar aanleiding van feedback.

Heb jij ook een Lian Li PC-B25S (Zwart)?

Reviews door de redactie

Mooie review alleen had ik graag nog wat temperaturen gezien en geweten welke koelers je erin gebruikt heb.

Zou je willen kijken of er ergens warmte ophoping plaats vind in de pc. (denk aan hardeschijf kooi, boven de cpu)

[Reactie gewijzigd door boombes op 31 augustus 2011 15:39]

Hoi Boombes,

Momenteel gebruik ik voor de twee front-intakes en exhaust fan de fans die meegeleverd werden bij de kast, dit geld ook voor de top exhaust.

Voor de CPU gebruik ik een heatsink van Prolimatech SuperMega met daarop twee Scythe Gentle Typhoons 1450RPM in push/pull configuratie.

Ik ben nog aan het overdenken om de overige casefans ook te vervangen met de Gentle Typhoons. Ik twijfel nog tussen Gentle Typhoons of Scythe Slipstreams. De Gentle Typhoons produceren lekker weinig geluid en bevallen me wel, wie weet ga ik daar wel voor. Ik zal de review updaten zodra ik deze ingebouwd heb.

Wat betreft temps ga ik nog wel wat uitgebreider onderzoek doen. Ik ben redelijk nieuw als het komt op hardware en zelfbouw systemen. Ik ben wel van plan nog een video te maken van de airflow in de kast (met stokjes wierook o.i.d.).

Ik vermoed wel dat ik achterin de kast bij m'n exhaust wat hittecirculatie ga waarnemen daar dit een 1000RPM fan is en mijn push/pull met 1450 ertegenaan blaast. Het afvoeren zal daarom waarschijnlijk niet 100% efficient zijn. Wederom, concrete data volgt.

De temps zou ik d.m.v. mn fancontroller kunnen gaan meten i.c.m. sensors maar daar moet ik echt even induiken. Ik meld liever de juiste waarden dan overhaaste valse waarden. Maar neem van mij aan dat ik hier nog op terugkom.

Bedankt voor je feedback, ik ga eraan werken ;-)