Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch Network (LAN) hard disk box Review

fdkuyper 8 maart 2007, 1.025 views

Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch Network (LAN) hard disk box

Pluspunten

• Goedkoop.
  • Ziet er wel redelijk uit.
  • LAN en USB aansluiting.

Minpunten

• Vreselijk lawaaiig.
  • Firmware update maakt het ding dood.

Ik dacht met dit ding een goedkope oplossing voor netwerkopslag in huis te halen. Goedkoop is hij inderdaad, voor 169 euri bij de Mediamarkt voor 320 Gb was het ongeveer 1 ouderwetse gulden per Gb, en dat met LAN aansluiting!
Helaas was het te mooi om waar te zijn: als eerste viel het enorme lawaai op van het apparaat. Echt overdreven. De hele kast waar ik hem in had gezet begon mee te trillen. Maar zelfs toen ik dat had opgelost kwam er nog steeds belachelijk veel geluid uit. Er zit een fannetje van een paar cm in dat kennelijk 10.000 toeren moet maken om de boel te koelen.
Dat viel dus tegen, maar ik had nog het idee dat ik het apparaat wel ergens achter in een kast kon verbergen, dan zou het geluid misschien wel meevallen. Dus eerst maar eens proberen of het werkt. Dat viel 100% mee: meteen kon ik het ding vinden via m'n webbrowser, precies zoals de handleiding had gezegd. Dus begonnen met alle instellingen; eerst het wachtwoord wijzigen, vervolgens de firmware updaten, vervolgens.... niks meer! Na de firmware update bleek het ding dood. Harde reset geprobeerd, een uur uit laten en opnieuw proberen, aan de USB hangen, niets! (Of toch wel: heel veel lawaai - toen hij aan de USB aan m'n pc hing viel dat nog eens op: dat kleine kastje maakte echt 3 keer zoveel herrie als m'n gewone pc met 4 draaiende hd's!)
Ik heb elders gelezen (had ik eerder moeten doen) dat je met veel geknutsel er een grotere fan in kan monteren, maar daarvoor moet je het kastje met een zaag te lijf - lijkt me niet echt een aanrader.
Tenslotte moet ik nog even zeggen dat ik het ding de volgende dag zonder problemen bij de Mediamarkt heb teruggebracht. Zonder problemen, netjes m'n geld terug.

Conclusie: het ding is heel goedkoop, en als dat je enige overweging is... nee, laat het dan toch maar zitten en zoek iets anders.

Heb jij ook een Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch Network (LAN) hard disk box?

deze apparaten hebben wij ook wel verkocht op de zaak. En bevallen inderdaad niet zo goed. Wij hebben ook verscheidene RMA terug kunnen sturen aan de leverancier. Na de tijd bleek, dat het bij de meeste aan de poweradaptor lag :S
voor minder geld heb ik een Akasa Integral LAN aangeschaft, met een 300Gb schijf erbij (moet je los kopen) echt een aanrader als je een netwerkschijf zoekt ;)
Een beetje genuanceerder mag deze survey wel zijn vind ik.

Dit is tweakers snap je, 10.000rpm voor een fan vind ik overdreven geblaat. Een firmware update hoeft het apparaat waarschijnlijk niet stuk te maken (waarom update je de firmware eigenlijk als het werkt? Onnodig updaten maak namelijk vaak eerder dood)

Ik ben het misschien wel eens met je conclusie maar de onderbouwing is erg matig.