Samsung PS42Q7HX (42") Review

Zuluman 31 juli 2011, laatste update op 10 augustus 2011, 4.736 views

Samsung PS42Q7HX (42")

Pluspunten

• superstrak beeld zelfs analoog
  • mooie vormgeving
  • scherp geprijsd

Minpunten

• geluid wat minder in vergelijking met een CRT

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Na 1,5 jaar onderzoek en onderhandelen met het vrouwtje uiteindelijk uitgekomen op dit scherm. Prestaties, prijs en looks passen allemaal binnen het wensen lijstje. En dat in een goede verhouding, want voor deze prijs krijg je heel veel. Het scherm kostte destijds 1200 euro in februari 2007.

Vergelijking
Ik heb het scherm vergeleken met schermen van Pioneer en Panasonic. Het zou een van deze 2 worden. Panasonic heeft een goed prijs en kwaliteit maar mindere looks. Pioneer kwaliteit, looks maar een hogere prijs. Desondanks de voorkeur voor deze twee merken ben ik open blijven staan voor andere merken. Deze Samsung heeft kwaliteit, looks en een goeie prijsverhouding.

Situatie
Het scherm staat op een laag meubel. We zitten ca. 4,5 meter van het scherm, wat een erg mooie afstand is.

update 31-7-2011: Ik heb de plasma inmiddels opgehangen op een eigen gemaakte Audio-Video Wall.

Geluid
Hier verwachte ik niet veel van omdat zonder een klankkast het altijd minder is dan een gewone TV, maar al met al voldoende voor reguliere tv programma's. Zo'n groot scherm verdient een surround set, de ervaring is dan helemaal kompleet.

Beeld
Analoog is het beeld beter dan verwacht. Ik heb wel een onversterkte splitter op het aansluitpunt in de meterkast zitten. vanuit de aansluiting in de woonkamer gebruik ik afgeschermde kabels met ferriet filter. 1x heen naar de samsung DCB-850 PVR en dan 1x terug naar de TV.

update 31-7-2011:Ik zit in CAI-W gebied en inmiddels is er geen analoog meer beschikbaar. Ik heb de afgeschermde kabels met ferrietfilter verwijderd en alleen de samsung aangesloten als bron voor tv kijken.

Digitale tv
Ik heb digitale tv van CAIW via een Samsung DCB850PVR. Er hangt veel af van de kwaliteit van de zender en het programma, maar als de zender en het programma goed zijn is het superstrak.

Dvd
Voor het afspelen gebruik ik een yamakawa DVD-365 dvd speler. (testwinnaar in duitsland) Deze heeft een dvi uitgang die ik met DVI single link kabel gebruik en DVI-HDMI adapter. De speler ondersteunt tot en met 1080i. Ik gebruik 720p wat een superstrak beeld geeft, zelfs op 1,5 van het scherm. BLADE , Pitch Black, Startrek Insurrection spatten van het scherm.

update1-2-2008:Ik heb sinds september 2007 een PS-3 aangesloten op het scherm. GEwone DVD's zijn niet veel scherper dan de afgespreeld met de Yamakawa. Ik heb de spiderman blu-ray trilogy in december gekocht. Deze schijfjes samen met de PS-3 doen dit scherm helemaal tot zijn recht komen. Je ziet duidelijk verschil op 1,5 meter afstand maar op 4,5 meter is dit verschil tov DVD wel een stuk minder groot. ik twijfel nog of ik op deze afstand met deze schermgrootte Blu-Ray blijf kopen. BLu-Ray is namelijk aanzienlijk duurder dan een gewone DVD. Ik proibeer het nog met de serie planet Earth van discovery.

update 31-7-2011:Voor HD materiaal gebruik ik voornamelijk de HDX-1000 via een HDMI 4x2 Matrix splitter. De beeldkwaliteit overtreft zelfs die van de PS-3 icm de PS-3 Mediaserver. Het scherm is weliswaar "maar" 720p maar op 2,5 tot 4,5 meter zou 1080p niet waarneembaar zijn voor ons oog.

Algemeen beeld
Zoals anderen vermeld hebben op kieskeurig is zo nu en dan het dynamisch contrastaanpassing soms merkbaar. Ik heb verschil gemerkt in welke beeldinstelling je gebruikt en de scene die speelt. Ik weet nog niet welke combo het beste is maar op een gegeven moment zie je het ook niet meer zo. Het scheelt vooral als je de helderheid en het contrast niet op 100% zet wat toch niet nodig is. Bij mij staan ze op 60%. Volgens iemand op kieskeurig die een lcd scherm heeft kon je in het service menu (alleen bereikbaar voor samsung technici) dynamische contrastaanpassing uitzetten. Ik heb samsung gebeld maar die wisten hier niks van. misschien geldt dit alleen voor LCD maar ze waren erg vaag hierover. Het kan zijn dat ik ben afgescheept door een onwetende callcenter medewerker.

Update algemeen beeld 26-7-2007:
Op kieskeurig hen ik gelezen dat er een software update beschikbaar was tegen het probleem met dynamische contrastaanpassing. Al heb ik zelf geen grote probleem hiermee en het incidenteel voorkomt, omdat ik contrast en brightness op 65% heb staan, heb ik toch samsung gebeld voor de update. Een week later op dinsdag 17-4-2007 is er een monteur langsgekomen en 10 min. later was de nieuwe software kostenloos geinstalleerd. Topservice van Samsung. Contrast en brightness staat nu iets hogeer i.v.m. de zomerzon. Ik heb daarna bewust scenes opgezocht met veel donkere en lichte vlakken. En het probleem is inderdaad geheel verdwenen.

update algemeen beeld 31-7-2011:Na bijna 12.000 branduren sinds februari 2007 staat het scherm op 60% helderheid en vertoont nog geen tekenen van verval. Ik gebruik dynamisch contrast. Ik heb sinds kort de optie maximale energiebesparing aangezet. Ik probeer verschil te ontdekken maar tot op heden heb ik nog geen verschil kunnen ontdekken. Ik ga van de week een energiemeter aansluiten en het verschil in verbruik meten.

Inbranden
Standaard staat inbrandbeveiliging aan. Daarnaast heb ik contrast en helderheid omlaag gehaald naar 60%. Dit is voldoende en ik zal ze waarschijnlijk niet hoger doen. Donderdag hadden we op SBS6 Ghostwhisper, House en daarna de opgenomen oudejaarsconference van Guido Wijers (ook SBS6) gekeken. Stom ! Bijna 3 uur SBS6 logo !!! Ingebrand. Een uurtje wit scherm en het was compleet weg. Mijn zoon kijkt Nick Jr vaak maar dat logo brandt helemaal niet in. Dus pas op voor SBS6! Zeer gevaarlijk logo!!

Update inbranden 26-4-2007:
We kijken nog steed House en Ghostwhisperer op SBS6 maar geen last van inbranden van het SBS6 logo meer. Het is dus wel zo dat het helpt om de eerste 200 uur voorzichtig aan te doen.

update inbranden 31-7-2011:Ik heb geen tekenen meer van inbranden kunnen ontdekken. Ondanks talloze uren met de PS-3 COD: MW2. Of soms zetten de PVR op pauze en vergeten het scherm uit te doen.

Mogelijkheden en gebruiksgemak
Het scherm heeft genoeg instelmogelijkheden die erg gemakkelijk te vinden zijn. ik zal niet ingaan op de verschillende functies maar over het algemeen goed en goed bedienbaar.

Vormgeving
Het oog wil ook wat en dit scherm heeft dit zeker te bieden. Panasonic is zeer goed maar ziet er niet uit. De panasonic 600 serie is mooier maar meteen 800 euro duurder. Pioneer is ook strak maar wederom 800 euro duurder.Philips heeft een dikke rand en ook weer een zwarte rand op de glasplaat.

Ik ging eerst voor de C omdat die mat was, maar ben toch maar in de winkel gaan kijken nadat het vrouwtje aangaaf de Q mooier te vinden. En ze had gelijk De Q is mooier. En WAF is bepalend voor aanschaf.

update 31-7-2011: Als ik die huidige schermen zie dan wordt ik toch wel heel erg verleid door de dunne randen en dikte van de schermen. Maar op zich is er buiten de dikte niks mis met het uiterlijk van het scherm.

Duurzaamheid
Hij ziet er degelijk uit. Ik heb meer ervaring met Samsung en ben van mening dat ze degelijke producten maken.

update 31-7-2011: Ik denk dat het voor zich spreekt dat het scherm zich al voldoende heeft bewezen gezien de bijna 12.000 branduren. Ik staar me er niet blind op want mijn schoonvader heeft 3 jaar gelden een 46"samsung LCD gekocht waarvan binnen de garantie periode 3x het scherm is vervangen. Uiteindelijk is hij na de garantieperiode (3,5 jaar) weer kapot gegaan maar heeft hij wel 800 euro gekregen.

Samenvattend
Een geweldig scherm dat zeer goede beeldkwaliteit heeft, erg mooi uiterlijk tegen een zeer goede prijs.

Vergeet LCD en kies voor (deze) plasma op dit formaat!!!

update 31-7-2011:Eind van het jaar wil ik deze tv vervangen voor een groter en zuiniger exemplaar. Het wordt wederom een plasma van 50/51"van samsung. Ik twijfel nog tussen 720 en 1080p exemplaar. 720 is meestal net wat zuiniger, maar ivm een htpc die ik ga aanschaffen heeft een 1080p de voorkeur. 3D is geheel overbodig voor mij. Dit scherm wordt verhuisd naar onze lounge op de 2e verdieping naast onze slaapkamer en zal gebruikt worden om te gamen/films/tv kijken,etc. Ik ben nog steeds erg tevreden over dit scherm en keuze die ik toendertijd heb gedaan. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit scherm nog jaren meekan. Was veel geld indertijd 1200 euro en ik zie nu plasmaschermen van 720p die ronde de 400 kosten. Soms ben ik benieuwd naar de beeldkwaliteit van deze schermen in vergleijk met dit scherm.

http://i184.photobucket.com/albums/x242/zuluman8/av%20wall/th_DSCF5369.jpg http://i184.photobucket.com/albums/x242/zuluman8/av%20wall/th_DSCF5377.jpg http://i184.photobucket.com/albums/x242/zuluman8/av%20wall/th_DSCF5361.jpg

1-8-2011 extra:het scherm in aktie

Heb jij ook een Samsung PS42Q7HX (42")?

Zou je je surveys willen optimaliseren voor mensen die graag hoofletters en interpunctie zien? ;)
Prima survey, ik heb deze tv zelf ook sinds 2 maanden.

Jammer alleen dat er inmiddels (lees: nu al) een opvolger is (42Q92H) die qua specificaties een stuk beter is (3x HDMI bijvoorbeeld) en in dezelfde prijsklasse valt. Als ik dat geweten had, zou ik direct de Q92 gekocht hebben. Tip voor twijfelaars dus!
@ The Triad
Ik was enigzins lui. Maar ik heb het aangepast. Ben niet helemaal handig met die tags. Bij GOT heb je knopjes.

@ Marvin74
Ik snap wat je bedoelt maar moet je dan elke keer wachten? Als je eenmaal de beslissing hebt genomen dan wil je 'm nu en niet nog ene paar weken wachten. En ik heb aan 1x HDMI genoeg. Al ben ik wel aan t denken om een PS3 te kopen, maar dan kan ik altijd via mijn nieuwe Marantz SR5001 versterker 2 aansluitingen inpluggen en naar de tv sturen. Maar ik denk niet dat veel mensen meer dan 1 dvi apparaat aansluiten.
zonder al dat hoofdlettergedoe en alles vind ik dit toch een hele goeie survey ;)
Het kan natuurlijk geen kwaad echter :9
zwaar offtopic, maar wat is je woonkamer mooi ingericht man !
ja, wat ik me dan afvraag , is hoe kijk je nu tegen het beeld? als je op de bank zit, dan kijk je er toch schuin omlaag heen ofniet :D
ik heb een loungebank die wat lager is dan een "normale" bank. maar als je helemaal rechtop zit op de bank met je rug recht dan zit je zichtlijn precies op de bovenkant van de tv.

meestal zit je wat onderuitgezakt op de bank. maar ik lig/hang meestal op de bank en zit op op zo'n 1/3 van de bovenkant scherm met mijn zichtlijn.

ik vindt dit veel prettiger dan de "voorgeschreven" hoogte. ik doe gewoon mijn eigen ding en bepaal zelf wat ik fijn vindt. moet iedereen doen 8-)
Ik heb zelf de m86, ben daar erg teverden mee. Die ziet er het zelde uit als jou model, ik heb ook zo'n ronde uit knop onder samsung logo.
Er is nu ook een f86, dat model vind ik niet zo mooi, maar zonder voet is hij wel mooi. De f9 is helemaal top, ik heb nog nooit een beter tv gezien.