Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Razer BlackWidow Review

basb 28 augustus 2012, 4.222 views

Razer BlackWidow

Pluspunten

• macro functionaliteit
  • windows toetsen kunnen uitgezet worden

Minpunten

• toetsen zwak
  • tijdens gebruik valt toetsenbord gedeeltelijk uit
  • zeer traag met reageren bij "cold boot"
  • te klein

Na jaren een oud IBM toetenbord te gebruiken wilde ik eindelijk toch is over gaan op een nieuw toetsenbord.
Hierbij als belangrijkste eisen:
- meer dan drie toetsen tegelijk aankunnen (gaming!)
- mechanische toetsen
- Minimaal even goed typen als het antieke IBM toetsenbord uit 1998

Dus na zoeken van review getwijfeld tussen een toetsenbord van Steelseries of razer.

Eerste indruk bij uit de doos halen en aansluiten:
Bouwkwaliteit en degelijkheid oogt hetzelfde als oude IBM, maar toetsenbord is wel duidelijk kleiner. Bij booten van systeem blijkt dat het erg lang duurt voordat toetsenbord gaat reageren. Vooral na koude boot zal er twee keer opgestart moeten worden om de bios in te komen, omdat toetsenbord te traag is met opstarten.

Na eerste aansluiten drivers ge´nstalleerd waarbij bleek dat de firmware geupdate moest worden. Netjes gedaan, verder via de drivers-software rechterwindows keys uitgezet. Trage opstarten werd niet verholpen met de firmware update.

toetsenbord in dagelijks gebruik:
Voor normaal typwerk is het toetsenbord gewoon te klein, ergonomie komt niet in de buurt van het antieke IBM toetsenbord en is niet beter dan een willekeurig toetsenbord van 6 euro. Alle toetsen zitten net iets te dicht op elkaar, misschien dat het toetsenbord wel erg geschikt is voor mensen met kleine handen. Ik heb zelf gemiddeld grote handen voor een man.

In praktijk is de degelijkheid ook zeer ver te zoeken, verkeerde aanslag op de "ENTER:" toets zorgt ervoor dat die blijft hangen. Ook gebeurd het soms dat toetsenbord nog maar gedeeltelijk werkt. Bijv. enkele toetsaanslagen werken niet meer, maar combinaties doen het nog wel(ctrl+alt+del). Enige wat helpt is toetsenbord loshalen en opnieuw aansluiten waarna ongeveer na 15 seconden het toetsenbord weer gaat werken.

Algemene indruk: Piece of total overpriced crap! Voor 89 euro verwacht ik een perfect werkend en ergonomisch goed toetsenbord. Het is mij een raadsel waarom reviewers positief kunnen zijn over dit stuk rommel. Wellicht dat veel mensen niet meer weten hoe waanzinnig goed die antieke IBM toetsenborden zijn in dagelijks gebruik? Of komen de tekortkomingen tijdens een vergelijkende review niet naar boven, omdat toetsenbord te kort in gebruik is?

Voor de prijs had ik echt een veel beter toetsenbord verwacht dan het 13 jaar oude toetsenbord dat ik met deze aankoop wilde vervangen. Dit blijkt zeker niet het geval.
Binnen paar maanden ga ik een mechanisch toetsenbord van een concurrent kopen en zal dit toetsenbord op marktplaats belanden of ergens aan een pc die toch nauwelijks gebruikt wordt. Misschien dat Razer nog met een firmware update uit komt dat het toetsenbord in elk geval wel normaal blijft werken zodat ik tijdens gaming nog wel voordeel heb boven antieke kreng :)

Samengevat:
Slechte beoordeling, toetsenbord voldoet volstrekt niet aan de verwachtingen en valt uit. 89 euro is veel voor geld een toetsenbord en dient voor die prijs perfect te zijn

toevoeging:
veel mensen zullen graag weten hoeveel geluid dit toetsenbord maakt. Toetsenbord is vergeleken met goedkope rubbertoetsenborden lawaaiig, maar vergeleken met een oud IBM toetsenbord wel weer een stuk stiller. Voor een mechanisch toetsenbord niet goed of slecht dus. Ik vind het moeilijk om aan te geven of iemand anders zich aan het geluid zich zal storen of niet, het maakt wel geluid maar echt luid is het ook weer niet....

update 06-11-2011
Meer toetsen beginnen kuren te krijgen dat ze net beetje scheef zitten en daardoor niet lekker ingedrukt kunnen worden. Mijn originele beoordeling m.b.t. bouwkwaliteit "slecht" is denk ik meer dan terecht. Toetsenbord is nog in gebruik, omdat meer dan drie toetsen tegelijk kan gebruiken. Anders had die oude ibm-toetsenbord uit de jaren negentig weer op me bureau gelegen.

Update,
Na tijd gebruik lijken toetsen "in te slijten" waardoor ze niet meer klemmen of blijven hangen als je 1 van de grotere toetsen op de rand aanslaat. Waardering daarom iets naar boven aangepast. Wat wel blijft, bij tweede reboot kort achter elkaar je de bios niet meer in kan. toetsenbord reageert bij 2e reboot pas als windows helemaal geladen is.

update 28-08-2012
Toetsenbord ben ik nu zat en heb het ding in de vuilcontainer gegooid. Nu op een 20 jaar oud ibm-toetsenbord. Die doet het tenminste altijd :-) En ik maag een stuk minder tikfouten!

Heb jij ook een Razer BlackWidow?

Had een Logitech gehaald :P
Voor 59 euro heb je naar mijn idee een stuk meer aan een G110!

Beetje korte review, maar ik snap het idee.
Al eens ooit op mechanische toetsen getypt? Is een wereld van verschil, ben zelf voor de Cherry MX Browns gegaan en zou nooit meer terug willen. De meerprijs is het dubbel en dwars waard. Als je ooit de kans krijgt dan moet je het maar eens proberen. Verder zit er ook nog verschil in wat voor keycaps je hebt, en dan is het er nog het hele ps/2 vs USB verhaal.En dan nog de vraag hoeveel features je op een toetsenbord wil. Maar nu ga ik offtopic.

TL;DR: Je kunt de vergelijking in deze niet stellen ;)
Ik heb zelf een Das Model S Professional Silent (ook Cherry MX Browns): Wat een genot! De normale toetsen indeling, hoge toetsen, een usb hub en voor de rest niks. Gewoon heel solide en clean.
Het hier gereviewde toetsenbord heeft Cherry MX Blue mechanische switches. Deze zijn naar mijn mening veel te luid en toaal NIET voor gamers. Het geluid dat er vanaf komt is ook heel hoog en schel.
Jammer dat mensen niet goed ge´nformeerd worden over toetsenborden. Ze zouden dit een moeten lezen: LINK. Hier staan ook veel mechanische toetsenborden. Veel zijn echter moeilijk (in Europa) verkrijgbaar. De enige Europese retailer die mijn Das Keyboard verkoopt is Getdigital.de.

Ik vind veel gamerstoetsenborden tegenwoordig (Logitech, Razer etc.) veel te fancy, dat wil zeggen: met allemaal lichtjes, macro toetsen (die de meeste mensen waarschijnlijk niet gebruiken), lcd schermpjes. Maarja, sommige mensen houden hier wel van.

Als je voor deze prijsklasse een toetsenbord wilt halen moet je sowieso voor de Steelseries 6Gv2 gaan (die heeft wel een grote enter toets :( ). Deze heeft Cherry MX Black mechanische switches.
Naar mijn weet is het qua Cherry MX switches zo:

Black - gamer - fps/race games - qua geluidsniveau tussen rm*- en laptoptoetsenborden
Red - gamer (iets lichtere toetsaanslag dan de Black)
Brown - gamer typist hybrid - rts games - iets luider dan laptoptoetsenborden
Clear - gamer typist hybrid (iets meer typist dan gamer)
Blue - typist - Bijna zo luid als een (stille) typmachine
*rm = rubber membrame (zoals een bijv een Logitech G15 heeft)

Ik vind het jammer dat er best veel mensen dan blind voor een Blackwidow gaan. Ikzelf ben voor een toetsenbord met Cherry MX Brown mechanische switches gegaan, omdat ik ook nog best een wat typ (programmeren, tekstdocument). Ook speel ik nogal eens Starcraft 2 waarvan gezegd wordt dat Cherry MX Brown iets meer geschikt zijn dan de Cherry MX Black omdat je veel toetsaanslagen achterelkaar vericht (APM).

Over de review: Gebruik eens dikgedrukte subtitels. En hoofdletters. En plaats foto's :)
Je krijgt van mij nu 2 sterren :|
Het uitvallen van je toetsenbord is wel kwalijk en ook de bouwkwaliteit die jij benoemt. Zeker voor die prijs. Je zou bijna gaan denken dat het geld hem gaat zitten in andere dingen zoals lampjes, de mechanische switches, etc.....

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 2 maart 2012 17:41]

ik heb zelf een corsair vengeance k90 met cherry mx red switches. Hij typt geweldig, alleen moet je best wel lang wennen aan de toetsen. Zeker als van een RM toetsenbord komt. Je hebt bij mx reds ook geen click ofzo wanneer je hem geactiveerd hebt.

Maar na een week typen op dit toetsenbord kan ik al niet meer anders. Als ik op school weer op een normaal toetsenbord moet typen gaat mijn typesnelheid echt gigantisch omlaag.

Ik wil overigens ook nog steeds een review over dit toetsenbord hier schrijven, maar ivm eindexamenjaar heb ik daar niet echt tijd voor.
Als de toetsenindeling hetzelfde is heb ik niet zo'n moeite om van mijn Das naar een keyboard over te schakelen. Wat wel lastig is dat lichte aanslagen met de Das wel geregistreerd worden, hij is immers tactile, en bij andere toetsenborden niet.
Ik denk er ook over om een review te schrijven over mijn Das, maar heb daar ook niet al teveel tijd voor. En als ik er een wil schrijven wil ik wel dat die dan meteen goed is, zoals mijn review over de Razer Imperator (BF3: edition) (perfectionistisch) :P

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 2 maart 2012 17:40]

Gelukkig zijn reviews persoonlijk want ik moet zeggen dat ik me totaal niet kan vinden hierin.
Je maakt me wel nieuwsgierig.
Heb je jarenlang gebruikt gemaakt van ouderwetse toetsenborden?
Zo'n eentje?
Zie de reactie van "her0n"

Die ik heb hier is niet helemaal identiek, het labeltje heeft een donkere kleur grijs, maar volgens mij merk je het verschil niet met typen.
Zo een heb ik ook.
Ik ben een beetje op zoek naar een vervanger, met ongeveer dezelfde reden als jij.
Meer dan 3 toetsen, zelfde aanslag als de oude IBM (waar ik nu op tik is van 15-06-1995 volgens de sticker) en mechanisch.
Onvoorstelbaar dat je nieuwe keyboard al zo snel kuren vertoont.

Waardevolle review, en voor mij de reden om hem waarschijnlijk niet te kopen. Voor 80 euro verwacht ik meer van een toetsenbord zonder toeters en bellen.
Het idee van je review is op zich prima maar je schrijfwijze heeft echt veel verbeterpunten.

Eerst even een veel gemaakte fout aanduiden.
wilde ik eindelijk toch is eens over gaan op een
Je vergeet ook bijzonder veel lidwoorden.
Eerste indruk bij het uit de doos halen en aansluiten:
De Bouwkwaliteit en degelijkheid oogt hetzelfde als de oude IBM (of 'het oude IBM toetsenbord'), maar het toetsenbord is wel duidelijk kleiner. Bij het booten van het systeem blijkt dat het erg lang duurt voordat het toetsenbord gaat reageren. Vooral na een koude boot zal er twee keer opgestart moeten worden om de bios in te komen, omdat het toetsenbord te traag is met opstarten.
Ik snap best dat het soms lastig is om te switchen tussen "MSN taal" en "normaal" Nederlands maar je denk dat je er best wat aandacht aan kunt besteden.

[Reactie gewijzigd door Gammort op 19 juni 2011 19:10]

Ik zal de volgende keer er op proberen te letten.
Eindelijk iemand die kritisch durft te zijn!!
ik ben ook opzoek naar zoiets.

na wat rondneuzen en anderen hun ramplankjes bewonderen ( Das keyboard en Zowie Celeritas Ó 130 Ą...... kom ik op het idee dat ik graag cherry brown (wel een feedback maar gee n click) of cherry clear (zelfde maar iets zwaarder indrukken) scakelaars wil hebben.

Maar ik zoek een iets goedkopere verie:
een paar exemplaren

Helaas lelijk wit maar wel mx clear

(alle soorten maar een beetje duurder)

cherry mx black (zonder feedback) enige shop in nederland?
Ik zou zeggen kijk eens op geekhack, erg goed forum maar wel een beetje elitist's daar.
Overigens hebben Cherry MX Black's nooit feedback, de switches hebben een linear response curve. Als je feedback wilt dan moet je kijken naar Browns/Blues/Clears, als je zonder feedback wil dan moet je kijken naar blacks/reds.
Edit: Wat ik nog was vergeten te melden is dat er ook nog verschillende manieren zijn om de switches vast te maken in het toetsenbord. Ze kunnen direct op het printplaat worden gemonteerd maar ze kunnen ook op een stalen plaat er boven gemonteerd worden.
Ook kan er nog verschil onderling tussen de stabilizers zitten van de toetsen, en de layout kun je misschien ook nog belangrijk vinden.

Ik zou overigens Razer af raden, heb er zelf geen ervaring mee maar ik lees dat er aardig wat problemen mee zijn wat betreft durability. Zoals dat als je je space bar in drukt dat dan ook je rechter alt mee gaat en ik heb nog wel wat meer gelezen, maar ik wil geen ongeldige geruchten verspreiden.

link 1, link 2 & link 3

Als je ooit nog vragen hebt, voel je dan zo vrij om een DM te sturen mocht je dat willen.

[Reactie gewijzigd door noobynater op 1 maart 2012 22:18]

Had op de wiki over mechanical keyboards en switches ook gelezen dat juist de keyboards van Cherry zelf nou niet geweldig zijn.. maar mechanische keyboards puur op switch-type uitzoeken blijft lastig, het is gewoon wat moeilijker zoeken.

Wat betreft deze review: Je bevestigt eigenlijk wat ik meer heb gelezen over dit ding, snap dus ook niet hoe je kan vragen "snap niet hoe reviews positief kunnen zijn over dit keyboard" want ik vind niet zoveel goede reviews over dit ding :).

Ja, hij is mechanisch, en dan met backlight wat eigenlijk gelijk z'n prijs verklaard. Maar ze gebruiken vervolgens de goedkoopste manier van het printen van de keys, gedoe met drivers + firmware updates?! (voor een keyboard?!) en je hebt nog steeds 'wobbly keys', voornamelijk op de enter en de shift keys. Wobbly keys bedoel ik dat de toetsen breed zijn, maar het enige 'steunpunt' is precies in het midden de switch. Daardoor zit zo'n toets een beetje los, en als je hem dan niet goed in het midden raakt blijft hij inderdaad klem zitten. Juist op de shift en op de enter is dit gewoon gruwelijk irritant.

Dat ze kleinere toetsen gebruiken dan 'standaard fullsize' is nieuw voor me, misschien ook nog iets om op te letten.

Zit zelf te azen op de Steelseries 6Gv2. Gewoon omdat het meer een 'puur keyboard' is lijkt me. PS/2 connector, zo min mogelijk 'bezel' om de full-size toetsen heen, knoppen netjes ondersteund zodat ze altijd goed aanslaan + goede ge-etste prints op de keys. Geen bijzondere backlights of macro keys of zo, gewoon normaal 'keyboard', maar dan mechanisch :). Eigenlijk had ik ook liever MX Brown gehad, maar denk dat MX Black ook lekker is en beter dan alle rubber-dome keyboards out there.

En een Logitech G110 vergelijken met dit kan compleet niet natuurlijk. Dat is een duur rubber-dome keyboard, wat duur is vanwege special keys + fancy rgb backlight.

Ik denk dat deze Razor de slechtste van de mechanical keyboards is, maar nog steeds stukken beter dan alle rubber rommel :).
heb ondertussen een Filco Majestouch2 (ten keyless @ home, alle toetsen @ work) met MX Browns.... nooit meer iets anders :P
Ik vond BW wel lekker typen door de Cherry MX blue switches alleen kwaliteit van de keycaps is echt goedkoop de plastic chassis is ook cheap heb echt het gevoel dat het keyboard niet de 50 miljoen keystrokes zal overleven.
Maar aan de andere kant razer heeft een poging gewaagd en misschien later kopen ze met beter bouw kwaliteit op de proppen.

Het is geen Filco/topre R/HHKK kwaliteit ook al mag je dat wel verwachten voor die prijs klasse te veel gimmicky ik kan me er wel in vinden in de review, alleen het is zeker geen slecht bord
de toetsen hadden idd verder uit elkaar gemogen,
maar ik heb nog nooit gehad dat de enter bleef hangen.

de doelgroep is ook meer gamers, dan journalisten etc die veel moeten schijven.
maar wat hij zegt, als je iets kleinere handen hebt kun je op de black widow ook wel goed typen. Alleen de klik van de mx blues is dan irritant. Mijn kameraad heeft een black widow en ik vond hem wel fijn typen. Maar dit was voor ik mijn vengeance k90 kreeg. Deze typt veel fijner en maakt alleen veel geluid als ik als een onbenul op dat toetsenbord ga rammen.
Een toetsenbord dat moet starten?!

Zoiets belachelijks heb ik nog nooit gehoord? Het kan zijn omdat ik nog een PS/2 toetsenbord gebruikt, maar zelfs de meest cheap-ass ramplanken moeten toch gewoon input door kunnen sturen vanaf het moment dat de PC aan staat?!
Niet dit toetsenbord dus :)