Logitech MK520 Wireless Combo (Qwerty) Review

YKaliber 18 juni 2011, laatste update op 18 juni 2011, 3.788 views

Logitech MK520 Wireless Combo (Qwerty)

Pluspunten

• Onder de 50,- een combo die werkt met 1 USB-ontvanger
  • Goede grip
  • De nodige hotkeys op de juiste plaats
  • Ziet er fraai uit

Minpunten

• Krakend toetsenbord
  • Ontvangstproblemen toetsenbord
  • Geen sidescroll functie van muis

Nu had ik voor het gemak een draadloze toetsenbord nodig en na wat rondneuzen ben ik op de MK520 muis + toetsenbord combinatie uitgekomen. Ik had 'm voor 49,95 gekocht bij de Mediamarkt.

Waarom ik op deze combo ben gekomen?
1. De Play/Pause en Mute shortkeys aan de bovenzijde. Deze twee knoppen gebruik ik het meest dus het is voor mij ideaal dat ze helemaal bovenaan het toetsenbord zijn geplaatst.
2. De coating van de knoppen. Nu weet ik van mijzelf dat ik ik zweterige vingers krijg als ik het druk heb. Het soort van grove oppervlak van de toetsen zorgt er voor dat ik niet om de haverklap naar de verkeerde toets glij.
3. De delete knop nam niet de plek van de Insert knop in beslag. Nu is het bij sommige toetsenborden zo dat de "Insert" knop ergens word verstopt, niet in dit geval.
4. De prijs. Voor minder dan vijf tientjes heb je al een draadloze toetsenbord met meer dan voldoende functies n een draadloze muis mt een Unify-ontvanger. Simpel zat. Als een van de twee de pijp uit gaat gewoon weer een andere vinden die ook Unify-gecertificeerd is en klaar. Het blijft bij slechts n USB-poort.

Maar goed, nu zijn mij in de laatste acht weken een paar dingen opgevallen:

In het begin had in complicaties met het toetsenbord. Ik had de Unify-ontvanger achter in mijn PC gestopt, zodat het de twee poorten voorin vrij zou laten. Mijn lay-out is zo waarbij het gebruik van de USB-poort aan de voorzijde van mij PC een kortere afstand tot gevolg heeft dan aan de achterzijde. Het duurde soms even voordat het toetsenbord reageerde en moest ik hem even recht houden voordat hij weer signalen doorstuurde. Ik keek even voor 3 dagen de kat uit de boom, maar dit probleem bleef zich voordoen. Het naar de voorzijde halen van de Unify-ontvanger loste dit probleem op. De afstand waarin ik nu werk is 2,5 meter tot de ontvanger. Of het vervangen van de batterijen er voor kan zorgen dat de Unify-ontvanger weer naar de achterkant van mijn PC kan worden verplaatst is niet uitgetest.

Tweede punt van kritiek is de opbouw van het toetsenbord zelf. Het voelt niet helemaal solide aan. Het is omlijst door een doorzichtige lijst die er zeer fraai uit ziet, maar als ik 'm eenmaal aan die rand vastpak kraakt het en lijkt het alsof de lijst er vanaf kan raken. Ook bij het rusten van de handpalm onderaan de toetsenbord en in de hoeken zorgt deze "sierstrip" voor licht gekraak. Ik irriteer mij hier niet al te erg aan, maar mensen die een muisstil toetsenbord willen kan dit gedeelte tegenvallen.

Wat betreft de muis, weinig op aan te merken. De laser pakt zowat elk oppervlak en tot nu toe heb ik nog geen ontvangstproblemen ermee gehad. Ik heb voor mijn laptop een M305 en een functie die die muis wl heeft, heeft deze muis niet: sidescrolling. Jammer, maar voor de rest niks mee aan de hand.
Nog iets wat ik mis zijn de twee knopjes om een internetpagina terug/verder te gaan. Nu was ik mij hiervan op de hoogte tijdens de aanschaf, maar naderhand merkte ik pas op dat deze twee functies p het toetsenbord waren gezet. Iets wat mij in de eerste instantie niet eens was opgevallen...

Over het algemeen ben ik positief over de toetsenbord+ muis combinatie. Mijn doel was om een zo compleet mogelijk draadloze combo te kopen voor onder de 50,- met de hotkey-functies die ik vaak gebruik plus toetsen met een goeie grip. Wat mij betreft is deze combo daarom ook goed geschikt voor mij. Of de functies en eigenschappen ook geschikt zijn voor jou is hierbij maar de vraag.

Heb jij ook een Logitech MK520 Wireless Combo (Qwerty)?