Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse Review

FatalZero 2 maart 2007, 592 views

Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse

Pluspunten

• Ergonomie
  • Accuduur
  • Precisie
  • Functies
  • Indicator leds

Minpunten

• Logitechdrivers

Ik ben zelf een trotse eigenaar van een MX1000 voor meer dan een half jaar nu.

Mijn vorige muis was een Logitech Wireless Optical MouseMan. Echt een van de eerste draadloze Logitech optical muizen. Maar na een paar jaar intensief gebruik begonnen de 'grip-pads' die aan de zijkant van die muis zitten toch wel hele ernstige sporen van slijtage te vertonen.

Tijd voor een nieuwe :)

Keek zelf al een tijdje op de markt of er wat was, zit zelf met een aardig geval van rsi en zodoende is niet iedere muis geschikt voor mijn hand. Ik had al een MX510 gezien maar daar kreeg ik kramp van in mijn handen. Niet echt wenselijk als je 8 uur of meer achter je PC werkt. Zodoende de MX1000 geprobeerd en aangeschaft.

Eerste indruk
De eerste indruk van de muis waren bijzonder goed. Logitech weet zijn producten goed te verpakken. Lekker stevig maar ze laten ook goed het product zien wat je koopt.

De muis zelf is robust en voelt betrouwbaar aan. Ik zou er niet mee gaan gooien maar hij voelt wel aan dat hij het zou overleven.

Het basis station vind ik handig in gebruik. Het ruimt ook gelijk mijn bureau op wanneer ik mijn pc niet gebruik. Dan kan natuurlijk ook wel met een gewone wireless muis, maar die raak ik dan meestal kwijt in mijn stapels papieren.

Gebruik
Het gebruik van de MX1000, ondankt alle toeters en bellen, is erg makkelijk. Je begint vanzelf alle extra buttons te gebruiken.

Ergonomie
Qua ergonomie is de MX1000 perfect voor mij. Niet te licht, niet te zwaar. Goede layout van knoppen. Maar nog belangrijker, heb geen last van mijn rsi.
Een nadeel: de MX1000 is alleen maar te gebruiken voor rechtshandige, voor links ligt de muis niet goed in de hand.

~[a]Accu[/b]
In de MX1000 zit een Lithium accu, dus hoef je niet meer zelf de batterijen te verwisselen maar kan je gewoon je muis op de cradle zetten en hij laad op. Volgens Logitech gaat de accu minimaal 500 laadbeurten mee. Ik doe er 3 weken mee op 1 lading.
Nou theoretisch gezien zou hij (3 weken * 500 ladingen) / 52 weken per jaar = 28,8 jaar mee kunnen gaan. Denk dat we tegen die tijd geen USB meer hebben hoor ;)

Software
Ik heb zelf de nodige driver problemen gehad. Standaard werkt de Logitech al prim, maar ik wou de Logitech software met bijbehorende functionaliteiten hebben. Dat ging niet in 1 keer goed.

Heb jij ook een Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse?

Ik ben een voormalig MX 1000 gebruiker en ik kan me redelijk vinden in je survey. De Logitech software bedoel je uiteraard Logitech SetPoint mee, neem ik aan? Bij mij ging alles in één keer goed en vond het zeer handig werken.

Verder vond ik al die knoppen ietwat overdreven en heb daarom alle 3 de knoppen aan de zijkant als "middelste knop" gezet om hem vervolgens te gebruiken in games.

De eerste keer dat ik de MX1000 zag dacht ik van: WOW, wat een groot ding. Hij lag echter wel héérlijk in m'n hand. Voor mijn ouders is dit de perfecte muis maar voor mij toch niet. Ik kon me uiteindelijk meer vinden in de G5 en heb daarom de MX1000 maar aan m'n ouders gegeven (is eens wat anders dan een optische Trust muis :9)

Ik denk alleen dat bij de negatieve eigenschappen nog één puntje mist: de cradle. Het komt geregeld voor dat de muis, voor mijn gevoel, recht in de cradle staat maar toch wordt soms de muis niet opgeladen. Dan moet ik de MX1000 vervolgens 3 keer optillen om hem vervolgens weer in de cradle te zitten eer ie wil opladen. Maar goed, dat hebben we er dan maar voor over voor zo'n top muis ;)

Al met al een goede survey.
Kan je met deze muis goed gamen?