Corsair Force F120 (34nm) 120GB Review

rlkz 17 juni 2011, laatste update op 17 november 2015, 1.632 views

Corsair Force F120 (34nm) 120GB

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Betrouwbaar (tot dusver)
  • WOW factor!

Minpunten

• Meegeleverde bracket
  • Prijs?

Vooraf

Een SSD, altijd al een wens geweest en tijdens het bestellen van een geheel nieuw systeem, had ik besloten om daarbij ook een Corsair Force F120 aan te schaffen. Aangezien tegenwoordig een opslag medium in HDD vorm (muv RAID opstellingen ed) vrijwel altijd de beperkende factor is in een moderne PC. Met deze review som ik kort de persoonlijk ervaringen op.

Alvorens de aankoop en na enige research uitgekomen bij het bovenstaande exemplaar. Waarom geen OCZ Vertex3 voor hetzelfde geld? kort maar krachtig; betrouwbaarheid.
De huidige (horror)verhalen met verschillende retour acties gaf niet echt een deugdelijk gevoel, iets wat ik mijn ogen belangrijker is dan pure snelheid. Een redelijke SSD is namelijk vrijwel altijd sneller dan een 7200rpm HDD :)

Specificaties

SKU# CSSD-F120GB2-BRKT

Maximum sequential read speed 285MB/second
Maximum sequential write speed 275 MB/second
Random 4K write performance of 50,000 IOPS (4K aligned)
Latest generation SandForce controller and MLC NAND flash for fast performance
Internal SATA II connectivity
TRIM support (O/S support required)
2.5" form factor for your portable computer needs
Included 2.5" to 3.5" bracket for installation on your desktop computer

De inhoud van het pakket is redelijk summier te noemen. Enkel de SSD met daarbij een bracket naar 3.5", waarvan de bracket best wat langer had mogen zijn. Tevens komen de schroefgaten niet overeen met standaard 3.5" formaten. Irritant? mwah, ik had graag mijn SSD tussen de HDD bay willen plaatsen, nu verdwijnt hij in m'n Floppy bay...

Test setup

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-P67A-UD4-B3¤ 159,90¤ 159,90
1Western Digital Caviar Black WD2002FAEX, 2TB¤ 111,20¤ 111,20
1Intel Core i7 2600K Boxed¤ 249,31¤ 249,31
1Corsair Force F120 (34nm) 120GB¤ 181,80¤ 181,80
1G.Skill Ripjaws F3-12800CL9D-8GBRL¤ 59,55¤ 59,55

De installatie is vrij eenvoudig, het is alleen belangrijk om de HDD mode (legacy mode) naar AHCI of Intel Rapid Storage te wijzigen in het betreffende BIOS, enkel op deze manier haal je alles uit je SSD. Geheel afhankelijk van de fabrikant staan deze instellingen standaard juist ingesteld. In mijn geval moest ik AHCI handmatig selecteren. Overigens verliep de Windows 7 x64 installatie prima. Enkel in het begin kreeg ik de indruk dat de installatie sneller kon. Helaas bleek mijn SATA brander hierin de boosdoener te zijn, die vond het blijkbaar leuk om af en toe niks te doen :X

Eenmaal Windows geļnstalleerd is het belangrijk om gelijk de juiste chipset/controller drivers te installeren om de SSD te kunnen aansturen op de juiste snelheden. Gezien het in mijn geval om een Intel P67 ging, heb ik de "Intel Rapid Storage" drivers geļnstalleerd.
Tevens heb ik daarop enkele tips opgevolgd die de schrijfacties enigszins minimaliseren, zoals de swap-file verplaatsen (of uitschakelen). Een kleine opsomming van die tips (volgens Corsair);
  • Swap-file uitschakelen of verplaatsen naar een (snelle)HDD
  • Windows Search uitschakelen (Index service)
  • System restore uitschakelen
Na de enkele lichte "tweaks", het moment van de waarheid; Performance Index van Windows, wat resulteert in de volgende score;

Een nette score, dacht ik zo :)

Benchmarks

Na de nodige "OMG, wat is dit snel" momenten, heb ik een aantal benchmark tools los gelaten op de SSD. Aangezien mijn SSD nog even mee moet, ben ik niet extreem bezig geweest, puur even een bevestiging van de waardes die verschillende review-sites ook aangeven. Dit is na installatie van Windows 7 waarbij een ruime 15GB unallocated is gelaten, uiteindelijk is daarvan ~94GB gepartioneerd.

CrystalDiskMark

AS SSD Benchmark

HD Tune Pro

Ter vergelijking, de (nieuwe!) WD Black 2TB op SATA3

Praktijk

Naast Windows 7 x64 heb ik de meest gebruikte applicaties geļnstalleerd op de SSD. Enkele voorbeelden hiervan zijn;
  • Firefox
  • Thunderbird
  • Corel PSP
  • Lightroom
  • WinRAR
Wat ik belangrijk vond, zijn de opstart tijden van de verschillende programma's. Dat moet gewoon redelijk instant zijn. Daarnaast gebruik ik mijn WD Black 2TB voor data die regelmatig veranderd, of met andere woorden; games, foto's, muziek ed.

Zowel Windows als alle programma's starten snel op. Hoe snel is natuurlijk moeilijk te verwoorden, maar vergeleken bij een snelle HDD is dat verschil zelfs factor x10. Iets wat de eindgebruiker zelf moet ondervinden.

Absoluut een aanwinst voor een modern systeem. Dat Windows snel opstart zal me een worst zijn, maar dat Firefox 4 incl een rij tabs slechts binnen enkele seconden (ik noem het maar een paar seconden, maar het is praktisch niet meetbaar) volledig functioneel wordt getoond, dat maakt van een SSD een meerwaarde! De accesstime van een SSD is zo kort dat alles gewoon lekker "popt" op het scherm. Voorheen was ik de HDD nog wel eens te snel af, maar dat is met deze SSD niet meer het geval. Natuurlijk helpt in mijn geval de algehele systeem configuratie daar ook bij, maar ik durf te bevestigen dat zelfs een lower-end systeem ook veel baat zal hebben bij een willekeurige SSD.

Wat mij betreft, een aanrader! :)

Heb jij ook een Corsair Force F120 (34nm) 120GB?

Na een tijdje wen je aan de SSD snelheid. Alles voelt normaal. Ga dan maar terug naar HDD, je voelt het opeens flink achter uit gaan. Zeker een aanrader SSD
Na een tijdje wordt hij ook slomer, net even hdtune laten lopen, prestaties zijn echt hard omlaag gegaan :( http://gyazo.com/11c8464a2507bfc1926f0a69694286e0.png
(sinds november 2010 in gebruik)

[Reactie gewijzigd door sh1nigami op 18 juni 2011 00:56]

Daar heb ik met name last van als ie aardig vol zit(<15% vrije ruimte).
Voor de rest is ie dan wel ietsje langzamer des te voller ie zit, maar dat valt heel erg mee.
zou kunnen dat niet alle tweaks welke nodig zijn om een ssd schijfje optimaal te laten verlopen toegepast zijn...omtrend dit zou ik eens ff googelen op ssd en tweaks, zal genoeg te vinden zijn.
voor de rest zou het alleen nog kunnen dat de schijf te vol staat...beste is steeds...1 ssd met alleen windows erop, en bv alle andere progjes op een andere ssd....
en inderdaad zijn de prestatie's welke op de afbeelding te zien zijn ver onder de maat....dus zal deze niet optimaal ingesteld zijn !!
Crystal Disk Mark geeft overal ongeveer dezelfde waarden op het internet.
Je zult zien dat als je ATTO erop loslaat dat je de waarden krijgt die de fabrikant belooft.
Hier op gatheringtweakers kun je (bijna) alle SSD info vinden trouwens