Canon Selphy CP510 (A6, 1 ppm, USB) Review

KSausGR 25 februari 2007, laatste update op 26 februari 2007, 1.861 views

Canon Selphy CP510 (A6, 1 ppm, USB)

Pluspunten

• Prachtige afdrukken, beter dan vele fotocentrales
  • Goed detailniveau, goede kleurbalans
  • Redelijk vlot
  • Voor een thuisprinter voordelig in gebruik

Minpunten

• Weinig mogelijkheden
  • Geen USB kabel voor PC gebruik meegeleverd
  • Fotocentrale blijft goedkoper

Inktverbruik Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 3
De aanleiding
Hoewel ik niet echt op zoek was naar een fotoprinter ben ik door de openingsaanbiedingen van een elektronicagigant toch verleid tot de aanschaf van deze printer, voor de spotprijs van ¤39.

Featureset
De (zeer kleine) printer is zowel met een PC (de USB kabel is niet bijgeleverd) als met een PictBridge-compatible digitale camera te gebruiken. In de printer is een handige uittrekbare kabel geïntegreerd, die op de meeste digitale camera's schijnt te passen. Bij mijn camera is dit echter niet het geval. De PictBridge functionaliteit kan dan alsnog gebruikt worden met behulp van de bij de camera geleverde USB kabel, hiervoor is een USB-A aansluiting op de printer aanwezig.

Op de printer zijn er verder geen mogelijkheden om de foto's te bewerken, ook een cardreader ontbreekt. De featureset is hierdoor wat beperkt, maar gezien de prijs van de printer kan ik hier mee leven.

Naast het standaardformaat foto's (10 x 15) kan de printer ook andere formaten (creditcard-formaat, breedbeeld en stickervellen) printen. Hier zijn echter wel los verkrijgbare papierlades voor nodig. Ook is het mogelijk om de printer van een accu te voorzien, zodat hij echt mobiel gebruikt kan worden. Aangezien de kosten van deze accu de aanschafkosten van de printer overschrijden, is het mij die investering echter niet waard.

Afdrukkwaliteit
De afdrukkwaliteit is volgens mij nog beter dan van fotolabs. Ik heb een aantal foto's die ik al via een eerder via een digitale fotoservice heb laten afdrukken met deze printer overgedaan, en het resultaat is tot mijn eigen verbazing veel beter, zowel op gebied van kleurechtheid als scherpte. De afdrukkwaliteit lijkt iets hoger te zijn bij direct gebruik met een digitale camera dan met een PC, maar het verschil is niet groot.

Afdruksnelheid
Het printen verloopt vlot (± 60 s met PC, via een digitale camera duurt het iets langer). Het papier gaat vier keer door de printer, eerst voor het geel, dan voor het magenta, het cyaan en tenslotte voor de coating. Je ziet de foto dus onder je handen ontstaan. De uitlijning hierbij is werkelijk perfect, want de kleuren vallen precies over elkaar.

Afdrukkosten
Het papier en de inkt worden als set verkocht: aangezien het een dye-sub printer betreft, heeft de meegeleverde cartridge precies genoeg inkt om al het papier te kunnen printen. De afdrukkosten liggen rond de ¤0,36 per (10 x 15) foto voor de inkt en het papier samen, als je sets van 36 foto's koopt. Neem je de set voor 108 foto's dalen deze kosten tot ¤0,30. Als je niet al teveel foto's tegelijkertijd wil printen weegt dit dus al snel op tegen de opstartkosten bij online of één uurs fotoservices. Leuk detail is dat het fotopapier aan de achterkant als postkaart is voorgedrukt, en dus makkelijk verstuurd kan worden. Er wordt bij de printer een set voor 5 foto's is meegeleverd. Het fotopapier met 10 x 15 formaat is zeer algemeen verkrijgbaar (Dixons, Mediamarkt, Mycom etc.)

Software
De printerdriver die op de PC gebruikt moet worden is helaas van matige kwaliteit, er zijn maar weinig instelmogelijkheden. De meegeleverde software biedt mogelijkheid om heel eenvoudig een foto te printen, panoramafoto's samen te voegen, en het maken van fotoalbums.

De Canon Selphy CP510 is een fotoprinter die op ieder bureau past en voor weinig geld erg mooie fotoafdrukken aflevert.

Heb jij ook een Canon Selphy CP510 (A6, 1 ppm, USB)?