Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Duke Nukem Forever, PC (Windows) Review

DeNachtwacht 13 juni 2011, laatste update op 6 april 2012, 2.999 views

Duke Nukem Forever, PC (Windows)

Pluspunten

• ordinaire duke nukem humor
  • zeer interactieve wereld; oog voor detail
  • ouderwets aliens knallen

Minpunten

• grafisch simpelweg tegenvallend
  • multiplayer heeft net niet de 'Duke feeling'

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Na 15 jaar wachten is het dan eindelijk zover; Duke Nukem heeft een opvolger! De meeste reviewers zijn niet heel enthousiast, maar toen ik hem min of meer toevallig op het station bij de FRS zag liggen kon ik niet anders dan hem meteen meenemen. En uiteraard voor de PC; een shooter koop je niet voor je console, en al helemaal Duke Nukem niet...

Beeld
Vol verwachting ging het schijfje de PC in en na een kort en simpel installatieproces via Steam werd de game voor het eerst opgestart. Al vanaf dat moment maakte alles een beetje een rommelige indruk op het grafisch gebied. Eerst moest ik de nodige patches en fixes installeren voordat ik goed beeld had op mijn Radeon 4870. Op zich niet heel erg, maar met zo'n kaart verwacht je toch weinig problemen met zo'n gedateerde game engine. Toen alles eenmaal werkend was, bleven de introfilmpjes toch af en toe schokken en ook het menu blijft soms hangen. Ook ingame loop ik nogal eens tegen een lichte delay aan als er veel in beeld gebeurt. Met een Phenom II 2,8 Ghz en 4gb intern geheugen lijkt me dit niet echt aan de computer liggen, zeker niet gezien de grafische kwaliteit van de filmpjes en menu's: blokkerig.

Maargoed.. uiteindelijk draait het natuurlijk om het spel zelf. Zijn de graphics inderdaad zo gedateerd als je zou verwachten? Ja en nee. Ja; je ziet her en der sprites op verkeerde plaatsen hangen, de levels buiten zien er door een wazige achtergrond niet even strak uit en de wapens van Duke zelf zijn het ook net niet helemaal. Ook dichtbij bepaalde objecten wordt het beeld blurry zoals je gewend was in een spel als Quake 3 of UT2004. Tóch ziet het geheel er nog best aardig uit; door mooie afwerkingen en de groede physics engine heb je toch niet het gevoel in een heel gedateerde game engine te zitten. Het had beter gekund, maar er is zeker goed werk afgeleverd door de mannen van 3DRealms.

Screenshot: van ver de moeite, maar dichtbij te ouderwets

Gameplay/Replaywaarde
Als compensatie voor de wat matige graphics heeft Duke natuurlijk niet voldoende aan zijn naam en imago en moet vooral de gameplay van topklasse zijn. Op dit punt slagen de makers naar mijn mening met vlag en wimpel. Er is gekozen voor een lineair game verloop in plaats van de levels die je in Duke Nukem 3D gewend was, maar de AI van de monsters en de puzzels zijn grotendeels bewaard gebleven. Deze combinatie van ouderwetse gameplay elementen met de moderne 'scripted' gametechniek voelt goed. Héél goed. Vooral het schrik effect van plotseling op duikende monsters en het scherp blijven nadenken terwijl je aan alle kanten tot gort geschoten wordt voelt heerlijk aan in vergelijking met de toch wat suffe games die vandaag de dag gemeengoed zijn.

Naast het FPS gedeelte krijg je ingame oa. ook een auto tot je beschikking, moet je met turret cannons vliegtuigen omver blazen en bestuur je een hijskraan. De game is behoorlijk interactief gemaakt; tussendoor beland je in je eigen casino waar je als een beloning de dames kan versieren, kan flipperen en zelfs een potje air hockey of biljart kan spelen. De makers hebben duidelijk veel tijd gestoken in het interactief maken van het hele spel: vrijwel alles wat je tegen komt kan je oppakken en vaak ook gebruiken. Popcorn bakken in de magnetron, de handendroger of de kraan in het toilet, gokkasten en de oude beveiligingscamera's: alles staat klaar voor gebruik. Natuurlijk wordt juist op dit gebied de bekende Duke Nukem humor volop ten tonele gegooid, waardoor het spel erg origineel en verfrissend blijft ten opzichte van de bekende 'hier heb je een pistool en schieten maar' schooters. Het voegt veel aan de gameplay en zeker ook de verhaallijn toe, en geeft je echt het gevoel in een virtuele wereld rond te lopen in plaats van een game.

Deze interactiviteit zorgt gecombineerd met de vele challenges die je kan completen dat het spel een enorm lange replay waarde heeft. Zowel in singleplayer als multiplayer zijn vele achievements te behalen die in tegenstelling tot bij veel andere games, vaak humor hebben en gewoon leuk zijn om te doen. Met de achievements is het mogelijk in je huis (de Duke Hall) allerlei accessoires aan te schaffen en krijgt je online character meer punten. De achievements ontstijgen het niveau van veel andere games; het houdt hier niet op bij 100 pig cops neerknallen of 50 kills met je pistool doen. Deze achievements zijn er ook, maar wat dacht je van air hockey spelen om achievement punten te scoren? 7-4 gewonnen van je tegenstander? Probeer dan eens 7-0, want dat levert je weer heel andere achievements op!

Halsoverkop je kar tot stilstand brengen

Multiplayer
Met een lange en uitgebreide singleplayer (16 uur) vergeet je haast dat er op het allerlaatste moment ook een multiplayer element aan de game is toegevoegd door de crew van Gearbox. Ook op dit punt valt de game in positieve zin op; veel van de humor die je in de campaign tegenkomt zie je hier terug. Door de originele wapens (shrinker, freeze cannon, bier, invisibility) weet Duke Nukem zich ook in multiplayer te onderscheiden van andere FPSs. Toch ontbreekt zeker op dit gebied de fijne uitwerking van details zoals je die in de campaign ziet: ook de Duke humor ontbreekt hier een beetje. Op een kleine twist (Capture the Babe) na zijn de game modi niet verrassend en hadden de makers hier volgens mij meer uit kunnen halen. Ook de simpel ingerichte game lobby laat zien dat de multiplayer pas op het laatst is toegevoegd; deze is onoverzichtelijk en een beetje rommelig, zeker als je een structuur zoals in Starcraft 2 gewend bent.

Valt de multiplayer modus dan tegen? Nee; dat absoluut niet. Het is leuk om te spelen en ook de vele verschillende achievements die je kan behalen, waarmee je Duke je eigen kledingstijl kan geven, maken dat het spel toch multiplayer de moeite waard is. Iedere online gamer krijgt een experience level waarmee grof geschat kan worden hoe goed iemand is. Het experience level is gebaseerd op het aantal kills dat je online doet en daarnaast de online achievements die je behaalt. De achievements zijn leuk en voegen door de kledingbonussen die je ermee kan verdienen een extra dimensie toe aan het spel. Een paar goede bugfixes en een aantal balance patches zouden de game echter een stuk meer de moeite waard maken.

Originele levels, maar nog net niet de Duke feeling in Dukematch

Na een ietwat pessimistische review is het tijd om de balans op te maken: heeft de 3DRealms crew zichzelf overtroffen? Het antwoord zal wellicht verrassen: dit is wat mij betreft ondanks de tekortkomingen een volmondig ja. De gameplay is erg goed en afwisselend, de shooter voelt door de interactiviteit met alle objecten zeer realistisch aan en als kers op de taart is er de oude vertrouwde Duke Nukem humor & feeling. Al met al zijn ze er samen met Gearbox in geslaagd een zeer originele en voor de retro gamers toch vertrouwde game van te maken die het kopen zeker waard is.

Dat de game grafisch niet helemaal up to date meer is doet eigenlijk niet eens ter zake; het is alleen jammer dat het wat rommelig en log aanvoelt in met name het hoofdmenu, en dat de multiplayer net niet de originaliteit heeft die je in de singleplayer wel terug ziet. Het lijkt inderdaad of ze de laatste maanden heel snel alles af hebben moeten raffelen. Zonde van al het goede werk in de campaign! Toch denk ik dat de heren er met een paar goede patches in staat toe moeten zijn van deze game een heel leuke en originele game te maken die een hele nieuwe generatie gamers kan behagen. Wat mij betreft zijn geld dus zeker waard en als eindcijfer een 8!

Heb jij ook een Duke Nukem Forever, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Ik heb zelf Duke Nukem Forever gespeeld op een AMD 965 met 16 gb ddr3 en een 4870X2 met alles op max 1920x1080.
Totaal geen lag, wat ik ook niet verwachtte gezien de grafische engine die al 12 jaar oud is.

Het speelt lekker en soepel en ik hou persoonlijk wel van het lineaire, er zijn al veel te veel spellen waar je moet puzzelen in plaats van lekker knallen.
Dat je echter maar 2 wapens mee kan nemen vind ik wel wat minder fijn, dat hadden ze net als in de originele Duke3D gewoon op een vol arsenaal moeten houden.

De graphics zijn niet van deze tijd, maar dat stoort me niet zo aangezien het er allemaal wel netjes en verzorgd uit ziet. Bij dit soort spellen gaat het meer om de humor dan om grafische kwaliteit. Ik krijg ook niet het idee dat het spel niet "af" is, meer dat ze simpelweg te lang hebben gewacht met het uitbrengen.
Wat het commentaar op "blokkerigheid" betreft, dat heb ik zelf alleen ervaren met de achtergronden (de lucht) maar voor de rest ziet alles dichtbij er uit zoals ik verwachtte. Geen vreemde bugs of errors of zwarte blokjes e.d. dus. Ligt dus niet aan het spel zelf.

De hamvraag is eigenlijk niet of het een leuk spel is, maar meer of dit het geld waard is. Persoonlijk zou ik zeggen, wacht tot het spel met korting wordt aangeboden. Er zijn zat spellen (bullitstorm bijvoorbeeld) die een dergelijke lineaire knal er maar op los festijn bieden met veel betere graphics. Duke is leuk en het is fijn dat er eindelijk weer eens een opvolger is van Duke3D maar aan de andere kant ben je er ook vrij snel weer op uitgekeken. Dit wordt geen klassieker zoals Duke3D wel was. Ik speel nog steeds Unreal Tournament na 12 jaar, over 12 jaar verwacht ik niet Duke Nukem Forever nog eens uit de kast te halen.
Grafische engine 12 jaar oud? Volgens mij niet hoor! Dat zou dan de enigine van Quake zijn...

Verder ben ik het niet met je eens. Ik vind het grafisch prima uitzien. Oke, het is geen Crysis, maar het is zeker niet slecht. Ik vermaak mij echt prima met Duke Nukem Forever. De Balls of steel editie was mij zeker 70 euro waard! :)

[Reactie gewijzigd door gidion1987 op 5 juli 2011 09:49]

ik vind het menu juist erg strak?
Is ook zo, alleen loopt het op mijn pc soms stotterig, en soms niet. Doet dus een beetje rommelig aan.
Ijshockey=airhockey ;) (kreeg deze trouwens niet gewonnen door de crappy besturing)
en 16 uur gameplay........... dat heb ik in de verste verte niet gehaald.
Verder goeie review, 3 sterretjes voor u

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 13 juni 2011 20:16]

Of je nu je muis beweegt of een airhockey "dingus" het is eigenlijk precies het zelfde, als je beetje oefend dan kom je wel in ik heb de 7-0 achievement al :)
Als je op een xdoos zit dan heb je verkeerde spel gekocht!
mooie goede revieuw, jammer dat het stotterde, mijn gts250 1gig en e8500 @4,0 draaide hem ook lekker, is deze game dan best zwaar ?
Leuke review! Krijg al zin om eraan te beginnen :)
Aardige review, ik zit te dubben of ik 'm uit notalgische overwegingen zal aanschaffen of wachten totdat Steam 'm met korting aan zal bieden.
bij mij loopt de game steeds vast in highway battle juist iets nadat die brug instort en dat vliegertje over je heen vliegt :s heb al geprobeert setting lower te zetten NIETS
andere drivers NIETS. game blijft steeds op dezelfde plaats crashe (geluid/beeld) en na 30sec gewoon desktop :(

voor de rest <3 the game en MP hollywood map OMG oldskool :pp
Een leuke review en goed geschreven.

Ik was zelf erg verast over de wisselende gameplay en graphics.

Een voorbeeld hiervan is wanneer Duke met Monster-truck en al in het water beland in het begin van hoofdstuk 16, Duke Dam – Echt te triest voor woorden vind ik hoe dit is vormgegeven (of juist niet). Ik kreeg een beetje een Wolfenstein 3D gevoel kijkende naar de textures op de gebouwen. Ook onder water totaal geen eye-candy & geen gevoel dat je in het water lag.

Daarin tegen, bij het einde van dit hoofdstuk ziet alles er stukken beter uit. Je krijgt dan echt het gevoel alsof je aan het zwemmen bent + het ziet er perfect uit.

Maar goed, al met al vind ik het een goede game (alleen die eindbaas had wel een tikkeltje moeilijker mogen zijn) :)
het is zeker een goed spel. alles wat ik ervan had verwacht.

en deze review klopt daar ook precies bij.

echter kom ik in de singleplayer aan ongeveer 8-9 uur speeltijd en geen 16 uur.
en dan doe ik het naar mijn gevoel nog vrij rustig aan met een beetje zoeken naar extra's etc.

maar ondanks de voor mij dus wat korte storyline is de gameplay wel heel erg sterk.

multiplayer is ook prima, je hebt inderdaad veel last van lag en disconnects maar ook de gameplay hiervan voldoet.

goede review.
bij mij draaide de game als een zonnetje met een amd 6970 (6950 unlocked) en intel 2600k.
Ja dat is niet zo'n verrassing, maar gezien de grafische kwaliteit van de game verwacht je toch dat het ook op een radeon 4870 soepel loopt. Zeker als je de systeemeisen ziet.
Ehm, ik draai het spel met een 4870 heel erg vloeiend. Alles op hoogste van hoogste (reso: 1680x1050). Verder draaide het spel bij mij meteen zonder problemen (dus zonder fixes of dat soort ongein). Ben dan ook enigszins verbaasd dat jij tegen problemen aan liep.
Ikzelf speel met een HD4850, E8400 4GB RAM, en draai hem ook zeer soepel op zijn hoogst met 1920x1200. Dus ik snap ook niet waarom je zulke 'lag spikes' hebt.
Heb je al de nieuwste drivers?
Ikzelf heb verder geen fixes en dergelijk gedaan.