ION Tape2Go (USB Walkman) Review

ChicaneBT 11 juni 2011, laatste update op 3 september 2011, 1.626 views

ION Tape2Go (USB Walkman)

Pluspunten

• Geen

Minpunten

• Duur
  • (Te)veel ruis
  • Lage opnamekwaliteit (max 160kbps)
  • Maximaal volume cassettespeler te laag
  • Te eenvoudige software (geen .WAV, geen andere bitrate, geen opschoningsmogelijkeden)

Geluidskwaliteit Score: 1
Ik heb dit product speciaal uit Pricewatch Unsorted gehaald om er wat opmerkingen over te maken. Wat een ontzettend belabberd ding is dit. Ik heb het product niet zelf aangeschaft, maar mijn hulp werd ingeroepen door een kennis omdat het hem niet lukte om een cassette bandje naar mp3 te krijgen. Op zich lijkt het een mooie product omdat het voor totale digibeten een vrij gemakkelijke manier is om cassettes te digitaliseren. Dit is dan ook de enige positieve eigenschap die overigens door alle negatieve eigenschappen van dit product geen waarde meer heeft. Enkele negatieve eigenschappen worden hieronder opgesomd.

- Duur
>25 euro aanschafprijs. Voor een standaard audiokabel ben je natuurlijk veel minder kwijt alleen moet je dan wel al in het bezit zijn van een cassettespeler. Een tweedehands cassettespeler is volgens mij nog altijd beter dan gebruik maken van dit apparaat. Een cassettespeler lenen van iemand behoort natuurlijk ook tot de opties.

- Ruis
Een opname via USB levert ontzettend veel ruis op in de uiteindelijke .mp3. Verschillende opties geprobeerd maar het hielp niets. Goede kwaliteit bandjes leveren een redelijke kwaliteit opname op, maar matige/redelijke kwaliteit bandjes leveren een bedroevende kwaliteit op. Gênant is het te noemen, voor een USB opname apparaat, dat wanneer de cassettespeler aangesloten is via 3,5mm jack het geluid toch een stukje beter is.

- Configuratie
De software geeft je niet de mogelijkheid om te kiezen voor .WAV of eventueel voor 320kbps .mp3. Standaard wordt opgenomen op 160kbps en dit kun je niet veranderen. Wat ook een probleem is, eigenlijk de hardwarematige kant van de speler, dat deze onvoldoende volume heeft om zachte opnames luisterbaar te digitaliseren. Zelfs al gooi je het volume van de input omhoog dan helpt dat onvoldoende.

- Conclusie
Begin niet aan dit IONding :). Koop een audiokabel (3,5mm - 3,5mm of 3,5mm - RCA) sluit die aan op de receiver/cassettespeler enerzijds en de lijningang van de pc anderzijds en neem vervolgens al je bandjes gemakkelijk op via Audacity of een ander betaald alternatief. De twee onderstaande links vormen een goed uitgangspunt om te beginnen met het digitaliseren van je cassettes met behulp van Audacity.

Heb jij ook een ION Tape2Go (USB Walkman)?

zozo dat is een „leuke” review. erg jammer dat dit soort dingen slecht werken want het potentieel is er wel zoals je zegt. de uitvoering is alleen niet goed.

je zegt in het begin dat er wel een positief puntje is, maar vervolgens zie ik die nergens meer terug. ook niet bij de positieve eigenschappen.
ik zat 20 jaar geleden al op 2e pinksterdag achter de pc en tv om zo pinkpop op te nemen :D Inderdaad via een jack naar tulp kabel, was vet leuk :D, ook met oude demo's van bandjes gedaan, nu staan die nog op cd :D