Cooler Master X Craft RX-3SB (3.5", SATA, USB 2.0/eSATA, Zwart) Review

B-Buster 24 februari 2007, laatste update op 24 februari 2007, 1.061 views

Cooler Master X Craft RX-3SB (3.5", SATA, USB 2.0/eSATA, Zwart)

Pluspunten

• Prestaties
  • Voldoende koelmogelijkheden
  • Compleet
  • USB Hub achterop

Minpunten

• Kwalteit van de afsluiting had wat beter gemogen
  • Flink duurder dan de ATA USB2.0 versie

Nadat ik mijn interne s-ata hardeschijf had vervangen door een groter exemplaar, ben ik op zoek gegaan naar een goede externe behuizing. Dat resulteerde in de aanschaf van een Cooler Master X-Crat RX-3SB USB2.0/e-SATA behuizing, voor een kleine 43 euro bij MNM-Computers. Best een bedrag voor een dergelijke behuizing, maar in mijn ogen is de X-Craft dat bedrag wel waard.

Tot zover de persoonlijke mening over het uiterlijk, nu de inhoud.

De X-Craft komt in een flinke doos. Daarin zit naast de behuizing zelf:
- een stroomadapter
- USB 2.0 kabel
- eSata kabel
- eSata pci bracket zodat je niet zelf een moederbord met eSata aansluiting hoeft te hebben
- een voetstukje zodat je de behuizing ook verticaal kan neerzetten
- 2 plastic plaatjes zodat je een smallere 3.5" hardeschijf (geen 2.5") er ook in kunt zetten.

De installatie.
Het plaatsen van de hardeschijf duurde ongeveer een minuut. Er is voldoende plaats voor de HDD, enige lastige zijn de s-ata kabel en voedingskabel. Die moet je platdrukken achter de schijf, anders krijg je hem niet netjes afgesloten. Er is genoeg ruimte om dit te doen, levert geen problemen op.
Tenslotte het plastic folie van een soort koelingsticker afhalen welke op de bovenkant van de behuizing zit, en dan de behuizing dichtmaken. Dit gebeurd zonder schroefjes, je schuift hem dicht en klikt hem vast. De sluiting doet niet echt aan als topkwaliteit, maar het is ook geen prul.

Nadat de hardeschijf erin zit, de kabels aansluiten, welke allemaal lang genoeg zijn om het mogelijk te maken de X-Craft bovenop je bureau te zetten terwijl de pc eronder staat.

Ready, go!
Aangesloten op de eSata poort van mijn moederbord en hup, de pc aan. Eenmaal opgestart de externe schijf ingeschakeld. Er werd niet eens gevraagd naar nieuwe hardware, de schijf werd direct herkent. Nu moet ik erbij vermelden dat het hier ging om een schijf die vooraf intern in de pc had gezeten, bij een nieuwe schijf zal dit ongetwijfeld anders gaan.

Na het kopieren van zo'n 60GB heb ik HDTune erop losgelaten. Dit levert een leuke vergelijking op. In de X-Craft zit een Western Digital WD2500KS 16MB harde schijf, en intern in de pc hangt een identieke schijf. Bij een vergelijking van de prestaties valt op dat de schijf in de X-Craft amper toegeeft op de interne schijf wat betreft MB/s. Enkel de Burst Rate laat een redelijk verschil zien.

WD2500KS in Cooler Master X-Craft:

WD2500KS intern:

Belangrijk is wel hierbij te vermelden dat het hier gaat om twee WD2500KS'en uit de serie waarbij de temperatuursensor een foutieve waarde doorgeeft. De daadwerkelijke temps liggen veel lager, de interne van het stel wordt niet warmer dan de Samsung die eronder hangt, welke op 22 graden wordt uitgelezen. De 150GB Raptor erboven wordt 30 graden en voelt warmer aan.

Over de koelingscapaciteiten van de X-Craft dus geen klagen. De onderkant bestaat uit 'mesh' aluminium zodat de HDD genoeg warmte kwijt kan. Mijn andere externe drive, een Maxtor DM9 in Digiconnect behuizing wordt vele malen warmer.

Conclusie:
Prijzig, maar gezien de prestaties zeker het geld waard. Cooler Master levert hem netjes met eSata pci bracket voor degenen die geen eSata aansluiting achterop hebben, de behuizing koelt de schijf voldoende en de kwaliteit is zeker ook in orde.

Heb jij ook een Cooler Master X Craft RX-3SB (3.5", SATA, USB 2.0/eSATA, Zwart)?

Klein vraagje, Ik heb de p-ata versie en vind jij ook niet dat de metalen kap lastig te plaatsen is op de plastic onderkant?
Hij sluit niet heel soepel af inderdaad, maar vind het ook weer niet erg lastig om hem erop te krijgen.
Kan ik ook een IDE schijf inbouwen in deze case? Overal waar ik kijk staat in tekst SATA maar op de plaatjes (pdf handleiding e.d.) zie ik toch een IDE aansluiting.
De handleiding is verkeerd. Op het plaatje staat een IDE aansluiting afgebeeld maar die zit er niet in. Alleen SATA data en SATA power !