Casetek CS-1018 (ATX, Geen PSU, Zwart) Review

Ins. Gadget 11 augustus 2007, 2.219 views

Casetek CS-1018 (ATX, Geen PSU, Zwart)

Pluspunten

• Afwerking
  • Ruim
  • Veel plaats voor fan's
  • Mooi niet-premodded design

Minpunten

• Gewicht
  • Geen 120mm fan's mogelijk (wel in de nieuwere versie van de kast- zie update).
  • Meegeleverde stoffilters houden ook de lucht tegen

Bouwkwaliteit en afwerking

Deze kast is zeer goed afgewerkt, geen scherpe randen of grote openingen tussen panelen. Het materiaal is over het algemeen staal, behalve het front, dat van plastic gemaakt is. Het enige negatieve punt dat dit met zich meebrengt is dat de kast niet bepaald een lichtgewicht is (Maar de CS1019, die er hetzelfde uitziet, is wel van aluminium gemaakt). Het binnenwerk is te vergelijken met de chieftec dragon serie.

Inbouw- mogelijkheden

De dimensies van deze kast: 520 x 205 x 510 mm (DxWxH). Wat inbouwmogelijkheden betrefd zit het bij deze kast wel goed, alle normale hardware past hierin. Het enige probleem zou zich kunnen vormen als je meer dan 8 HD's erin wil bouwen (of je moet al 5,25" bays gaan opofferen). Of extreme koeling hierin past weet ik niet, want ik heb niet de middelen om dit te proberen. Maar ik denk dat iedere creatieveling wel een oplossing kan bedenken in deze kast. De kast heeft bovenop een paneel met 2x USB, 1x FireWire en een Koptelefoon / Mircofoon aansluiting, omdat de kast bij mij (en ik ben heus niet de enige) onder de tafel staat vind ik dit niet zo geweldig.

Koelings- mogelijkheden

Er is plaats voor 7 80mm fans in deze kast, helaas geen 120mm fans dus. Wel een pluspunt vind ik de fan bovenin de kast. Bij de case worden ook stoffilters meegeleverd voor de intake-fans, maar helaas zijn dit ook meteen luchtfilters (minder airflow, meer geluid). De intake fans aan de voorkant worden trouwens flink geblokeerd door de kooien voor de hardeschijven, hier zitten maar 3 kleine gaten in waar de lucht doorheen moet.

Vormgeving

Over de vormgeving van deze kast ben ik zeer te spreken, deze is strak en zonder toeters en premodded bellen. De hele kast is zwart behalve de zilverkleurige panelen op de deur (en de achterkant waar helemaal geen panelen zitten natuurlijk ;) ). De ventilatiegatengaten voor de fans bovenop en aan de zijkant zijn aan de buitenkant overdekt met een stuk geperforeerd plastic. Die ventilatie voor de fans had iets "opener" gemogen, er wordt een groot gedeelte van de lucht tegengehouden door de ventilatiegaten.

Installatie- gemak

Zoals in de meeste kasten tegenwoordig worden ook in de CS 1018 plastic "rails" inbegrepen voor het snel monteren van hardeschijven. Ook bij de PCI/AGP/PCIX sloten is er een schroef-loos systeem bedacht, helaas heb ik dit eraf moeten halen omdat mijn TV Kaart anders niet past. De bodemplaat voor het moederbord is niet uitneembaar, en ik geloof dat er geen thumbscrews aanwezig waren toen ik de kast kocht.

Modbaarheid

Gezien deze kast niet over premods beschikt lijkt mij deze kast zeer goed te modden. Mischien zal de dikte van de plaat een beetje lastig zijn voor de dremel maar voor de rest zou ik zo snel geen nadelen kunnen bedenken voor een eventuele mod. Helaas heb ik nog geen poging ondernomen dus is kan ik hier verder niet veel over zeggen. Voor de minder handige onder ons zijn er voor deze kast trouwens ook losse zijpanelen met venster en nieuwe front-deurtjes (met opdruk) verkrijgbaar.

De prijs ligt tussen de 66 en 78 euro in de pricewatch, ik heb destijds rond de 80 euro betaald in duitsland. Dit lijkt mij een goede prijs voor een kast van deze kwaliteit en prijs (naar mijn mening zelfs aan de lage kant in vergelijking met een kast met dezelfde mogelijkheden). Houd wel in de gaten dat er geen voeding en ventilatoren bij zitten.

Update:
- De huidige versie van deze case (CK-1101-2A genaamd) bied naast 3 80mm fans ruimte voor 2x 120mm fans.
- Dimensies: 520 x 205 x 510 mm (DxWxH)
- Inmiddels is de ophanging van het (plastic) deurtje afgebroken.

Heb jij ook een Casetek CS-1018 (ATX, Geen PSU, Zwart)?

Heb dezelfde kast. Voordeel is ook de diepte van de kast: m'n tyan tiger s2460 (dual athlon) bord past hier eindelijk goed in (in m'n chieftec paste 'ie eigenlijk niet goed, mede omdat ik geen low-profile reg ecc geheugen had).
Nadeel vind ik nog de kwaliteit van de scharnieren van het deurtje (nogal slap), en dit deurtje kan niet meer dan 90 graden open. Als je niet oplet loop je't kapot....
Voor de rest een erg fijne kast, als chieftec dragon en antec sx840.
Mooie review! :) Zou je ook de dimensies (lengte x breedte x hoogte) kunnen toevoegen, aub? Bedankt!
alleen jammer dat er geen foto's bij zitten :P
Ik heb laatst onderstaande Castek kast gebruikt voor een PC bouw (voor een kennis). Ik moet zeggen ben erg onder de indruk van Casetek. goede bouw,goede airflow. en veel opties. Op deze zaten sensoren voor HDD, VGA en CPU je kon iets van 7 fans regelen.

Castek CK-1105-5D.