Logitech Ultimate Ears 600vi (Zilver) Review

TheBrain 11 februari 2013, 2.273 views

Logitech Ultimate Ears 600vi (Zilver)

Pluspunten

• Isolatie
  • Geluidskwaliteit
  • Materialen

Minpunten

• Geen rechte jack
  • Plaatsing van Comply foamtips

Deze koptelefoon/headset aangeschaft na voor de tweede keer een setje Apple In-Ears te hebben moeten vervangen omdat de rechter oordop uitviel. Toen kwam de uitdaging om een goede set in deze prijsklasse (rond 100) te vinden.

Belangrijkste criteria waren noise isolation en bouwkwaliteit aangezien de unit intensief in gebruik is en ook zeer regelmatig in het vliegtuig in gebruik is. Daarnaast gebruik ik hem in combinatie met een iPhone dus microfoon en remote controls moeten er ook op zitten.

Veel sets vergeleken maar bij velen komen uit consumer reviews wat mindere opmerkingen:
Shure S115M+: opmerkingen over materiaalgebruik en het feit dat de jack een 90 graden bocht heeft. Voor mijn gebruik niet handig.
Klipsch S4i: schijnen van waaibomenplastic te zijn gemaakt.
Etymotic HF2: kabelruis door je koptelefoon en door sommige reviewers als te zuiver beoordeeld (weinig bass).
Denon 560R: goede geluidskwaliteit maar de microfoon hangt te laag en crappy materialen.
Sennheiser CX880: kabelruis (microphonics) en ook hier weer de kwaliteit van de kabel zelf (loskomende connectoren, loslatende mantel)

Van de Ultimate Ears 600vi kwam ik eigenlijk alleen maar positieve reviews tegen (al waren er heel wat reviews bij van mensen die een set van Logitech in bruikleen hadden gekregen). Wat voor mij de doorslag gaf waren de positieve reviews en de accessoires zoals een uitgebreide selectie oordoppen met daarbij ook twee sets Comply foam doppen en een stevige case voor in mijn tas.

In het gebruik van de set zijn de volgende zaken opgevallen:
- Goede verpakking en manual.
- 100% compatible met iPhone 3GS.
- Zeer goed geluid, helder en met goede heldere bass.
- Goede isolatie in het vliegtuig, met name hogere tonen (gesprekken, motorgeluid) worden goed geblockt.
- Snoeren raken bijna niet in de knoop.
- Jack is niet recht (wellicht problemen met slijtage in de toekomst).
- Skip button op de remote is wel handig maar ook klein dus je zet een nummer snel onbedoeld op pauze.
- De normale doppen (XXS, XS, S, M, L) vallen over een richeltje heen en zitten dus vast. Je zal ze veel minder snel van de oorplug aftrekken dan bij bijvoorbeeld de Apple In-Ears. De Comply Foam Tips hebben dat echter niet (of ik heb het nog niet gevonden) dus het risico op verlies is daar veel groter.
- De fit van de Comply tips is wel prettig maar persoonlijk vind ik de normale tips prettiger.

Ultimate Ears zegt dat je de doppen op twee manieren kan dragen: naar beneden en over het oor. Ik heb geen verschil in geluidsbeleving gemerkt dus het zal met name persoonlijke voorkeur zijn.

Update 07-10-2011:
En na een vijf maanden gebruik zijn de mantel en de kabel van de mini jack losgekomen van elkaar. Functie is nog niet verstoord maar het begint nu te wijken van elkaar. Er gaat een garantieverzoek naar Logitech.

Update 11-02-2013:
De kabels zijn gaandeweg stijf geworden (degradatie van het rubber) en van de linker oordop is de mantel gebroken ter hoogte van de oordop. Nog geen functieverlies of kraken.

Heb jij ook een Logitech Ultimate Ears 600vi (Zilver)?

Het was juist zo dat de rechte jacks van deze UE van de voorgaande series last hadden van slijtage en kabelbreuk. Daarom zijn ze overgestapt naar een 90 graden 3.5 jack. Als je meerdere reviews van Amazon en sites leest, zie je vooral bij de superfi 5/4/3 alleen maar problemen met de rechte jack :)
Handige review, bedankt!
Ik gebruik nu langer dan een jaar Comply tips op mijn Sennheiser IE 8, en ik heb pas 1 keer gehad dat een van de eartip er bijna af viel bij het afdoen van de koptelefoon. Het spul wordt ook zacht als je het goed gebruikt, dus het is niet heel gek dat het er wat makkelijker uit valt. Maar het is niet zo erg als je doet vermoeden, gelukkig.