Specificaties Tower - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Centurion 532 (ATX, Geen PSU, Zwart/Zilver) Review

Rhannie 22 februari 2007, 2.631 views

Cooler Master Centurion 532 (ATX, Geen PSU, Zwart/Zilver)

Pluspunten

• Super airflow
  • Locatie van powerbutton en USB-poorten
  • Moederbord stand-offs
  • Er wordt standaard een 12CM fan met blauwe leds meegeleverd

Minpunten

• Waardeloos toolless design
  • Er zitten scherpe randen in
  • Kabels kunnen nauwelijks weggewerkt worden
  • De kast wil nog wel eens resoneren

Zo'n 3 maanden geleden had ik via de Tweakers.net V&A een moederbord met CPU gekocht, omdat ik wel toe was aan een nieuwe PC. Ik ben toen gaan zoeken op het internet naar kasten van rond de 50 euro om die spullen in te stoppen. Ik wilde in eerste instantie voor een Antec SLK3000B gaan, omdat ik daar al goede ervaringen mee had. Maar toen kwam ik de Coolermaster Centurion 532 tegen. De kast leek me wel wat, omdat bij deze kast de powerknop en USB poorten vooraan en bovenop de kast zitten. En uiteindelijk ben ik voor de Centurion gegaan.

Bouwkwaliteit en afwerking

De kast zelf is vrij stevig, ondanks dat er relatief dunne beplating is gebruikt. Hierdoor is de kast ook vrij licht en dus ook geschikt om mee te nemen naar, bijvoorbeeld, LAN-parties. Binnen in de kast heb ik bijna geen scherpe randen kunnen bekennen. Bijna alle randen zijn netjes omgebogen, zodat ze niet scherp meer zijn, op een aantal plaatsen na...

Op de plek waar de voeding zit en op de plekken waar je je 5.25" en 3.5" devices erin kan schuiven, zitten wel scherpe randen. Bij de 5.25" en 3.5" devices zitten ook nog eens scherpe punten aan de zijkant, omdat er normaal een ijzeren klepje voor zit voor wanneer je de drivebays niet gebruikt. Als je die klepjes eruit hebt gehaald, kan je je daar lelijk aan verwonden.

Inbouwmogelijkheden

De kast is niet bijster ruim van binnen, maar er past wel aardig wat in. Grote moederborden zijn geen probleem. Ook zit er bij de kast tussen de bovenkant van het moederbord en de voeding nog een aantal centimeter ruimte, zodat zelfs je socket A bordje met Zalman CNPS7000B er nog in past zonder dat 'ie de voeding raakt. De kast biedt verder ruimte voor 5 5.25" en 5 3.5" devices. 3 Van de 3.5" devices zitten in een verwijderbare drivecage.

Kabels wegwerken is bij deze kast vrij lastig zonder zelf in de kast te gaan zagen. De drivecage van de 5.25" bays zit aan de moederbordtray vast, waardoor je geen kabels langs je 5.25" bays naar beneden kan laten lopen. Ook zit de cage waar 3 3.5" devices in kunnen tegen de rechterdeur van de kast aan (als je de kast van voren bekijkt). Hierdoor kan je je hardeschijven ook niet achterstevoren in de drivecage stoppen, omdat je de kabels dan nergens doorheen kan laten lopen. De kabels zullen dus voor het grootste gedeelte altijd in het zicht hangen als je een window in de kast hebt zitten.

Koelingsmogelijkheden

De koelingsmogelijkheden van de kast zijn zeer goed. De kast biedt plaats voor 2 12CM fans en in de achterkant van de kast en de linkerdeur zitten ventilatiegaten. In de linkerdeur zit ook een fanduct voor je CPU en als je die eraf haalt, kan je daar een extra 8CM fan plaatsen.

De hele voorkant van de kast is voorzien van mesh. Hierdoor kan er door de hele voorkant van de kast lucht aangezogen worden. Dit geeft een lekkere airflow en natuurlijk de daarbij behorende lekkere temperaturen. ;)

Alle plaatsen waar ventilatoren geplaatst kunnen worden, hebben een fanguard met een honingraatpatroon. Dit zorgt voor weinig luchtweerstand en er kan dan ook veel lucht langs. Doordat de hele voorkant is gemaakt van mesh, hoor je ook wel constant het geluid van de airflow. Hierdoor is de kast minder stil dan zijn soortgenoten die geen voorkant van mesh hebben. Maar ondanks dat is de kast nog steeds behoorlijk stil.

Vormgeving

Ik zal vast niet de enige zijn die deze kast er twijfelachtig uit vind zien. Aan de voorkant zitten 2 verticale stalen stangen. Ik vind dat dit de hele kast naar beneden haalt en zonder die stangen had het er waarschijnlijk veel mooier uitgezien.

Verder valt er weinig op te merken aan de kast. Hij is zwart en de gehele voorkant is voorzien van mesh met verwijderbare stoffilters erachter. (Ja, ook voor de klepjes van de 3.5" en 5.25" bays!) Aan de voorkant van de kast zit ook een glimmend Centurion logo. De zwarte lak is ook ontzettend gevoelig voor vingerafdrukken.

Het grote pluspunt van deze kast (en tevens de reden waarom ik hem gekocht hebt), is de locatie van de powerbutton en USB-poorten. Die zitten bovenaan de voorkant van de kast. Als de kast op de grond staat, is dit heel handig. Dit 'paneel' heeft een powerbutton, resetbutton, 2 USB-poorten, 1 firewire poort, een line-out, een mic-in, een groene powerled en een rode hardeschijf activityled.

Installatiegemak

Gemak kan ik het niet echt noemen. Het toolless design zit gewoon heel slecht in elkaar. In de kast zitten op de zijkant van de 5.25" en externe 3.5" bays schuiven. Als je die naar voren schuift komen er bij de 5,25 bays 2 pinnetjes per bay naar buiten om de CD-spelers mee vast te zetten en bij de 3.25" bays is dat er maar 1 per bay. Doordat het er bij die 3.25" bays maar 1 is, kan je er geen hardeschijven mee vast zetten, want die hangen dan eigenlijk gewoon los in je kast. Dit is puur en alleen voor floppy drives bestemd, want die worden dan nog vastgeklemd in het frontpanel, waardoor die wel blijven zitten. Hierdoor kan je er ook maar 3 hardeschijven in zetten, terwijl ik er 5 in had willen zetten.

De hardeschijven in de verwijderbare drivecage worden vastgezet met driverails die je op de zijkant van je hardeschijven kan klikken. Die driverails zitten alleen niet helemaal lekker vastgeklemd in de kast, waardoor je kast kan gaan resoneren. Met name het front en het dak van de kast willen nog wel eens resoneren.

De gaten waar je normaal schroeven doorheen kan doen om CD-spelers en floppydrives vast te zetten, zijn ook ongeveer 2MM te laag uitgeboord, waardoor je er gewoon nooit een schroef in zal krijgen.

Bij de sloten voor uitbreidingskaarten aan de achterkant van de kast is ook een toolless systeem gebruikt. Dit zijn kleine "haakjes" van plastic die de kaarten op hun plaats zouden moeten houden. Niets is minder waar. Als ik een kabel in de D-SUB poort van m'n videokaart stop, dan druk ik 'm bijna uit z'n AGP-poort. Dit systeem werkt dus alleen goed als je je kabels altijd laat zitten. Ik kan me voorstellen dat als je vaak naar LAN-parties gaat dat dit behoorlijk irritant kan zijn. Gelukkig kan je deze plasticjes eruit slopen en je kaarten gewoon vastzetten met schroeven.

Verder is het bij deze kast wel goed geregeld. De standoffs die je bij deze kast krijgt om je moederbord mee vast te zetten, hebben een opstaande rand. Dit zorgt ervoor dat je moederbord niet door de kast glijdt als je 'm wilt vastschroeven, maar dat 'ie gewoon op z'n plaats blijft liggen.

Voor de fans is in deze kast niet gekozen voor een toolless systeem, maar die kan je gewoon lekker vastschroeven. Als je de fan aan de voorkant om wat voor reden dan ook eruit wilt halen, dan moet je alleen wel eerst de drivecage van de hardeschijven weghalen.

Bij deze kast zijn ook thumbscrews meegeleverd om de linkerdeur mee vast te zetten.

Modbaarheid

Ik ben niet echt een modder, maar ik zal hier toch even mijn gedachten erover neerschrijven. De voorkant is volgens mij redelijk waardeloos voor dingen als LCD's en zelfgemaakte fantrollers, omdat de voorkant helemaal van mesh is gemaakt. Zelfs als je het voor elkaar krijgt om er iets in te bouwen, dan kan je door de mesh heen nog de draden en eventuele PCB's zien. Verder heeft deze kast denk ik wel potentie voor meer blowholes, omdat de beplating niet al te dik is.

Prijs en final thoughts

Ik heb deze kast gekocht voor 54 euro, wat opzich geen al te hoge prijs is. Toch denk ik dat er wel betere kasten voor dit geld te krijgen zijn. (De Antec SLK3000B bijvoorbeeld, die kost ook maar iets van 45 euro.)

Als deze kast eenmaal in elkaar zit, is het wel een fijne kast. Maar als je, net als ik, vaak in je kast zit te prutsen en er vaak dingen in stopt en uit haalt, dan zal deze kast waarschijnlijk tegenvallen.

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 532 (ATX, Geen PSU, Zwart/Zilver)?

Zit dat geheugen wel goed op je bord?
volgens mij niet... lijkt net of hij de modules in een A1 slot en een B1 slot heeft zitten ipv A1 & A2

zo niet, dan heeft z'n mobo erg scheve kleuren ;)

@survey:
netjes gedaan
zitten die thumbscrews niet in de rechterdeur dan? bij mijn centurion 5 zitten ze in ieder geval zowel rechts als links
Volgens de manual moet het geheugen er op deze manier in en het draait in dual channel, dus het zal wel goed zijn. :P

Bij deze kast zaten er alleen bij het linkerpaneel thumbscrews. Bij het rechterpaneel zaten gewone kruiskopschroeven.
hehe leuke survey, Leuk dat je aan de binnenkant veel met rood werkt , ziet er wel leuk uit :D
toch jammer dat het oranje is dan :7
Heb deze kast ook, ben het met sommige dingen niet helemaal eens. Het toolless design vond ik geweldig! Je moet je voorstellen, dit was voor mij de eerste keer dat in een pc in elkaar zette, en dat was onder andere dankzij deze Centurion echt een makkie. Verder ben ik geen scherpe randen tegengekomen. Ook heb ik 4 thumbscrews meegekregen voor de zijpanelen :D

Heb nu een 80mm fan vn Cooler Master in het zijpaneel, moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet over uit ben of dit perse beter is dan de airduct.
Misschien ook wel handig om te vermelden; mocht je meer HD's in je kast willen, CM heeft een soort bracket die je in de 5,25 bays kan vast klikken, waar je dan ik dacht 3 HD's in kwijt kunt.
Wat mij vooral irriteert is dat mijn ATA harde schijf en mijn dvd brander bij elkaar in de buurt moeten zitten omdat m'n DS4 moederbord maar 1 ata aansluiting heeft. Welnu, m'n ATA HD zit nu op de plek van m'n floppy, en m'n brander moet dus noodgedwongen in de onderste 5,25 bay. Ik had hem liever in de bovenste, maar dat gaat dus niet ;(
Optie is natuurlijk gewoon een SATA brander kopen ofzo. Of een langere ide kabel, maar het stuk tussen de eerste en tweede ide aansluiting moet vooral een stuk langer zijn, en totnutoe heb ik alleen kabels gezien waarbij moederbord aansluiting en eerste ide aansluiting langer zijn, de lengte tussen de twee ide aasluitingen zelf zijn vaak hetzelfde.
Ik vindt de grijze pilaren trouwens juist wel erg mooi, dat maakt de kast juist iets anders dan de rest ;)
Ik kan zelf de kabel dan altijd gewoon omdraaien, moederbord kant in je DVD drive zeg maar... moeten je HDD en je moederbord wel dicht bij elkaar zitten natuurlijk :-) en moeten er geen pinnetjes op moederbord of 'blokkeringen' in de kabel zitten waardoor het fysiek niet past op je moederbord, maar technisch gezien kan het gewoon.
Ik ben niet echt tevreden over de kast. Dat komt door dat er maar 1 hdd in de interne hdd bay past. Waarom? omdat de (in mijn geval 80mm fan) in de weg zit, de extra hdd's komen dan tegen de fan aan waardoor de hdd niet klemt. Er passen ook geen extra schroeven in omdat ze te laag uitgeboort zijn.
ik ben niet echt tevreden over de kast. dat komt omdat er in de hdd bays maar 1 hdd inpast. dat komt omdat de rest van de hdd's (in mijn geval) tegen de 80mm fan komt (die zit onder vooraan in de kast), waardoor de hdd niet kan klemmen in het " schuif en klem systeem".
Heb je de 120mm fan vervangen door eentje van 80mm? Waarom? De standaard 120mm fan zorgt voor een redelijke airflow en is erg stil., dus misschien moet je die 80mm fan gewoon vervangen, en je HD probleem is opgelost :*)

En dan heb je nog altijd een andere oplossing. Ik heb het ff opgezocht op de website van CM, het ding heet "4-in-3 Device Module" (STB-3T4-E1), hiermee kun je drie lege 5,25" bays omzetten naar vier 3,5" bays. Krijgt er nog een extra 120mm intake fan erbij, blijven je HDs mooi koel. 8-)
bij mij zat er toch echt standaard een 80mm fan in. ik zal wel een ander model centurion 5 hebben.
je kan het beste een gat dremelen direct voor je psu
dan kan je je kabels mooi wegwerken achter het moederbordtray en de zijplaat

heb ik ook gedaan met me centurion 5 scheelt een helehoop kabels
Mooie review,

kep zelf ook de kast en kwam wel wat scherpe randjes tegen..me hand heeft aardig wat krasje opgelopen. Voor de rest vind ik het wel een super kast! :) Wel leuk dat rode...kep het gewoon blauw gelaten.
EN die voorkant vind ik wat slecht. Als je even teveel kracht zet aan de voorkant is dat plaatje al los. En dan mag je hem weer loshalen en weer vast zetten..en dat is ook niet echt simpel ofzo.
Die herrie kan toch nooit komen door de airflow en mesh voorkant? Volgens mij komt dat door je fannetje op je CPU GPU en voeding en de rrest van je fannetjes in je kast....dus bij deze de vraag: is je led-front-fan stil?