AKG Q 350 (Zwart) Review

eelco74 25 november 2011, laatste update op 3 augustus 2017, 8.542 views

AKG Q 350 (Zwart) (Product gekocht)

Een prima set oordopjes, voor de kritische luisteraar. Net als de AKG701 is het geluid erg gedetailleerd, waar je van moet houden. Ook moet het setje even inspelen als het uit de doos komt. Na 6 jaar gebruik alleen wat slijtage aan de stekker, kwalitatief een prima product.

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Opvallend uiterlijk
  • microfoon en bediening
  • gewicht
  • erg detailrijk en iets te goed voor de Iphone.

Minpunten

• eerst inspelen, dan luisteren !

Voor mijn Iphone gebruikte ik de Sennheiser CX-300 oordopjes. Maar aangezien ik in een drukke kantooromgeving mij wel eens even wil afsluiten en ook wil bellen, ging ik op zoek naar een set dopjes met microfooon.

Aangezien de Sennheiser uitstekend beviel, was mijn eerste optie de MM-50. De reviews waren echter niet erg lovend over de betrouwbaarheid en ook de grootte van de microfoon/AB kwam niet positief uit meerdere reviews. De MM-80 heeft een mooie fraaie microfoon, maar is wel weer aan de prijzige kant.

Vervolgens keek ik bij AKG. Als 701 bezitter was mijn de Q350 al opgevallen. Helaas weinig reviews een enkele bij WHAT HiFi die niet erg positief was. Afgaande op de reputatie van AKG en het feit dat ik van T-mobile 20% korting kreeg ivm mijn verjaardag, toch de gok genomen.

Constructie

De Q serie is een speciale signature serie van AKG rondom producer en muzieklegende Quincy Jones. Wat opvalt is de speciale lime groene kleur van de set.

De stevige doos bevat een boekje over Quicy Jones en de Q serie van AKG. Verder 3 maten dopjes, de kopptelefoon zelf en een fraai opbergdoosje. De constructie ziet er erg stevig uit, de microfoon is lekker klein en de stekker is stevig en verguld. Tot zover perfect.

Bediening en comfort
Er zitten drie dopjes bij, waarvan ik voor de AKG de kleinste gebruik, terwijl ik met de sennheiser de middelste gebruikte. Echt even proberen, want het scheelt nogal per dopje hoe het setje klinkt. Heb je de juiste maat dan zit het comfortabel en ze sluiten prima af. Precies wat ik wilde. Ik ben alleen nog geen vrienden met de afstandsbediening. De volumeknopjes zijn prima, maar het middelste knopje werkt wat priegelig. Ik hou het bij de telefoon opnemen en start/pauze. Maar 3x kort drukken voor een nummer terug lukt me nauwelijks.

Inspelen en Luisteren

Allereerst een waarschuwing. Net als de AKG-701 moet ook dit setje inspelen. Dus niet uit de doos luisteren, maar 24 uur aan je set hangen op een redelijk volume niveau. En dan pas luisteren. Die je dit niet, dan wordt je verrast met een schel hoog en sterke S klanken. Niet direct terug naar de winkel hollen, maar even rustig afwachten.

Na het inspelen is het klankbeeld sterk veranderd. Het hoog is zeer gedetailleerd, het midden neutraal het laag mooi strak en diep. De weergave is uitermate neutraal, met heel lichte nadruk op het hoog. En hier komt eigenlijk een probleem naar boven. De set is speciaal voor de Iphone, maar de dopjes zijn dusdanig goed, dat de Ihpone eigenlijk te kort schiet als bron. Niet direct een probleem van AKG, maar toch even het vermelden waard. Ik heb even kort via mijn Pro-ject headbox met Marantz UD-8004 naar een SACD zitten luisteren. Dan hoor je pas waar het setje toe in staat is.

Vergeleken met de CX-300 is de AKG veel gedetailleerder, de Sennheiser is wat warm en heeft weinig detail in het hoog. Hier dan ook het grote verschil, als je een allemansvriend zoekt, dan is de Sennheiser wellicht beter geschikt. Wel is het oppassen met plat geproduceerde cd's. De AKG laat de tekortkomingen hiervan genadeloos horen. De kritische muziekliefhebber die op zoek is naar een neutrale weergave, zal dit setje echter zeer waarderen.

kwaliteit
Inmiddels heb ik dit setje een jaar of 6 in gebruik. Elke dag wordt dit setje in en uit het hoesje gehaald en meerdere uren per dag gebruikt. AKG heeft wat mij betreft een heel degelijke set op de markt gebracht, wat je ook voor deze prijs mag verwachten.

Recent begint wel de stekker wat slijtage te vertonen, ik ga dus wel op zoek naar een opvolger. AKG staat ook weer op de shortlist, maar sinds de overname door Harman vind ik het aanbod wat matig. Ik heb tevens de Focal Sphear hoog op het lijstje staan.

Heb jij ook een AKG Q 350 (Zwart)?

typfoutjes: De construcite ziet er erg steveig
Die je dit niet dat de Ihpone eigenlijk dan is de sennheier beter

Je had misschien wat meer kunnen vertellen over de geluidskwaliteit, kan echter begrijpen dat dat soms lastig is.
Wacht even, omdat dit setje te goed is voor een iPhone is het een nadeel? Beetje rare beredenering... Dit is eerder een probleem van de iPhone dan van dit setje oortjes. Heb zelf een iPod Touch gehad icm AKG K340 en ik herken het probleem. Audio die uit de portables van Apple komt mist diepgang, hoe goed de kwaliteit van de "platen" die je luistert ook zijn. Het setje komt beter tot z'n recht met Cowon apparatuur (al heb ik zelf ook met Nokia (N86) en Samsung (Galaxy S) goede ervaringen icm AKG setjes).

Verder beetje karige review. Wat voor muziek luister je? Hoe is draag comfort?
Ik was nog niet helemaal klaar en zal de review updaten zodra ik wat meer ook kan zeggen over het draagcomfort en wellicht ook de ervaringen op lange termijn.
Heb deze in-ears zelf ook, enige wat ik mis aan de review is de 'noise-isolating'.
Deze is naar mijn mening goed / zeer goed, zolang als de in-ears maar goed in het oor passen.

@Lukosje, als één van de 3 meegeleverde formaten kunstrubber dopjes goed in jouw oor passen, dan is het draagcomfort uitstekend.
Deze AKG's zijn erg licht, en wanneer ze passen voel je ze bijna niet; anders vallen ze voortdurend uit je oren.

@eelco74, bij mij is het klankbeeld na ruim 100 uur luisteren opnieuw licht veranderd: de bas / lage tonen lijken ietsje doffer te zijn geworden, de mids en het hoog iets minder gedetailleerd, maar wel een evenwichtiger verdeling tussen mid en hoog.
Hoe is dat nu bij jou? Of is het exemplarisch voor de mijne?

Het geluid bevalt mij in ieder geval nog steeds erg goed! Het klankbeeld moet je smaak zijn denk ik, maar dat doet niks af aan de kwaliteit.
Ik heb niet de indruk dat het klankbeeld de laatste tijd erg veranderd is. Dof is zeker niet van toepassing op dit setje vind ik. Hij is behoorlijk pittig in het hoog vergeleken met de wollige Sennheiser.

Dus het kan exemplarisch zijn
Heb deze oortjes nu ook al een tijdje prima dingen!
Alleen nu het volgende probleem, tijdens het hardlopen vallen ze er geregeld uit terwijl het normaal gewoon goed zit.

Weet jij of er sport 'opzet' stukjes bestaan om ze wat steviger in je oren te houden. echt geen idee hoe je die dopjes moet noemen :X
Ik dacht dat meeste muziekliefhebbers die in het bezit zijn van een iphone/iPod touch wel zouden weten dat equalizer muziek apps bestaan die de kwaliteit flink omhoog brengen, zoals 'Equ'. Mijn iPod touch klinkt heel goed daarmee :)
Ik gebruik de qualizer, net als andere muziekliefhebbers bij voorkeur niet. Zeker niet op de iphone. Wat je daarmee doet is de headroom verlagen en het max volume. En de Iphone heeft al niet zoveel vermogen.