Mushkin Blackline 4GB (2x2GB) DDR3 6-9-7-24 Review

Plantface 6 juni 2011, laatste update op 9 juni 2011, 696 views

Mushkin Blackline 4GB (2x2GB) DDR3 6-9-7-24

Pluspunten

• Goedkoop
  • Nette stock timings en stabiel (2600k@4700mhz)
  • 8-9-7-24 @ 1866mhz op 1.61v (2600k@4500mhz)
  • Ook met twee kits draait dit op 1T

Minpunten

• Draait geen cl6 op (asus) p67 moederborden

Stabiliteit Score: 5
Voor deze lage prijs is dit een heel mooi setje.

Ze draaien op mijn Asus p8p67 moederbord echter niet zoals vermeld door de producent (en op de kaart vermeld staat) op cl6, maar cl7. Dus dit is dan eigenlijk een 7-9-7-24. Ik ben er wel op gewezen dat ASUS moederborden wel vaker moeite hebben met strakke memory timings, dus misschien ligt het niet aan het geheugen. (Op een traditioneel moederbord kun je dit misschien opvangen door de frequency naar 1333mhz terug te brengen om cl6 te kunnen draaien en dan te compenseren met de bus snelheid (cblk) zodat je weer op 1600mhz uitkomt, maar met de p67 Sandy Bridge moederborden kan dat niet meer (daar is cblk vastgezet op 100 (+/- 3 to 4%). Dus dan moet je of op 1333mhz draaien of met cl7.)

Ik heb wel gemerkt dat bij een CPU OC de kaarten compleet stabiel blijven in hun timings. Ik heb nu mijn 2600k op p8p67 draaien op 4700mhz en het geheugen nog steeds op 7-9-7-24@1600mhz. Voor nog geen 60 euro vind ik dat best netjes.

Het geheugen overklokken is mij helemaal niet gelukt, misschien om bovengenoemde reden dat ASUS moederborden prikkelbaar kunnen zijn wat geheugen betreft. Het komt wat precies, maar met wat hulp van Mushkin zelf (je hoeft geen exotische dingen te doen zoals secondary timings aanpassen) draait het geheugen nu heel netjes op 8-9-7-24 1T @ 1866mhz op 1,61v. De cpu krijg ik nu alleen met moeite op 4500mhz (die moet nog een stuk hoger kunnen).

Heb jij ook een Mushkin Blackline 4GB (2x2GB) DDR3 6-9-7-24?

Er is alleen een klein minpuntje: ze draaien niet zoals vermeld door de producent (en op de kaart vermeld staat) op cl6, maar cl7.
Snap niet dat je dat als minpunt noemt, als deze instelmogelijkheid op het mainboard ontbreekt ligt het probleem daar, niet bij het geheugen.
Beetje vreemde reactie dit. Als een processor niet wil draaien op de aangegeven snelheid, bijvoorbeeld een 2600k die op 3000mhz blijft steken en andere mensen ervaren dit ook, geef je het moederbord toch ook niet de schuld? Dan denk je dat die cpu stuk is of dat de specs niet kloppen.

Je kunt cl6 prima instellen op het moederbord, het geheugen wordt er alleen instabiel van en daarmee je systeem (hij post niet eens).
Maar dat ligt waarschijnlijk eerder aan je moederbord. Asusbordjes zijn nou eenmaal niet zo heel happig op geheugen, en kunnen hier nog wel eens de mist ingaan.
Wat Nielson zegt sluit ik me dan ook compleet bij aan, het ligt hoogstwaarschijnlijk niet aan het geheugen, maar gewoon aan de combinatie met je moederbord.
Oke, zou kunnen dan. Ik zal het review wat aanscherpen hierop, bedankt voor je reactie.
Ik had naar mijn weten precies hetzelfde setje,

Had bij mij ook moeite om 6-9-7-24 te draaien op 1600 terwijl dat wel op het stickertje stond. Alleen nergens in de profielen te vinden op het stickje zelf. Was uiteraard gewoon in te stellen op het moederbord, hij koos zelf de juiste multiplier.

De set draait ook op 1.65v, wat het bij SB niet mogelijk maakt nog een tikkeltje meer juice naar de stickjes te sturen.

Ik heb ze uiteindelijk weggedaan voor een setje vengeance cl8, maar vooral omdat ik niet genoeg had aan 4gb :)
Oeh, dat is jammer, want ik heb ze nu draaien op 8-9-7-24 1T @ 1866mhz op 1.61v. Meer haal je er ook niet uit, maar dit zijn nette tijden voor die snelheid en die paar euro's!

Btw, je kunt ze nog een heel klein beetje juice geven, namelijk VCCIO + 0.5v. VCCIO draait standaard op 0.9v tot 1.15v, maar je kunt makkelijk naar 1.2v en ik heb zelfs gelezen over mensen die het op 1.5v zetten. Met 1.2v zit je safe en kun je je geheugen op maximaal 1.7v zetten.

[Reactie gewijzigd door Plantface op 9 juni 2011 13:34]

Ik nu toch voor een Corsair GT (CMT4GX3M2A2000C8), want ik heb moeite om cpu boven de 4400 te krijgen, terwijl de 2600k dit met gemak moet kunnen. Die corsairs draaien met dezelfde timings op 2000mhz ipv 1866mhz van de mushkins en dan zijn ze niet niet eens OC'd.
Je kunt toch de memory multiplier op 13.33 zetten op je moederbord en op die manier op 1333MHz uitkomen met een BCLK van 100MHz? Je kunt de BCLK inderdaad maar zeer beperkt aanpassen, maar de borden die ik tot nu toe in handen heb gehad boden diverse multipliers aan waarmee het geheugen in te stellen was.

Dus volgens mij is dat prima mogelijk met een P67
Het geheugen hoort op 1600 te draaien. Wat ik bedoelde is dat je door geheugen op 1333 in te stellen en bclk aan te passen zodat je cl6 op 1600 kon draaien. Maar dat kan dus niet met de p67 borden, dus zit je vast aan of 1333 of cl7.

Heb het review aangepast voor duidelijkheid omtrent dit punt.

[Reactie gewijzigd door Plantface op 6 juni 2011 10:11]

Dat kan wel, door de juiste memory multiplier te kiezen. Dat moet jem bij andere chipsets ook, alleen daar kun je dan nog wat meer spelen met de BCLK/FSB, nu kan dat niet meer, maar je kunt dan gewoon een andere memory multiplier kiezen.

Timings staan daar los van, die kun je nog gewoon instellen. Dus als het spul CL6 moet kunnen doen op 1600MHz dan kun je dat gewoon instellen.

Ik snap niet precies waarom dit op een P67 nu anders is, je kunt je geheugen namelijk nog steeds instellen als je dat wilt.
Dat is toch juist het probleem, dat je het geheugen niet kunt draaien op cl6@1600mhz? Je kunt het wel instellen maar dan boot je pc niet meer. Zoals ik zei, met de p67 borden zit je vast aan of 1333mhz of cl7.
nee hoor, zet de multiplier op 16, je BCLK op 100 en stel de CL in op 6. Dat kun je gewoon instellen op een P67 plank.

Het enige probleem dat er kan zijn is dat je moederbord misschien niet helemaal werkt zoals het moet, maar dat is dan niet aan het geheugen te wijten natuurlijk.
Hoi faceplant,

Als het setje niet op z'n aangeduide specs draait kunnen er een aantal dingen an de hand zijn:

-setje is gewoon stuk -> garantie
-setje heeft meer voltage nodig voor de juiste specs (1,65v ipv 1,5v)
-moederbord heeft compatibiliteitsproblemen.

Hoe dan ook, als het niet werkt op je moederbord kan je het beste gewoon terug sturen.

Wat het "gezeur" betreft: Men wil graag wat foto's en benchmarks zien om de review compleet te maken. De klacht die je hebt had een mooie aanvulling geweest, maar is niet echt een review op zichzelf en meer voor het forum. Zelfs als je niet zo'n uitgebreide review wil maken kan het toch handig zijn op per "review punt" (waar je sterren voor geeft) even met een paar zinnetjes te verduidelijken:

Algemene beoordeling Score: 4

Algemene indruk, wat vind je van het totaal product?

Featureset

Wat word er allemaal bijgelevert?

Stabiliteit Score: 5

Hoe stabiel is het setje op de aangeduide specs? -> benchmarkjes?

Kan boven gestelde specs draaien? hoe zit het met koeling? -> benchmark

Waarom vind je de prijs zo goed?
Als ik een verkeerde concluse trek in mijn review of verkeerd informatie verschaf is een ding, maar om mijn review systematisch af te kraken (in het algemeen, niet jij persoonlijk) omdat ik geen uitgebreide plaatjes en benchmarks heb toegevoegd is van het zotte. Ik kan mijn scores ook helemaal niet onderbouwen, zoals de andere reviewer. Lijkt me dit toch beter, non?

Laten we het systeem wel blijven gebruiken zoals het bedoeld is: om de consument een ge´nformeerde beslissing te kunnen laten maken. En ik draag daar hopelijk aan bij, ook zonder foto en benchmarks.

[Reactie gewijzigd door Plantface op 9 juni 2011 16:19]

Heb je wel op XMP setting gedraaid?
Als je het handmatig in gaat stellen vergeet je wellicht een setting.
Op XMP zet ie het zelf goed incl de 1,65V die vereist is.
Lees de SPD settings maarr eens uit met bijv. HWinfo32 en daar zal bij de CL6 setting ongetwijfeld XMP staan.
deze blacklines hadden voor zover ik weet geen XMP profiel ;) de spd settings gingen bij mij ook niet verder dan 1333mhz voor zover ik me kan herinneren, vandaar dat ik het raar vond dat de sticker en de verpakking dit wel aangaf.

Had het gevoel dat ik de sticks moest 'forceren' om 1600 te draaien, met alle gevolgen van dien :D
Allejezus, ik heb gewoon het formulier ingevuld, waarom loopt iedereen zo te klagen? Dit is toch handige informatie voor kopers?? Ik had het ook alleen bij de scores kunnen laten, waarom is dat beter?

En waarom zou dit op het forum thuishoren, die zijn er voor vragen en discussie en ik stel geen vraag en ik ben niet uit op een discussie. Ik stateer een feit en die noem ik voor eventuele kopers: als je deze set overweegt, weet dan dat ie niet performed zoals advertised!

[Reactie gewijzigd door Plantface op 6 juni 2011 08:19]

Dit is niet de schuld van de community.
Je klaagt over een probleem met je RAM, terwijl je maar 1 systeem hebt om het in te testen, en vervolgens trek jij uit dit ene resultaat je conclusie.
Om echt een betrouwbare uitspraak te doen zul je toch echt een bevesteging nodig hebben.
Zelf draai ik 8gb op me asrock p67 extreme 6 en heb ze ook op 7-9-7-24 staan.
Heb zelfs nog contact gehad met mushkin over het feit dat ik ze niet op 6-9-7-24 kreeg maar zelfs met hun adviezen kreeg ik dit niet stabiel.

Toch geen verkeerd spul vind ik ;)

als je trouwens hele strakke timings wil kan je beter redline halen maar die zijn redelijk zeldzaam in NL volgens mij

[Reactie gewijzigd door GanjaFarmer op 20 december 2011 16:35]

Nee, heb je het toch verkeerd gelezen. Ik noem duidelijk een minpunt die van belang is als je dit setje overweegt te kopen.

Ik heb de velden ingevuld zoals het reviewformulier vraagt. Mijn review is: stabiel, werkt niet per se zoals beschreven, lijkt goed gekoeld, mooie prijs. Wat wil je meer horen? Daarnaast lijken mijn bevindingen best handig voor iemand die geheugen zoek voor zijn p67 bak. Ik wou dat ik toen wist wat ik nu geschreven heb.

[Reactie gewijzigd door Plantface op 6 juni 2011 10:10]