Specificaties 2TB 3.5" HDD (SATA-600) - Bekijk alle specificaties

WD Black (2010, SATA-600), 2TB Review

Packetloss 4 juni 2011, laatste update op 4 juni 2011, 1.968 views

WD Black (2010, SATA-600), 2TB

Pluspunten

• Goed snel.

Minpunten

• Bij het schrijven maakt-ie aardig wat geluid.

Dit is een korte weergave van de snelheid van de schijf, geen uitgebreide review.

In het kort: ik kon geen voor mij als Linux gebruiker bruikbare benchmarks vinden voor deze SATAIII harde schijf, gekocht 'op de gok' hoe hij zou presteren onder Ubuntu Linux. Hij wordt gebruikt in thuis servertje met een Intel i5 2500K CPU op een Asrock Z68 Pro moederbord met BIOS versie 1.60, met Ubuntu Linux 11.04, kernel 2.6.38.8. Geen RAID. Ik heb twaalf maal het commando `hdparm -t /dev/sda` uitgevoerd, gemiddelde leessnelheid is 147.51 MB / seconde.
Vijf maal de cache read gedaan, gemiddeld kom je dan op 12035 MB / seconde.

Hij staat ook op http://www.harddrivebenchmark.net/high_end_drives.html.

Edit: had me vergist in schijf qua temperatuur, nu op 'goed' gewaardeerd.

Heb jij ook een WD Black (2010, SATA-600), 2TB?

Goed spul, WD is de koning der harde schijven, hier welgeteld 12 stuks in gebruik en rete tevreden over.
WD = Way to Buy
Is geen review, maar een benchmark. Heeft niet zo veel waarde.

Wel opvallend dat je aangeeft dat de schijf veel geluid maakt met schrijven, dat kan waardevolle informatie zijn voor iemand die een stille schijf zoekt. Hoe luid is ie precies ?
Die van mij trilt altijd bij aanstaan, maakt niet eens zoveel herrie maar ik zal hem in een blok beton moeten ophangen om niet de rest mee te krijgen. Zoeken/lezen goed te horen. Zie andere review van deze WD Black 2TB.

Ik heb net een andere 2TB getest, een Samsung F4 (zie review) , die extreeeem veel stiller is (maar dan iets minder performance levert. M.n. access duikt van 11.5 naar 15-16 ms maar de troughput is maar 10% minder, geen 117 maar 105 MB/s bij de Samsung). Ik ben WD fan maar ernstig onder indruk van die F4. Of ze voor servers/corporate geschikt zijn, dat is wel de vraag, WD levert 5 jr garantie en dat voelt wel beter. Ze kosten wel het dubbele van de Samsung F4's...

En... bedankt voor het nemen van de moeite om een review te maken!!

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 18 augustus 2011 10:32]