Specificaties 6MP sensor - Bekijk alle specificaties

Konica Minolta Dynax 7D (6.0MP) Review

Guido1983 20 april 2005, 1.404 views

Konica Minolta Dynax 7D (6.0MP)

Pluspunten

• Anti-Shake
  • Groot LCD-scherm (2,5 inch)
  • Zeer grote, heldere zoeker
  • Degelijke behuizing
  • Prof. functies (kelvin-witbalans, direct MF, enz.)
  • Iedere functie zijn eigen knop
  • Snel genoeg (3 fps, een buffer voorr 40 foto's)

Minpunten

• Geen handleiding in de vorm van een boekje
  • Geen muisstille AF
  • Soms neiging tot jagen
  • Kleine AF-problemen bij weinig licht
  • Niet goedkoop maar geld wel waard
  • Geen automatische sensorreiniging (wie vindt dit uit?)

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik heb deze camera nu bijna twee maanden in mijn bezit. De teller staat inmiddels al op ruim 1200 foto's. Ik ben absoluut tevreden met mijn nieuwe aanwinst, hoewel het even heeft geduurd voordat ik de portemonnee wilde trekken en mezelf over de 'financiële shock' heen kon zetten. Compleet met twee (goede) lenzen, een extra accu en een geheugenkaart, liep het aankoopbedrag toch flink op. Als pleister op de wond heb ik wel 200 euro korting van Konica Minolta terug gekregen.

Er waren een aantal redenen waarom ik persé deze camera wilde. Allereerst beschik ik al over de nodige SLR-apparatuur van Konica Minolta. Verder sprak de kwaliteit van de behuizing me erg aan (niet te vergelijken met de 300D of de 350D). Ook de Anti-Shake (die het mogelijk maakt om met iedere lens aanzienlijk langere sluitertijden te halen) en de uitgebreide manuele bediening (geen eindeloze menu's, iedere functie heeft zijn eigen knop) zijn voor mij absoluut een pré.

Wat me (naast de aanschafprijs) wat terughoudend maakte bij de aanschaf, waren de talrijke problemen (backfocus, scheef geplaatste sensor) die aan deze camera werden toegeschreven op verschillende forums. De eerste 7D die ik in m'n handen kreeg, had zowel last van een scheve sensor als van backfocus, maar werd door de winkelier direct omgeruild. De camera die ik nu heb werkt perfect.

Iets waar ik nog mee zit is dat bij weinig licht de automatische scherpstelling niet optimaal functioneert. Dat beperkt - helaas - het nut en de mogelijkheden van Anti-Shake. Overigens acht ik het niet onmogelijk dat door minimale bewegingen van het te fotograferen voorwerp (of persoon) details bij lange sluitertijden (langer dan 1/30) verloren gaan.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze camera. De foto's die deze camera maakt zijn prachtig van kleur en bijna altijd messcherp. Ik wil geen afstand meer van doen van dit meesterlijke apparaatje en hoop dat de camera ook de duurtest (ik wil er toch zeker 5 jaar plezier van hebben) zal doorstaan.

Heb jij ook een Konica Minolta Dynax 7D (6.0MP)?