Specificaties Rad. HD6970 (940MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R6970 Lightning Review

basb 23 december 2011, 2.922 views

MSI R6970 Lightning

Pluspunten

• stil!!
  • standaard relatief erg grote overklok

Minpunten

• gebruikt drie sloten!
  • alle warmte wordt in kast afgevoerd
  • Indien je de kaart nog verder wilt overklokken, hou extra rekening met zeer hoog energie verbruik
  • eerste kaart doa,

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Deze review zal vrij kort zijn, omdat voor prestaties, benchmarks op internet diverse te vinden zijn. Maar ik ga wel in waarom deze kaart heb gekocht en wat er speciaal is aan precies dit type.

Mijn doel voor het kopen van deze kaart was,:
-In de game-pc iets betere prestaties te krijgen met minder geluid
-De "oude" 5870 doorschuiven naar ouder systeem ter vervanging van de ati 4890

Waarom 4890 vervangen, want op zich kan deze nog prima mee met de huidige games; deze kaart maakt in idle-staat teveel herrie en verbruikt veel stroom. Een ati 5870 is sneller, veel stiller en zuiniger

Ik zocht dus speciaal een ati 6970 met betere cooling dan de reference design. Twee merken ben ik tegen gekomen, de asus DirectCU II of de msi lighting II. De asus heeft als nadeel dat deze kaart drie sloten nodig heeft en een kleinere overklok heeft af fabriek(890), maar is wel een stuk goedkoper. De msi kaart heeft volgens specificaties twee sloten nodig en is stuk hoger geklokt(940mhz). Vooral de twee sloten in plaats van drie was doorslaggevend voor de keuze. Tussen de pci-e sloten voor videokaarten had ik een geluidskaartje zitten die alleen kan blijven zitten met een kaart die ten hoogste twee sloten gebruikt.

Eerste indruk van de kaart, wat is ie groot!!! Kaart is nog langer dan een ati 5870 en bovendien heeft de msi kaart een slot naast de kaart geheel vrij nodig voor de koeling. Dit betekent dus dat de msi lighting fysiek 2 sloten gebruikt, maar in praktijk dus drie sloten nodig heeft. hierdoor moest ik de geluidskaart in een 16x pci-e sleuf stoppen en de videokaart maar effectief 8 pci-e lanes kan gebruiken. Dit lijkt erger dan het is, zeker met pci-e 2.0 zorgen 8 lanes voor voldoende bandbreedte voor een 6970.

Indruk van hoe de kaart verpakt is, de kaart is verder slordig verpakt en zit een totaal onbruikbare gebruiksaanwijzing bij. Op de kaart zelf zit wat beschermfolie op wat je eraf moet halen, doe dit met beleid want voor je het weet valt er plakkerig te snel scheurend plastic ergens midden in het koel-blok waar je niet bij kunt. De boekjes liggen ergens onder in de doos helemaal los. Bij de kaart worden diverse kabeltjes bijgeleverd waarbij aantal mini snoertjes, maar er is geen gebruiksaanwijzing te vinden waarvoor je die kleine dingetjes zou kunnen gebruiken. Voor beginnende gebruikers wordt ook niets uitgelegd waar al die verloopsnoertjes voor dienen. Ook koelrib voelt niet super stevig aan waardoor je automatisch heel voorzichtig gaat vastpakken. Vergeleken met reference design voelt het niet zo heel degelijk aan. Dit wil natuurlijk niet zeggen of de kaart betrouwbaarder of minder betrouwbaar is, maar wel dat je erg voorzichtig moet zijn met kaart vastpakken en inbouwen.,

Hoe bevalt de kaart, de eerste was een DOA dat was een tegenvaller, niet echt de militaire kwaliteit zoals msi claimt op de doos. Kaart terug gebracht en vier dagen later kon ik een nieuwe halen deze werkte wel meteen goed maar er blijven groene en rode ledjes op de kaart branden. De rode ledjes irriteren mij mateloos, omdat een kaart die goed werkt geen rode lampjes hoort te geven. Bij high-end hardware is dat normaal signaal dat er iets kapot is.

Hoe is de kaart bij normaal gebruik, de kaart is op standaard instelling ronduit stil! en toch draait ie standaard met een forse overklok. Ik heb niet geprobeerd de kaart nog verder over te klokken, omdat mijn voeding niet de capaciteit heeft 250+watt te leveren aan een videokaart. Daarvoor is een goede 700+ 600watt voeding met 2x8 pins connectoren voor videokaarten een vereiste. Maar ook een hele goede koeling van de pc-kast, want alle warmte wordt afgegeven binnen de kast.

Samengevat:
De MSI lighting II is kant en klaar custom kaart met speciale koeling en flinke overklok. Wie van risico's houdt kan deze kaart nog veel verder overklokken(ten koste van garantie). Maar wie een extra snelle stille kaart wilt hebben, is de extra 50 euro die deze kaart kost zeker een overweging waard.

Ik heb wel meer negatieve opgenoemd dan voordelen, maar de voordelen zijn wel hele grote voordelen ten opzichte van een standaard reference kaart en over geheel genomen wel tevreden met deze aanschaf.

Ik dacht dat deze review heel kort zou zijn, ik kijk nu terug en zie dat ik toch nog aardige lap tekst getypt heb :)

UPDATE:23-12-2011
kaart doet het nog steeds prima. Er is nu wel 1 verschil, de zalmnan(550 watt) voeding van de pc heeft na 2 jaar en 1 maand het loodje gelegd precies bij start van een lanparty; naar huis troubleshooten, geld uitgeven :'( Nu zit er een coolermaster voeding in van 600 watt. De iets krachtigere voeding bracht mij op het idee om nog de kaart nog een keer te proberen op hogere snelheden te testen. Het blijkt dat met een sterkere voeding nu wel mogelijk is de kaart op hogere snelheden te zetten, Kaart staat nu op 950mhz/ 1400mhz zonder dat ik de koeling op standje herrie hoef te zetten.

Doordat de prestaties met een sterkere voeding beter zijn geworden, heb ik prijs/kwaliteit beoordeling aangepast van voldoende naar goed.

Heb jij ook een MSI R6970 Lightning?

Reviews door de redactie

Voor benchmarks en uitgebreide testen heb ik niet de software en middelen dat goed te doen., Voor deze kaart zijn via google uitgebreide benchmarks te vinden waar ik met de middelen die ik heb nooit tegen op kan.

Op verzoek een paar testjes dan :)

Ik heb wel even wat de temperatuur is tijdens spelen van spelletjes. Deze wordt met default clock(940Mhz/1375Mhz) en fanspeed op 40% 56 tot 62 graden celcius, Omgevings temperatuur is ongeveer 24 graden. Volgens AMD Vision Engine Control center is dat dit ronduit koud. Ter vergelijking, ati 4890 draait tijdens games op 82 graden, wat volgens amd ook niet te warm is.

Wat erg opvalt, het is lastig is deze kaart echt op 100% te belasten met de huidige generatie games, met oudere games tegelijk opstarten kom ik niet verder dan 50% en met civilization 5 en vsync off en alle details settings op maximaal kom ik niet verder dan 60-70% load. Dat zou een cpu-bottleneck suggereren, maar die is nooit meer dan 90% belast tijdens de tests. Met civ 5 komt de cpu load zelfs niet boven de 50%.

[Reactie gewijzigd door basb op 2 juni 2011 11:32]

is deze kaart de extra prijs nou uiteindelijk waard?
Die vraag, is moeilijk te beantwoorden.
Voor 50 euro extra koop je:
- Stilte!
- 2 gbyte memory in plaats van 1
- Standaard iets hoger geklokte videokaart

Dit is een vraag die ieder voor zich moet stellen. Voor mij, uitsluitend als upgrade van ati 5870 zou ik het zeker niet doen en lekker wachten totdat amd met iets serieus snellers komt. Even de dual-gpu kaarten niet meegerekend.

In mijn situatie, door 1 kaart te kopen, had ik de mogelijkheid twee pc's van een betere kaart te voorzien. En bovenal de 4890 te vervangen welke ik irritant veel herrie vind maken. De 4890 is verder op zich uitstekende kaart, maar standaard reference design is gewoon lawaaiig. Ik heb de upgrade uitgevoerd in combinatie met upgrade van de cpu-koelers. geluidsdruk in me woonkamer door de pc's is zeker met minimaal 20db afgenomen en beide systemen zijn tevens sneller geworden.

[Reactie gewijzigd door basb op 1 juni 2011 23:51]

2GB is standaard.
Je review zou nog heel wat beter kunnen, bijvoorbeeld door even te schrijven:
Waarmee gebruik je de kaart?(processor,moederbord etc.)
Daarmee benchmarks te posten
Foto's maken, voegt veel toe.
Handmatig overklokken ( staat core voltage standaard al unlocked in afterburner etc.)
De tempraturen na een game vermelden zou ook fijn zijn.
Wat is de laagste fan speed die je kunt instellen met afterburner?
Die rode ledjes zijn normaal. De ledjes zijn een aanduiding van hoeveel phases er in gebruik zijn. Er is niks mis met je kaart ;)
Hallo basb,

Ik heb je review en een aantal andere gelezen. Ik wil een nieuw systeem met twee van deze kaarten gaan kopen. Twee kasten die op het oog had volstaan niet.volgens google Cooler Master CM 690 II Advanced en Fractal Design Define R3.

Kun je me aub vertellen wat voor Lian Li behuizing je gebruikt en/of wat geschikte behuizingen voor deze kaart zijn.

Alvast bedankt,
Jan