Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB Review

Swordlord 1 juni 2011, laatste update op 17 juni 2011, 5.617 views

Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB

Pluspunten

• Prijs / Performance / opslag verhouding

Minpunten

• Feature set.

De SSD

De Kingston V+100 96GB is in mijn ogen een drive heel erg gericht op price/performance.
Want in verhouding tot andere SSD's is deze zeer scherp geprijsd. Ook het beetje extra opslag is heel erg prettig ten opzichte van de meeste 80GB SSD's die ongeveer gelijk geprijsd zijn.

Deze factoren bij elkaar hadden bij over de streep getrokken en was ik dus gegaan voor deze SSD.

Voor verdere informatie over de drive, controller en eigenschappen hiervan:

Verpakking/features

De SSD zelf wordt letterlijke geleverd als een stand alone drive, verpakt in het welbekende gevormde/gesealde plastic wat je bijna overal tegenkomt, je zult dus zelf voor brackets moeten zorgen als je de drive goed wilt monteren in je behuizing.

Eerste indruk

Na 2 weken in het bezit te zijn van deze SSD, heb ik dus al een aardig beeld gekregen van zijn prestaties.
Dit is de eerste SSD dat ik in gebruik neem en ik moet zeggen, ik had dit niet verwacht, het verschil met een gewone harddrive is enorm!

Algemeen gebruik

Na geformatteerd te zijn is er een 89GB aan ruimte.

Er is niet te klagen over de performance van de SSD, alledaagse applicaties starten zeer vlot en het systeem voelt over het algemeen heel erg snel aan.
Het kopiŽren van files naar de SSD gaat op een vlot tempo, 15GB aan starcraft 2 werd met een gemiddelde snelheid van 90 MB/s weggeschreven naar de SSD.
Overige kleinere bestanden zoals MP3's werden met soortgelijke snelheden gekopieerd.
Grote kans dat de HDD waar vanaf werd gekopieerd factor hier is.

Het starten van applicaties zoals firefox, office en overige gebeurd heel soepel.

Vanaf de bios POST tot aan een bruikbare Windows duurde het 13.1 seconden, dit is gemeten met boottimer.exe.
Hiermee presteert de SSD dus gelijkwaardig aan de concurrentie die soort gelijke prestaties neerzetten.
Het afsluiten van het systeem gebeurt in luttele secondes, bijgehouden met een stopwatch kwam het uit op 5.4 seconden.

Benchmarks

Er zijn de nodige screenshots toegevoegd, met benchmarks van AS SSD CDM en ATTO.

intelPPM uitgeschakeld
intel RST driver 10.​1.​0.​1008
Nieuwste chipset drivers
Bios Versie 2003 (up to date)

Het eerste dat opvalt is dat de claims van Kingston ook hard worden gemaakt, de sequentiele lees/schrijf snelheid van 230 MB/s en 180 MB/s worden met gemak gehaald.
Als ik kijk naar de performance die andere SSD's neerzetten en dan voornamelijk de 4K performance dan doet deze Kingston V+100 lekker mee, zelfs als je kijkt naar de nieuwere Sata-600 drives.
Want in mijn ogen zijn de sequentiŽle snelheden heel leuk en aardig, maar dat zegt niks over de echte prestaties.

Een opmerking over de resultaten in de AS-SSD benchmark en de lage 4k write performance.
Ik heb communicatie gehad met Kingston hierover, hieronder de reactie van hun.

Officiele reactie van Kingston hierover:
With the V+ and V+100 series the Garbage Collection algorithm is possibly the most effective compared to any existing model on the market by method of internally buffering random writes with a NAND SuperPage buffer. This SuperPage buffer allows random writes to collectively be buffered to the drive and be written to the drive optimally to reduce any long-term performance degradation from 'dirty' NAND. Unfortunately when this SuperPage buffer fills up it means that random write performance will suffer which is what could be the cause for your results. If your SSD is in a 'dirty' state then this would also complicate the matter since the SSD would then have to write the random data directly to the NAND after first erasing the NAND block. Erase cycles take considerably longer than write cycles.
Te zien in de screenshots is ook, zodra de drive eventjes rust heeft gehad en de buffer weer leeg is , dat de 4k write performance gewoon normaal in orde zijn.

Ik ben heel tevreden met deze SSD, ik zou hem zo aanraden aan iedereen!

Screenshot toegevoegd naar aanleiding van Darkstone's opmerking over PPM.

• Asus P7P55D
  • Intel Core i7 860
  • 4GB Kingston 1333MHZ CL9 Value RAm
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB?

60 MB/sec 4K random write! Ongelofelijk, dat heb ik nog nooit gezien. Mooie scores hoor.
De random write benadert de 4K QD64 als de processor sneller word, dat doet mijn SSD ook met alle energiebesparende features uit.
Ik stond er ook versteld van en heb ook reruns gedaan ervan. Op de size van 100 MB komt hij waarschijnlijk niet aan het limiet van de buffer en merk je dat daar alles in wordt verwerkt.
Bij 500 MB size, functioneerd de drive waarschijnlijk zoals hij moet zijn, buffer in gebruik en wegschrijven naar de NAND, een random 4K en 4k64 speed van 40 MB/s.
Bij 1000 MB gaat de buffer problemen krijgen, dan komt er een 4k speed van nog maar 15-20 MB/s

Dit verklaard misschien wel zijn zeer hoge scores ook in de real life benchmarks, als die buffer zo snel / efficiŽnt omgaat met random writes

[Reactie gewijzigd door Swordlord op 2 juni 2011 10:06]

ik heb er toevallig ook eentje besteld vandaag, na het zien van de idd gunstige prijs/opslagverhouding en volgens anandtech was er verder ook niks mis mee.
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen deze en de SVP100S2B/96GR(upgrade bundle kit) voor ca. 10 euro meeer verkrijgbaar?
Daar zitten brackets en een externe (USB) behuizing bij waar je de schijf die je eventueel vervangt in kan doen.
Ook nog een sata kabel en een cd met Acronis clone software. Ik haal vergelijkbare scores op mijn 965P DS3 bord met Intel ICH8. In CrystalDiskInfo wordt de gezondheidstoestand idd niet in procenten weergegeven maar gewoon als "Goed".
"Draait" verder naar behoren.

[Reactie gewijzigd door Gianni Rombios op 17 juni 2011 02:02]

Hele overtuigende review, heeft mij over de streep getrokken! Ik zit ook nog op sata2. Ben benieuwd hoe hij het doet op een ICH9.
Ik mis de health en levensduur SSD schijf.

Ik heb een Vertex gehad na 2 SSD's had ik genoeg van deze snelle schijven.
Ik had een periodieke achteruitgang van de health,na 50 uur gebruik health 78%
Gevolg blauwe schermen en niet meer opstarten.
Bij 0% alleen read-only.
En hoe zou je die "health" en levensduur check aangeleverd willen krijgen dan?
Ik heb hem nog niet zo lang in gebruik.
Hij heeft nu 227 uur op de teller staan. In Write performance is een enkele MB/s vermindering waar te nemen, voor de rest geen probleempjes.
Hoewel een enkele MB/s ook heel erg afhankelijk is aan toeval...

[Reactie gewijzigd door Swordlord op 11 juni 2011 23:03]

Met CristalDiskInfo krijg je wel een smart waarde "gezondheidstoestand" te zien. Wat die waard is is niet zo duidelijk. Mijn Vertex2 staat na 2300 uur nog steeds op 100%. Dat er veel brakke Vertexen verkocht zijn is duidelijk. http://crystalmark.info/s...stalDiskInfo/index-e.html

[Reactie gewijzigd door Gianni Rombios op 12 juni 2011 00:02]

Ben bekend met CDI.
SMART waardes is niet direct levensduur indicatie.
Bad sector count wordt gebruikt bij gewone HDD's om dit bij te houden en daarop wordt een percentage gebaseerd. SSD's kan hetzelfde zijn neem ik aan? Maar dit toont aan of er al schade is... niet hoelang hij nog meegaat.

Daarom ook dat ik de vraag had... hoe hij het aangeleverd wilt krijgen.
Gezien over het algemeen niet snel de "levensduur" van een SSD aangetoond kan worden.
Je hebt een tool genaamd SSD-life, die geeft je een leeftijds verwachting bladibla... maar die schijnt meer onzin te zijn dan echt kloppend...

[Reactie gewijzigd door Swordlord op 11 juni 2011 23:27]