Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 20 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

M-Audio Studiophile AV 40 Review

cornelisprul 1 juni 2011, laatste update op 1 juni 2011, 4.522 views

M-Audio Studiophile AV 40

Pluspunten

• Zeer zuiver geluid
  • Eindelijk een 'computerspeaker' die niet d.m.v. een overstuurde bas probeert te verbloemen dat ze goedkope componenten hebben gebruikt

Minpunten

• Vrij groot
  • Gevoelige 'sweet spot'
  • Relatief prijzig, doch zijn prijs absoluut waard in vergelijking met creative of logitech setjes in dezelfde prijsklasse.

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Na me jarenlang geŽrgerd te hebben aan de zwaar over de top bas van allerlei goedkope en duurdere computerboxjes toch maar de stap gezet om iets aan te schaffen, wat dan misschien wat groter is op je bureau maar tenminste ook nog middentonen laat horen.

Ik heb ze nu ongeveer een half jaar in gebruik en ben nog steeds laaiend enthousiast. Eindelijk middentonen en een bas die absoluut aanwezig is, maar zonder de rest van de muziek te overstemmen. Ik kan me voorstellen dat dit juist niet is wat de gemiddelde houseliefhebber wil horen, maar voor mijn muziek (blues, metal, gitaarmuziek) zijn deze boxen het beste wat ik ooit aan een computer heb horen hangen.

Heb jij ook een M-Audio Studiophile AV 40?

Ja? :) heb je toevallig ervaring met setjes als de Logitech Z-10 of Creative T-40? Ik hoor namelijk vaak enthousiaste mensen over M-audio spul, maar ik heb nou niet het gevoel dat ik nog iets mis aan m'n geluid :/

[Reactie gewijzigd door Pruimenvlaai op 1 juni 2011 21:33]

Creative T-40 heb ik beluisterd: Best redelijk, alleen zijn ze eigenlijk te klein om een volle bas te leveren. Een 2,5" levert nu eenmaal minder bas de een 4", plus dat ze te weinig klankkast hebben om zonder allerlei fratsen een goed vol geluid te leveren.

Logitech Z-10 ken ik niet echt (wordt niet meer gemaakt?). Ziet er wel mooi uit. Maar lijkt een beetje hetzelfde nadeel te hebben als de creative (gebrek aan klankkast) Heb zelf ook niet zo'n behoefte aan touchscreens en knoppen.
Nee, de Z-10's waren trouwens echt geweldig. Echt jammer dat die niet meer gemaakt worden. Daarom ben ik nu ook op zoek (niet dat de Z-10's kapot zijn, deze zijn voor een andere kamer).
Mijn 2de set Logitech Z-10 heb ik sinds deze week "opgeblazen" of in ieder geval bij harder volume kraakt het her en der.

Zoals Huppol schrijft geloof ik ook niet in een subwoofer met kleine speakers. Mooie muziek komt uit een goede 2.0 set, en niet x.1! Jammer dat de vormgeving van de speaker een beetje kermis achtig is, ik kijk toch nog even verder.

Huppol, heb je misschien een afbeelding van de speakers zoals ze bij jou staan? Dit geeft een beetje een idee hoe ze in het echt er uit zien :)
Deze luidsprekers staan nu ook naast mijn monitor, ben er zeer tevreden over! Ik wil geen losse sub, gelukkig geven deze jongens een mooi en strak geluid.
Mijn Logitech Z-10 heeft het na jaren trouwe dienst zojuist begeven. Ik baal daar verschrikkelijk van want ik heb nog nooit zo'n waanzinnig geluid gehoord uit dit formaat speakers en ze worden niet meer gemaakt. :'(
Tijdens mij zoektocht naar kleine speakers die toch het geluid van de Z-10 in elk geval kunnen benaderen ben ik op deze review gestuit. Vervolgens even de recensies bij Bax gelezen en ik geloof dat ik aan deze set wel een goede vervanger heb.
Morgen krijg ik ze binnen en ben heel erg benieuwd of ik niet teleurgesteld word. ;)
@ Pruimenvlaai

Je mist niks tot je hoort dat het beter kan. Ik heb hetzelfde gehad als jij hebt, iedereen om me heen had het erover dat het allemaal beter kon etc terwijl ik maar wat blij was met mijn z-2300 set. Daarna een keer gehoord hoe het anders kon, en pas toen ik iets echt beters hoorde was ik overtuigd. Als ik nu naar een z-2300 gaan mijn haren rechtovereind staan van ellende..
Mijn Logitech Z-10 speakers hebben het helaas begeven en ben op zoek naar een paar nieuwe 2.0 speakers.

Nu lees ik dat de AV-40 last heeft van een "brom". Als het volume op "nul" staat hoor je een lichte brom, herkennen jullie dit ?
Neen daar heb ik geen last van. Heb de M-audio's als 2 jaar. (sinds 1 week zijn ze opgeblazen door mijn broertje...) Ik kan echt iedereen deze boxen aanraden. Al mijn vrienden zijn verbaast over hoe hard die dingen gaan als je kijkt naar hoe "klein" ze eigenlijk wel niet zijn.

Het zijn 'studio monitoren' dus het geluid is gewoon super mooi. Je hoort geluiden in liedjes die je eerder nog nooit gehoord had omdat goedkopere speakers deze gewoon niet laten horen.
Ik heb nu een Gigaworks T40 setje als DJ monitoren staan. Denk je dat dit een goede upgrade is om toch wat meer power te krijgen?

Ik vind deze interessant vanwege de omvang. Voorheen had ik een actieve set Behringer Truth + sub. Maar dat was veel te groot voor mijn kamer (en ambities ;) ).
Superspeakers zijn dit! Je moet wel heel precies op je hoofd richten maar dan heb je wel geweldig 'echt' geluid wat op je af komt, ook top vond ik de tulpaansluiting die je bij de meeste monitoren juist niet aantreft.

Heb ze trouwens voor 99 euro van Bax gekregen omdat ik 2 sites had gevonden die ze voor 99 euro aanboden. (o.a. Idmusic)

Helemaal geweldig dus allemaal! Dikke 10

[Reactie gewijzigd door DarkElement op 25 februari 2013 19:19]