Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart) Review

thekoekepeer 1 juni 2011, laatste update op 1 juni 2011, 2.344 views

Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart)

Pluspunten

• Zeer goed geluid
  • Ze zitten erg prettig
  • Goede prijs

Minpunten

• Er zijn dingen waar mensen zich aan kunnen ergeren, maar ik heb nog niets gevonden wat mij ergert.

Reden tot koop
Ik heb in een paar jaar nu al een heleboel oortjes versleten, elke keer viel er 1 van de 2 oortjes uit en de 2e volgde dan erg snel. Op een gegeven moment was ik het een beetje zat elke keer naar nieuwe te moeten zoeken, die ik toen gebruikte waren of vaak gratis, of voor 2 eurie. De laatste zijn 1 week geleden kapot gegaan, dus zoeken.

Ik kwam bij deze uit, vooral omdat ik Sennheiser een goed merk vindt, een vriend heeft een goedkopere variant (de CX200), hij was erg tevreden over deze. Dus kwam ik al snel uit bij deze, ze waren een beetje duur maar ik was erop voorbereid deze keer een goede koop te doen.

Uitpakken
Na de nodige frustratie over hetgeen dat TNT op een andere tijd met de pakketdienst komt dan anders, heb ik ze vandaag opgehaald op het postkantoor.

Een gewoon doosje (karton) kreeg ik.In dit doosje zit 1 zakje opgebouwd uit 4 zakjes met lucht. Dit zorgde ervoor dat de oortjes wel van boven werden beschermd , maar niet van de zijkant. Na deze weg te hebben gehaald vindt je een doosje van Sennheiser met de oortjes. De oortjes zitten goed strak verpakt en kunnen niet bewegen. Na (alweer) de nodige frustraties van het openen van dit doosje (dit gaat altijd verkeerd bij mij). Waren ze dan toch klaar voor gebruik.

Wat zit erin?[list]
De oortjes met erop de middel-grote dopjes aanwezig*
Kleinere dopjes
Grotere dopjes

Geluid en behoren
Ik moest eerst m'n MP3 ophalen, dus moest ik op de fiets. Dit bleek een mooie kans om de oortjes al te testen. Ik had een stukje wind van de zijkant en een langer stuk wind tegen. Bij mijn vorige oortjes had ik altijd dat je de wind bij het fietsen erg langs de oortjes hoort bulderen. Dit was bij deze veel minder het was geen "huuuuuhuuuuuu" meer maar een op de achtergrond, zacht aanwezig gefluister. De andere oortjes waren trouwens ook in-ear en zaten ook aardig in je oor.

Nummers met een redelijk beat en bass had ik wel, dus die opgezet. En ik moet zeggen: heerlijk. Het geluid was voortreffelijk, de oortjes "dekken" je oren goed af, waardoor je van je muziek op minimaal volume kunt genieten en dus ook minder kans hebt op een gehoorbeschadiging. Ook een nummer wat wat langzamer was opgezet, dan hoor je de achtergrond toch wel wat harder, maar is nog steeds niet erg storend.

Draaggemak
Zoals ik al zei zijn deze oortjes in-ear en zitten redelijk "diep" in je oor. Ik hoefde niet te veranderen van dopjes, de middelgrote waren goed genoeg, deze zaten er standaard op. In het oor brengen is erg makkelijk, er is genoeg hou-vast aan het oortje en anders is het rubberen steeltje ook stevig genoeg om een beetje druk op te zetten.

Bouw
Het touwtje is volgens de specs. 1,2 meter. Dit ga ik nog eventjes nameten om het te bevestigen. Wat opvalt is dat het rechter oortje een langer draadje heeft vanaf het koppelpuntje, dan de linker. Ik heb hier niet de functionaliteit van kunnen vinden, maar ik vind het (persoonlijk) wel grappig staan.

Het plugje waarmee de het dingetje cantact maakt met je mp3, is een hoekig, groot ding. Dit kan als je de mp3 in een broekzak hebt nog wel hinderlijk zijn, als je je zak redelijk vol hebt. Voor mij maakte dit niet uit, mijn andere oortjes gingen waarschijnlijk allemaal kapot door een te vaak buigend contact-ding, dus ik vind dit een plus-punt.

Het draadje is waarschijnlijk van goeie kwaliteit, dit zou ik nu nog niet kunnen zeggen.

Voor oortjes zijn ze prijzig, maar voor zulke goeie zijn ze zeker de 35 euries waard.

Ik vind ze zeker een aanrader als je houdt van goeie muziek en er van wilt genieten, maar niet al teveel geld wilt uitgeven: Aanrader! ;)

*Ik zal deze review up-to-date proberen te houden, dus als ik iets opmerk aan de oortjes zullen jullie de eerste zijn die het weten (na ikzelf natuurlijk). Ook zal ik na ong. een maand nog wat dingen toevoegen met op de langere termijn functionalitiet.

P.S. verbeteringen zijn welkom. :)

Moet nog eventjes uitzoeken hou ik mijn foto's kan toevoegen, in ieder geval zijn ze veel te groot (zowel beeld als bytes)

Heb jij ook een Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart)?

Zelf heb ik van de eerste versie een setje versleten en van de tweede versie ook een setje. Vond het geluid altijd wel prima, maar ze gingen me toch wel erg snel kapot. Ik ga liever sparen voor een goede koptelefoon denk ik. Veel plezier er nog mee!
dank :)

Maar over het algemeen de ervaring met oortjes is ook dat ze snel(ler) kapot gaan.
Ik heb ook een koptelefoon overwogen, alleen dat vind k een beetje asociaal staan en past ook bij m'n persoonlijkheir :P
mijn 2e setje ga ik overmorgen opsturen wegens defect , waarschijnlijk los contact rechter speaker doet het namelijk niet meer, maar mooie review
Ik heb er zelf ook eentje, maar ik vind de geluidskwaliteit toch niet echt om over naar huis te schrijven, ook niet in vergelijking met andere in-ears uit dezelfde prijsklasse. Er zit inderdaad veel bass in, maar daar is ook alles mee gezegd. De bass gaat niet erg laag en het lagere midden is erg 'muffled', by lack of a better word. Er zit niet erg veel detail in; de instrumenten lopen heel erg in elkaar over.

Echter is het hoe dan ook een verbetering tov de meeste 'normale' oortjes, maar warm wordt ik er niet bepaald van. Als je gewoon van (in mijn ogen overdreven) veel bass houdt dan is dit overigens een goede koop. In het genre trance/dance heb je sowieso weinig last van een muffled midden.

Verder is de gepercipieerde geluidskwaliteit natuurlijk erg persoonlijk. Iedereen heeft zo zijn eigen smaak en criteria. Een goede review verder overigens.

[Reactie gewijzigd door HarmoniousVibe op 1 juni 2011 20:24]

Mag ik hier wat aan toevoegen.

Ik ben ook in bezit van deze oortjes, heb ze nu ongeveer een jaar schat ik.
Vind het echt een prima koop. Smaak hou je uiteraard altijd, wat hier boven ook wordt gemeld.

Echter heb ik sinds een half jaar een Asus Xonar geluidskaart aangeschaft en dat maakt echt een wereld van verschil. Geluiden klinken veel voller en niet meer zo "plat" zoals HarmoniousVibe zegt.

Bij deze adviseer ik mensen dus te investeren in een (betere)geluidskaart als je niet tevreden bent met je oortjes.
Persoonlijk gebruik ik de oortjes voor mn mp3 speler en telefoon, niet voor achter de computer, daar heb ik een (betere) headset voor. Maar ik zit er zelf over na te denken een geluidskaart te kopen (de headset schijnt dan beter tot zn recht te komen). Als ik er een aanschaf zal ik kijken of er een wezenlijk verschil is, en dit ook bij de review aanvullen, bedankt dat je me er attent op hebt gemaakt.
"Wat opvalt is dat het rechter oortje een langer draadje heeft vanaf het koppelpuntje, dan de linker. Ik heb hier niet de functionaliteit van kunnen vinden, maar ik vind het (persoonlijk) wel grappig staan. "

Het ene stukje van de kabel is langer zodat je dat gedeelte om je nek kan hangen :P. Ik ken veel mensen die het nut er niet van inzien, persoonlijk vind ik dat wel beter.