Specificaties All-in-one met Ci3-550 en 4GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple iMac 27" 3.2GHz (mid 2010) Review

GeeMoney 6 juni 2011, laatste update op 19 juli 2016, 2.615 views

Apple iMac 27" 3.2GHz (mid 2010)

Gelikte vormgeving, goede prestaties en een fantastisch scherm.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Enkele behuizing
  • Zeer compleet softwarematig
  • Prijs\performance t.o.v. hogere modellen
  • Helder\scherp scherm
  • Goede speakers

Minpunten

• Vervanging\uitbreiding onderdelen
  • Prijs\performance t.o.v. andere merken

Features Score: 4
Introductie
Ik zal gelijk toegeven dat dit mijn eerste eigen Imac is, en dat deze tot nu toe zeer goed bevalt
Kort zal ik uitleggen waar ik tot nu toe tegenaan ben gelopen of wat me juist positief is opgevallen.

Na het analyseren van het thuisgebruik van de oude computer (c2d e8500\4gb\2TB\ATI 4750) kwam ik tot de conclusie dat de instap Imac (model mid2010 dus) prima zou voldoen.
De Core I3 is van de nieuwste generatie en de videokaart (ati 5670) ook een generatie nieuwer als mijn oude kaart.
Hoofdzakelijk neemt hij de volgende taken waar:
internetten\chatten\office gebruik\downloaden\mailen\muziek\films\foto's etc.

Review
Na aanschaf aangekomen bij de auto valt gelijk op dat je echt een enorme PC gekocht hebt.
De achterbank in de auto wordt er goed door bezet :)

Thuis aangekomen begint natuurlijk het uitpakken van het nieuwe speeltje, gelijk valt op dat het product degelijk verpakt is. De doos is stevig en het scherm zit in dikke blokken piepschuim en een hoes.
Ook na het verwijderen van de hoes zit het scherm nog afgedekt met lagen folie zoals je deze ook tegenkomt op nieuwe tv's.

Op het eerste gezicht lijkt er weinig extra's bij te zitten maar na het openen van de doos van het toetsenbord en muis zit er toch een pak boekjes en een klein stapeltje DVD's in.
Het OS wordt volledig officieel meegeleverd en ook de "extra" applicatie's hebben een eigen DVD.
Verder is er een powercord meegeleverd en zijn er batterijen aanwezig in het toetsenbord en de muis, je kunt dus echt direct aan de slag.

Het scherm weegt wel wat (+-13kg) maar als je bedenkt dat hier dus ook de oude "systeemkast" in verwerkt zit valt het mij nog reuze mee.

Na het aansluiten van de powerkabel en het zoeken naar de power-knop :o gaat het dan eindelijk beginnen.
Er komt een luide klank uit de speakers en het enorme scherm licht op alsof er een bouwlamp aangaat :*) .
Een korte wizzard volgt voor de algemen instellingen zoals account gegevens en netwerk keuze.
Na het doorlopen hiervan kom je direct in het OS en is hij bruikbaar.

Wat meteen opviel tijdens het doorlopen van de wizard is het muis en toetsenbord gebruik.
De muis voelt niet zo ergonomisch aan en staat sloom ingesteld, helemaal omdat het scherm een hoge resolutie heeft sleep je de muis letterlijk over je hele bureau heen.
Het toetsenbord voelt t.o.v. mijn oude wat te plat. Wat helaas na onderzoek ook niet te verstellen leek.
Ik heb hem nu een aantal dagen in gebruik maar moet ook meteen zeggen dat het allemaal lijkt te wennen.
Wat positief opviel was het enorm heldere scherm en de goede luide klank uit de ingebouwde speakers.

Mac OS X
Na een aantal dagen gewerkt te hebben in OS X bevalt het tot nu toe prima, het voelt snel ziet er goed uit en eigenlijk alles is standaard aanwezig. Het enige wat ik tot nu toe heb moeten installeren voor bepaalde sites is de Flash Player en ik heb een mediaplayer geinstalleerd (VLC).
Direct na de eerste aanmelding en registratie op iTunes kreeg ik de melding dat er updates beschikbaar waren. Het betrof 9 pakketten en was in 5minuten gepiept.

Tevens ben ik in het bezit van een iPhone 3GS en zo'n 30GB aan privť foto's.
Het koppelen van de iPhone gaat net als onder Windows met iTunes gewoon perfect, wel valt me op dat iTunes veel sneller en stabieler draait als op het WIndows platform.

Het beheren van de 30GB aan foto's verliep wat moeizamer, ik ben bijna onbekend met OS X en na het starten van iPhoto werd gevraagd welke mappen ik wil toevoegen, so far so good.
Na ongeveer 15minuten heeft iPhoto de foto's opnieuw gecategoriseerd en gescand op gezichtsherkenning.
Het opnieuw categoriseren is echter mijn grootste probleem, ik had mijn foto's in bijvoorbeeld onderstaande structuur:

map vakantie-->zomer 2010-->griekenland-->DSC301 etc.

Deze gehele structuur is niet meer aanwezig en alle submappen zijn nu ook aparte categorieŽn geworden.

Ook viel me op dat ik opeens 30GB extra schijfruimte kwijt was, wat natuurlijk een indicatie is dat hij alle foto's nogmaals heeft gekopieerd en in zijn eigen library heeft gezet. Op zich geen probleem ware het niet dat ik de losse foto's (nadat ik zelf mijn originele heb weggehaald) niet meer kan benaderen! Ik moet nu dus elke keer de foto exporteren als ik deze wil meenemen op een ander medium?
De standaard bewerkingen op de foto's zijn wel uitstekend, het is heel simpel en werkt direct.

FrontRow vindt ik ook een hele handige applicatie, vooral als filmliefhebber kan je hier hele avonden zoet mee zijn. Ook is het handig om je filmpjes van je camera te laten zien op full-screen. Enige puntje op deze applicatie is dat standaard de HD trailers niet zichtbaar zijn. (Wat een gemis is op zo'n groot scherm).
Na een simpele commandline opdracht werden deze beschikbaar.

Safari is de standaard browser binnen Mac OS X en tot nu toe ook nog steeds mijn enige browser aanwezig. Hij bevalt me goed en de sites die ik bezocht had zien er prima uit.

Dashboard ziet er ook goed uit en is toch vooral handig te noemen, er zijn talloze widgets beschikbaar en ook makkelijk uit te breiden. Ook de F toetsen werken hieraan bij, met 1 druk op de knop kan je een overzicht vragen van je desktop of de dashboard met widgets opvragen. Als je eenmaal weet waar die knop zit dan ga je hem gebruiken ook merk ik.

Ik heb nog geen enkel moment gehad dat ik hem traag vond reageren voor "maar" een i3.
Wel moet ik zeggen dat ik inmiddels het geheugen heb uitgebreid naar totaal 12GB.
Dit is gewoon SODIMM DDR3 1333mhz niets bijzonders en zeker niet duur.
Dit was een fluitje van een cent, 3 kleine schroefjes aan de onderkant van het scherm waren voldoende om de 2 vrije geheugensloten te zien en dit vervolgens te vullen.
Reden voor de uitbreiding kan ik niet echt noemen en is ook geen noodzaak geweest maar ik kon het erbij nemen voor een leuke prijs :)

Mocht ik nog aanvullingen hebben dan zal ik deze toevoegen, mochten jullie nog aanmerkingen hebben op mijn eerste review dan hoor ik dat natuurlijk ook graag ;)

@Edit: Ik heb de negatieve punten van de muis/toetsenbord combi weggehaald. Ik werk er inmiddels 2 weken op en de muis voelt nu goed, ook het toetsenbord gaat een stuk beter, wel is de Enter toets nog even wennen :)
Overigens is de muis helemaal super als je BetterTouchTool gaat gebruiken en hem iets minder krampachtig gaat vasthouden.

Update 19-07-2016 :

Een klein jaartje geleden de i3 vervangen voor een i7-870 en dat maakt een wereld van verschil. Zeker met bewerken van foto's/video's. (hobby matig)
Renderen van 1 van mijn vakantie films ging van 55 minuten naar 11 in iMovie.

Ook de interne schijf heb ik inmiddels vervangen voor een Samsung 850Pro SSD van 500GB.
Samen met de upgrade van de processor draait de iMac nog als een trein.
Wel ben ik hem wat minder gaan gebruiken ivm de komst van een MacBook Pro Retina.

Het SD-Kaartslot is onlangs kapot gegaan als in niets word meer herkend.
Ik heb hem opengehaald om de kabels te controleren (al deed hij het na de processor upgrade/SSD gewoon) maar alles lijkt goed te zitten. Ook zijn er geen andere problemen met Bluetooth of iets dergelijks. Ik laat het voor het is aangezien ik het slot haast nooit gebruikte.

Heb jij ook een Apple iMac 27" 3.2GHz (mid 2010)?

Wat wil je uitbreiden aan een all-in-one ?
dat is nou idd de reden waar mensen mee aan komen als ze geen andere reden kunnen verzinnen om geen mac te kopen (naast het standaard argument dat ze te duur zijn :D). Als je wilt uitbreiden koop dan een mac pro zeg ik altijd. de iMac is een prachtig en snel apparaat dat de concurrentie ver achter zich laat qua design, compactheid en volledigheid. je hebt een snelle processor, een goede videokaart en meer dan genoeg werkgeheugen. ook zijn de ingebouwde speakers van sublieme kwaliteit en heeft het scherm een prachtige resolutie en een goed beeld. ik heb nog geen all-in-one’s gezien die een guadcore i7 Sandybridge processor hebben met 16 GB geheugen, 2TB aan opslag en 27” UltraHD scherm

@GeeMoney
dat de muis je nog niet echt bevalt is een kwestie van gewenning. de Magic mouse is totaal anders dan voorgaande muizen van wat voor merk ook. logisch dat je daar even aan moet wennen. zelfde verhaal met het toetsenbord. de toetsaanslag op een apple product is heel anders dan dat je gewend bent. Ik heb zelf een Macbook Pro gekocht als eerste mac en ik moet toegeven dat ik het nog steeds wel even wennen vind. vooral de enter toets is niet zo handig gepositioneerd naar mijn mening. voor de rest werkt het perfect en vind ik de F toetsen erg handig.
Prijs\performance t.o.v. andere merken
vind je dit echt een negatief punt? qua prestaties zou je inderdaad ook 300 tot 700 euro minder kunnen neerleggen, maar krijg je dan ook zo’n mooi afgewerkt product? dat denk ik niet.
Inderdaad, ik ben ook tevreden hoor over het all-in-one concept, alleen het is toch jammer dat het niet gemakkelijk uitgebreid kan worden achteraf. Voor mij was dit echter geen reden om hem links te laten liggen :)
De muis begint inderdaad wat te wennen, het toetsenbord met de Enter merk ik ook regelmatig, ik werk veel op de commandline (unix beheerder) en merk dat de enter toets te ver weg zit eigenlijk ;) Ook dit zal wennen zijn denk ik

Inderdaad de F toetsen zijn subliem!

Als je puur naar design en kwaliteit kijkt dan kan de concurentie er niet aan tippen, kijk je echter plat naar de hardware dan betaal je aardig voor wat je krijgt, maakt hem voor mij niet minder aantrekkelijk maar ik kan begrijpen dat er mensen zijn die daarop afhaken.
Ik heb dezelfde configuratie, maar ik heb toch twee minpuntjes.

- Magic mouse. prachtig om te zien, werkt subliem, maar ergonomisch een ramp. je hand kan gewoon niet lekker rusten op de muis zelf. Verder vind ik de batterijduur van de muis erg slecht. Ik koop altijd batterijen van de Euroshopper (+/- 2500 mAh), maar toch binnen 2 maanden leeg. Toetsenbord doet wel lang met de batterijen.

- Standaard 4 GB ram, heb er niet veel anders op staan dan safari, office, itunes, vlc en adobe acrobat. Af en toe doet safari heel erg langzaam reageren, dacht dat het door mijn langzame internetverbinding was (max down 1 MB/s), maar blijkt toch het geheugen snel vol te zitten. Binnenkort of naar 8 of 12 GB in totaal. Op de een of andere manier maakt OS X anders gebruik van ram geheugen dan windows.

Nog een tip: zo'n groot scherm geeft heel veel licht, dus deze stel je al gauw naar beneden. Ik heb gemerkt dat ik bij te weinig licht van het scherm snel pijn aan mijn ogen krijg, dus zeker overdag de helderheid richting 40 - 50%, 's avonds naar 10 - 20%.

Voor de rest natuurlijk een prachtig design voor deze all-in-one.

Opmerking voor onderstaande berekeningen voor configuraties. Jullie komen op circa 1300 - 1400 euro uit. Dit zijn dus retailprijzen en geen groothandelprijzen.

Je kunt er dus vanuit gaan dat de groothandelprijzen uit komen rond de 1000 euro (misschien nog wel lager). Dat is voor Apple dus ook wel zo. Ik ging er van uit dat Apple een winstmarge wist te pakken van 30% op macs (als via de apple store koopt), maar nu ik er over nadenk pakken ze denk ik wel een winstmarge van bijna 50%.
Processor met de tijd upgraden, videokaart met de tijd upgraden?
Bij plaatsen van een HD.
Makkelijk de HD vervangen? (kan wel maar moet je de glasplaat voor verwijderen etc.)
Dit ten opzichte van een normale PC waarbij dit natuurlijk allemaal geen probleem is.

[Reactie gewijzigd door GeeMoney op 31 mei 2011 12:23]

komtie hoor:

KOOP DAN GEEN ALL-IN-ONE!! :D

Duidelijk? als je dat soort dingen helemaal niet wilt (de gemiddelde consument dus) dan is de iMac de perfecte PC. je kan erop gamen, internetten, mailen, officen, muziek opnemen, een film maken, photoshoppen noem maar op. zelfs de instap mac kan dat nog met gemak aan terwijl sommige high end PC’s met quadcores van 2 jaar oud er al problemen mee krijgen.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 31 mei 2011 12:37]

Een all-in-one hoeft nog niet te betekenen dat je hier nooit wat mee kan natuurlijk.
Memory is immers ook simpel uit breiden wat ik inmiddels ook gedaan heb.
Een bay verzinnen voor de harde schijf net zoals memory had misschien leuk geweest.

Nogmaals voor mij geen reden om hem niet te kopen, maar ik vond toch dat ik het wel even moest melden.
beiden zijn allebei mogelijk op de iMac, maar voor een gemiddelde consument is het niet nodig. alleen de downloaders en de tweakers hebben meer HDD ruimte nodig en eventueel een SSD. voor de rest is de iMac al snel genoeg.
Gamen haha xD beetje ja, niet zo veel games, maar de games die er zijn lopen wel erg lekker inderdaad! :)
Het scherm alleen al is los 1099 euro he!?
Als je daar rekening mee houdt en het feit dat je echt VET veel software standaard! meegeleverd krijgt zijn het eigenlijk allemaal koopjes de iMacs.
Een vergelijke bare monitor vind je alleen in het assortiment van Eizo maar dan ben je al 2-3k+ kwijt voor een vergelijkbare IPS monitor.

En even ter vergelijking een Mac van 4 jaar+ draait nog steeds als een trein en dat kan ik van Windows machines absoluut niet zeggen...je blijft steeds vaker opnieuw installeren om het een beetje vlot te houden. Mijn MacPro van 4 en 3kwart jaar oud draait nog steeds als een TREIN!
Er zijn al vergelijkbare schermen voor rond de 600 euro 8)7
No way dat je het redt om zo'n mooi geintergreerd geheel te krijgen als een iMac voor dat geld. Ik vraag me af of het uberhaupt kan.
En dan uiteraard nog een multi-touch muis en een keyboard. in hetzelfde design segment kun je rekening houden met een prijs van 100 - 150 euro voor de complete input set. En dan vind je nog niet een multi-touch muis. Welke in zeker opzicht revolutionair kunt noemen.
Tenslotte, een totaal product is veel meer dan de som van de onderdelen. Een iMac afknallen slechts op basis van prijs/spec vergelijking is nonsense.
Het OS weet ook efficienter gebruik te maken van de resources.In de praktijk werkt het gewoon vlotter dan welke Windows PC dan ook. En dat komt door; SOFTWARE.

Update:

Ik heb het even nagerekend. Voor een matchend systeem (specwise) ben je minimaal 380,96 inc. btw kwijt. Daarvoor heb je een ooglijke kast en inhoud.

Vergelijkbare monitor: Dell 27 inch 699,99 inc. btw

Vergelijkbaar tobo+muis: 136 inc. btw

Windows 7 Home Prem. licentie: 79,99 inc. btw

Voor de combinatie systeemkast, beeldscherm, tobo+muis en een windows licentie ben je minimaal 1296,95 euro kwijt.

Dan heb je wel virussen, geen geÔntegreerd ontwerp, geen OSX, geen multi-touch en geen systeem wat jarenlang stabiel blijft zonder herinstallaties. Voor 1399 heb je een super strakke, snelle, virusvrije, multi-touch enabled, stabiele iMac. En volgens miij heb ik ze al in de aanbieding gezien met 100 euro korting.

Met 100 of zelfs 0 euro verschil is de keuze wel heel snel gemaakt. 100of 0 euro duurder, maar een wereld van verschil. :*)

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 31 mei 2011 14:28]

Dit kan ik beamen. Ik heb zelf anderhalf jaar geleden mijn Intel quadcore systeem met 8GB ram en RAID0 ingeruild voor een tweedehands MacBookje uit 2007 (niet eens Pro) en ik werk er nog steeds elke dag met veel plezier op! Het ding werkt met basisdingen ECHT een stuk sneller dan mijn zware Windowssysteem deed, alleen met Photoshop en Premiere merk je dat de processor wat langzamer is (C2D 2.2GHz), maar zelfs dat is prima te doen!

Moet ik natuurlijk wel de kanttekening maken dat ik hem heb geŁpgraded naar 4GB ram en een 500GB 5400rpm HD (standaard 1GB en 120GB 4200rpm HD).
Ook ik kan dit wel beamen inmiddels.
Zelfs met standaard werkzaamheden voelt hij gewoon een stuk vlotter aan.
Op windows heb je toch het idee dat die "grafische poespas" veel performance vergt.
Hier valt het totaal niet op.
Als je inderdaad genoegen neemt met een willekeurig 27Inch scherm dan zit je ver onder de 1399,- euro.
Nogmaals voor mij geen reden om niet voor de Imac te kiezen aangezien wij verder kijken dan onze neus lang is.
Maar de dagelijkse consument ziet bij de overkant ook de I3 staan op 3,2Ghz maar dan 500 euro goedkoper :P .
Er bestaan al jaren virusscanners hoor voor Windows platformen. Naast dat heb ik de afgelopen 15 jaar nog nooit last gehad van een virus op Windows. Niet om te bashen, de rest van je verhaal klopt idd wel kwa prijzen. Of je OSX wat vind is natuurlijk persoonlijk.
De muis is even wennen, je houdt hem namelijk anders vast dan andere muizen. Daarna is het echt een verademing. Ergonomisch doet hij dan niet onder voor andere muizen. Multi-touch functionaliteit is daarnaast geniaal. In Snow Leopard is het helaas nog niet helemaal geintegreerd, maar straks met Lion ga je echt verschil merken in bedieningsgemak. Wil je daar nu al van proeven dan kun je "better touch tool" downloaden. Die maakt al heel veel mogelijk d.m.v. custom gestures.

p.s. de powerknop zit achter het scherm, onderaan. Simpelweg, omdat het mooier is dan wanneer de knop altijd pontificaal in zicht is. In het geval van de iMac zou ik hem daarnaast vrijwel nooit gebruiken. M'n MacBook zet ik alleen uit wanneer ik stroom wil sparen. Voor de rest staat hij altijd aan. Aangezien stroomvoorziening bij de iMac geen rol speelt zou de powerknop vrijwel nooit gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 31 mei 2011 15:07]

Ik had hem inderdaad vrij vlot wel gevonden hoor, hij is ook nog eens vlak afgewerkt ten opzichte van de behuizing en ik voelde op de tast aan de achterkant wat dus even duurde :)

Multi-touch heb ik nog weinig ervaren inderdaad, ik scroll nog steeds met 1 vinger, ook van links naar rechts maar verder nog niet echt wat gemerkt, misschien heb je tips?
Het eerste wat je zult merken is dat de scrollball is verdwenen t.o.v. de oude muis.
Dat is opzich leuk, maar niet wereldschokkend in gebruik. Je kunt nogsteeds scrollen, alleen is er geen onderdeel meer wat onderhevig is aan slijtage ( mag ik hopen).

Het begint echt leuk te worden als je better touch tool (BTT) gaat gebruiken. Dan kun je functies zoals expose en spaces mappen aan gestures die je maakt op je muis. Bv. twee vingers naar boven/beneden = expose laten zien/terug naar desktop, 3 vingers boven/beneden = spaces laten zien/terug etc.
Met twee vingers naar links of rechts zou je bv. ook naar je volgende/vorige (desktop)space kunnen gaan.

Check Better Touch Tool
De tool heb ik geinstalleerd en voegt inderdaad leuke handigheden toe!
Ik heb een aantal "swipes" ingesteld om bijvoorbeeld van desktop snel te wisselen etc.
Ook het vergroten\verkleinen van de windows op de Windows7 manier is erg handig. (window snapping) .
Bedankt voor de tip!
Een dell scherm 27 inch van 600 euro... Je kan ook een scherm nemen die 27 inch is van 200 euro.
Kijk je ook naar de resolutie? Die is bij de Dell gelijk aan de iMac, bij de concurrent van 200E krijg je lekker grote pixels.
En waarschijnlijk ook nog een TN scherm
Geen USB 3.0 dat is dan wel weer jammer
Daar heeft mac vanaf nu Thunderbolt voor! :) weet niet of die ook al in dit model zat eigenlijk :(