Specificaties 13,3" (1440x900), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Air 13.3" 128GB (najaar 2010) Review

n4m3l355 6 juni 2011, laatste update op 17 november 2015, 3.013 views

Apple MacBook Air 13.3" 128GB (najaar 2010)

Pluspunten

• Licht
  • Lange batterijduur

Minpunten

• Niet verwisselbare batterij
  • Matig afgewerkt

Introductie
Ik ben jarenlang een Sony fan geweest en heb de nodige lompe (zij het krachtpatsers) en lichte laptops van ze versleten. Toen m'n huidige Sony het begon op te geven ben ik me gaan herorienteren. Waar ik voorheen vaak een krachtpatser nodig had voor CAD-werk (ik ben een bouwkundige) in combinatie met een groot scherm heb ik heden ten dagen meer behoefte aan een lichte laptop met een goede batterijduur.

Practisch iedere producent (Sony/Dell/Lenovo/Apple) levert wel iets wat licht is en vervolgens lang meegaat. Uiteindelijk juist vanwege de altijd positieve geluiden vanuit de omgeving ben ik dan ook meegegaan om eens iets anders dan een Sony te proberen. Waarom geen Dell/Lenovo er is eigenlijk geen verklaring. Sterker nog gelet op de batterijduur (kom ik straks op terug) zou eigenlijk juist alles behalve Apple practischer zijn.

Featureset
Belangrijk was voor mij dat de laptop licht is en een goede batterijduur heeft, qua specs heeft de Air het volgende:

Hoogte3 tot 17 mm
Breedte325 mm
Diepte227 mm
Gewicht1.32 kg
CPU1.86 Ghz Core 2 Duo
Harde schijf128 GB
Display1440x900pixels
Poorten2x USB, 1x voeding, 1x MiniDisplay Port, 1x Headphone 1x SD Card 1x mic

Qua specs geen uitschieter noch een underperformer, zoals ik ook eerder al aangaf de verschiltde Airmet de concurrenten betrekkelijk weinig.

Opvallend vond ik wel het ontbreken van een backlit verlichting van het toetsenbord. Verder blijf ik zelf vaak vallen over kleine fouten in de detailleringen.

Zo zie je boven de laptop van de zijkant waar men de poorten keurig uitlijnd maar juist de MIC bevind zich opvallend lager. Kwalijker vind ik persoonlijk nog dat de klep niet overal evendicht zit. Zo is die bij de uiteindes +- 0,5mm terwijl in het midden de deksel +1 mm openstaat. Met andere woorden deze is lichtelijk krom. Een merk wat imo het toch moet hebben van de bouwkwaliteit vind ik dit toch wel een gemis. Wat wel een plus is wat ik nog niet eerder ben tegen gekomen is de grote trackpad die met de nodige gestures leuke trucs kan vertonen. Het is even experimenteren met de nodige functies maar dit is zeker een meerwaarde in de laptop.

Verder krijg je nog een lader wat een leuk apparaatje is. Behalve dat deze zich laat 'openklappen' zodat je de kabel kan oprollen (overigens komt deze nooit goed uit) kan de plug zelf makkelijk worden vervangen zodat je ook in het buitenland goed terecht kunt.

Prestaties
Zoals ik al aangaf gebruikte ik voorheen veel Autocad iets wat ik heden ten dagen beduidend minder doe. Omgekeerd een laptop om een filmpje op te kijken is natuurlijk wel zo prettig. Dit doet de Air uitstekend ook 1080P is geen probleem noch een flashfilmpje op 1080P. Verdere utilities heb ik nog niet kunnen testen behalve LibreOffice Calc waar ik weinig verschil merk tussen m'n oude of deze laptop. Het mag misschien niet objectief zijn maar voor de gewone gebruikersfuncties voldoet deze laptop.

Beeldkwaliteit
Hier is het een ietwat lastige om te vergelijken. Het gaat in dit geval om een 1440x900 pixel glossy LED backlist scherm. Het is een nette resolutie maar ook geen geen uitschieter. Opvallend is wel een zeer lichte paarse waas iets wat ik niet goed kan thuisbrengen en bij m'n Vaio's nog niet eerder heb meegemaakt.
Leuke feature maar ook direct naar mijn inziens halfbakken is de Mini DisplayPort. Om hier goed gebruik van te maken dien je een aparte kabel te kopen waar mij werd verzekerd dat dit P&P is. Helaas niet, sterker nog bij mij begon het scherm te flikkeren en ondanks het nodige Google kon ik niets concreets vinden behalve dat het bij sommige gebruikers bij de connector zelf lag. Vanwege dat ik thuis twee recente LG's heb had ik de Air elders aangesloten waar de laptop het plots goed meewerkte, inderdaad P&P zonder verdere storende effecten. Thuis aangekomen had ik de kabel uitgerold en bleef storing bestaan, na het nodige draaien aan de connector zelf werkte het plots. Persoonlijk voor 30 euro vind ik het een uiterst slechte convertor van Apple en verre van een aanrader. Ik snap zelf ook niet waarom Apple voor deze convertors kiest (eveneens de UTP) als er nog voldoende ruimte in de behuizing is om deze simpelweg op de board aan te brengen.

Kwaliteit
Zoals ik al aangaf hier valt nog veel aan te verbeteren. Een plus is wel dat de shell van metaal is, ik hoop wel dat ze de volgende keer een ietwat duurzamere materiaal toepassen gezien een weekje gebruik al wat scharren op de onderkant opleverder.

Ergonomie
Ergonomie is een lastige, laat ik voorop stellen dat de trackpad een van de beste tot op heden is iets wat andere producenten zeker mogen overnemen. Omgekeerd een toetsenbord is altijd even wennen al is deze wel erg dunnetjes uitgevoerd zelfs ten opzichte van een Sony X1.

Warmte en geluidsproductie
Doorgaans hoor je niets zeker dankzij de SDD hardeschijf is dit een zeer stille laptop. De Air heeft een outlet aan de achterzijde, zie de afbeelding.
Normaal geeft het geen problemen alleen in bed wanneer teveel afgesloten wordt begint de laptop spontaan veel geluid te produceren. Hier zit weinig overgang in van geen naar veel geluid. Neemt niet weg als je de laptop even wegzet en dan verder gaat de laptop zich weer stil houd.

Accuduur
Zoals ik al aangaf ik zit nu vaker op de weg of in het vliegtuig zodat extra batterijduur een must is. De laptop zelf zelfs met veel gebruik en wat geknoei op het internet gaat zonder problemen 5 uur mee. Wel is een aandachtspunt de lichtsterkte van het scherm die staat op acuu vrij laag. Eigenlijk is deze laptop direct ongeschikt vanwege dat de batterij niet wisselbaar is maar aan de andere kant vaker kom ik in een vliegtuig een outlet tegen zodat dit ook niet meer een probleem vormd.

Niet te duur, niet te goedkoop. Zoals ik al eerder aangaf zit er weinig verschil tussen de diverse laptops. Wel zijn de extra benodigdheden vrij prijzig en werken third parties zelden goed met Apple.

--edit-- 6 juni 2011
Misschien nog wel belangrijk om even erbij te vermelden dat de extra'tjes te denken aan bv een DVI convertor (die zoals vermeld van zeer matige kwaliteit is) Apple voor de adapter de mogelijkheid geeft om hiervoor een andere plug te kopen. Erg handig zeker als je reist tussen de UK/China/NL maar let wel voor een stukje plastig van 50 ct. ben je 19,95 euro kwijt. Zo ook voor een UTP connector (die niet bruikbaar is zonder thirdparty drivers) onder XP.

Ik wilde graag wat anders en ik denk zeker dat ik een tijdje een leuke nieuwe laptop heb. Qua design niets spannends maar wel licht. Wat mij persoonlijk het meeste tegenvalt is dat Apple fanatiekelingen het altijd over kwaliteit hebben maar dit is imo juist tov de concurrenten eerder een tegenvaller. Ja qua design is de laptop netjes maar de kleine details mogen van mij zeker beter, ik snap zelf niet hoe zoiets door de ontwikkeling heenkomt. Natuurlijk zal voor de kleine afwijkingen wel een goede verklaring zijn maar zoals een architect eens eerder zij God is in the details.

Heb jij ook een Apple MacBook Air 13.3" 128GB (najaar 2010)?

Tja... daar kan ik het ook echt niet mee eens zijn. Ik heb zelf precies dezelfde laptop, en ik snap waar de schrijver van de review het over heeft. Maar om met die kleine dingen de laptop nou 'matig afgewerkt' te noemen gaat wel heel ver. Ik heb al erg veel laptops in mijn handen gehad, en er is er niet een die zo netjes afgewerkt is als een macbook air.
De best afgewerkte laptops zijn die van Apple, en de duurdere Sony Vaio's en de duurste Samsung's. Daar kan geen Dell, HP of Acer tegenop!

Dus deze review verbaast me!
Ik geloof dat ik keurig boven de merken vernoem die je zelf ook vermeld. De goede laptops liggen qua kwaliteit en specs allemaal in een lijn.

Waar ik zelf over val met een oog voor detail (zoals ik aangaf ik houd me veel met tekenwerk bezig zij het nu in mindere mate) is dat het uitlijnen niet consequent gebeurd bij de in/outputs. Er is geen consistentie in hoe Apple de poortjes aanbrengt, naar mijn inziens zouden ze dan ook of uitgelijnd van de bodem moeten zijn of in het midden echter bij de Air doen ze dit beiden.
Kwalijker vind ik eerder overigens dat de deksel niet overal even dicht is. Dit is geen toeval maar simpelweg matige productie. De deksel dient zowel bij de uiteindes als midden in even goed te sluiten en 50% speling in de marges zeker bij een stuk metaal is erg raar.
Voor zove rik op andere foto's op het internet kan zien is gewoon alles perfect in het midden uitgelijnd hoor op de zijkant. Het zou me zelfs verbazen als dit niet zo is. En indien het toch écht zo moest zijn en het komt bij alle modellen voor dan is het gewoon een bewust keuze. Ik kan namelijk maar moeilijk geloven dat Ive en zijn team over deze simpele designkwestie zouden struikelen.
Op internet krijg je altijd de mooiste plaatjes voorgeschoteld, dat is marketing, Ive en zijn team zal het verder niet zo veel uitmaken, hoe minder het kost om miljoenen van die apparaten te produceren, hoe meer er in hun portemonnee verdwijnt.
Ik ben ook verbaasd. Ik ben nog geen laptop tegen gekomen met betere afwerking dan de Macbook Air. Ook niet mijn Sony Z.

Ik denk dat de reviewer een ongelukkig exemplaar heeft of een gekleurde bril ;)
2 klasgenoten van mij hebben last van schroeven die niet blijven zitten. Verloop van tijd komen deze eruit? Ging om de 2010 versie volgens mij. De schroeven moeten regelmatig weer vastgedraaid worden.
ik denk dat hij doelt op de nogal klakkige onderste kant van de behuizing, die voelt niet echt degelijk aan, alsof er niets in zit (wat misschien ook wel zo is aan die kant), maar ik snap het ook niet echt helemaal wat hij nou precies bedoeld. wel een enorm goede recentie.
met de onderkant doel ik op de 11 " versie. (waar er ook een foto tussenstaat bij de recentie/review

[Reactie gewijzigd door lampen12 op 6 juni 2011 02:51]

[quote]
[/qoute]

Dit problem heb ik ook sinds ik mijn dealextreme adapter heb moeten vervangen door een niet apple adapter (helaas was de lokale icentre op dat moment uitverkocht en heb ik deze bij een computerboer een straat verderop gehaald).

Met deze adapter word mijn externe monitor by default ingesteld op 1080i, als ik deze omzet naar 1080p is het problem opgelost, helaas moet ik dit dus wel elke keer opnieuw doen.
Het lijkt inderdaad zoals je zelf aangeeft ook aan de connector die verkocht wordt door Apple zelf te liggen. Jammer genoeg dat een probleem dat sinds 2008 (op diverse draadjes van Apple zelf) nog niet opgelost heeft.
Met een beetje draaien aan de connector werkt het overigens maar imo wel een misser.
ehm. hij heeft het juist NIET over de Apple MDP connector. die werkt gewoon plug en play en ziet het verschil tussen een beamer en een scherm (beamer wordt duplicate en scherm extended) snap ook niet hoe je komt aan matig afgewerkt enzo. beter dan dit ga je niet zien voor dit geld. alleen de duurdere SONY’s en Samsungs hebben net zo’n afwerking. gezien je veel met tekenprogramma’s omging kan ik er nog wel in komen dat je een halve mm veel vind, want dat moet bij CAD enzo heel precies. dan is een halve MM al best veel. iig kan ik mij daar niet aan storen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

gezien het feit dat je hier en daar wel een beetje subjectief overkomt en het gemis aan grafiekjes (SSD snelheid, boottijden e.d.) helaas maar 3 sterren, maar als je dat nog even toevoegt krijg je er nog eentje bij ;-)
Goede review maar je negatieve punten spreken niet echt voor zich, je kon van te voren weten dat de batterij niet vervangen kan worden, en kwaliteit een tegenvaller als je de kwaliteit aflaat hangen van de aansluiting aan schermen dan spijt het me vreselijk maar dat is geen kwaliteitsanalyse,

Het is een mooie review maar soms ben je wat kort door de bocht en kon je het van te voren al weten.
daarom 3 sterren
Op zich kan de batterij nog steeds een negatief punt zijn, zelfs als je het weet. Elk product wat je koopt heeft z'n voor en tegens, maar je moet concessies maken. Dat maakt echter nog niet dat de nadelen dan ineens geen nadelen meer zijn. ;)
Zelf vind ik het geen nadeel overigens; als de batterij verwisselbaar was, was de capaciteit zeker minder geweest.

Het punt van de matige afwerking snap ik echter ook niet. Ik heb hetzelfde model hier thuis liggen, en ik heb nog nooit zo'n strak afgewerkt massaproduct gehad. Voor m'n MBP geldt overigens hetzelfde. Elke andere laptop valt in het niet bij de afwerking.

Bij een andere MBP heb ik het echter ook al eens meegemaakt dat de klep niet helemaal vlak op het onderste deel ligt, maar als ik dat vergelijk met de kieren, het kraken en het plastic prul van andere laptops, dan snap ik werkelijk niet hoe je over een "afwijking" van minder dan een halve millimeter kunt vallen.
Als je zegt dat het nog beter kan; ok, maar ik vraag me af welke prijs daar tegenover staat en of we dat snel zullen zien gebeuren.

[Reactie gewijzigd door --MeAngry-- op 31 mei 2011 09:57]

goede duidelijke review. daarom 4 sterren.
blij dat het een objectieve review gebleven is aangezien dat soms nog wel eens een probleem is bij apple spullen.
De objectieve inslag bij deze review vind ik ook echt een verademing, met die eindeloze stroom aan apple-fans die geen kritiek dulden, maar ook de keuze voor apple niet kunnen beargumenteren.

Nu blijft het een persoonlijke keuze, maar veel verder dan grafisch design komen de meeste leken niet, een vriend van me was helemaal ondersteboven van een programma waarmee hij muziek kon maken op zijn MB. Windows systemen zitten zo vaak vol met nutteloze software die je meestal maar eenmalig gebruikt, bij apple is het dan opeens goed? de meeste mensen weten totaal niet wat ze allemaal kunnen met een mac, laat staan een pc.

Die batterijduur vind ik wel eens plus, zeker als er thuis ook nog een desktop staat welke niet uitspringt wegens een lege accu, maar dat is niks wat apple exclusief is, net zoals genoeg andere eigenschappen (goede én slechte eigenschappen)

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 6 juni 2011 02:37]

Je bent wel erg kritisch over de behuizing. Ik denk dat je beter als Apple niet kan krijgen, het wordt tenslotte allemaal in china gemaakt. (of die richting)

En die paarse waas is de wallpaper :P xD

Maar als je dit allemaal matig vond, kan je een voorbeeld geven wat wel aan de eisen voldoet?
Ik werk nu al een maand of 3 dagelijks op een najaar 2010 Air gekoppeld aan een 27-inch lcd via de mini displayport. De mijne heeft vooral problemen met 'wakker worden' uit de slaapmodus. Vrijwel altijd zijn de vensters van de applicaties die geopend zijn verkleind en verschoven na het wakker worden. Ook crasht de laptop af en toe(misschien 1 op de 30 keer) na het wakker worden. Dit gebeurt trouwens alleen bij het werken met een extern scherm.

Op de bouwkwaliteit heb ik in ieder geval niets aan te merken.

[Reactie gewijzigd door Dr. Rockzo op 31 mei 2011 21:41]

Ik vraag me bij dit soort reviews altijd af of de schrijver het apparaat ook echt bezit.

Je weet dat de accu niet verwisselbaar is bij dit soort kleine laptops dus hoe kun je daar negatief over zijn. Een volle acculading gaat op mijn MBA 6 tot 10 uur mee. Welke andere ultra-portable kan dit evenaren?

Kieren? De rondingen worden minder naar het dunne gedeelte toe wat maar enkele milimeters dik/dun is. Dat is gewoon een designkeuze. Welke ultraportable is dan beter gebouwd dan de MBA? Leg eens een lineaal langs het scherm en je zult zien dat het recht als een paal is.

Ook vreemd is dat je van Windows komt en dus nieuw met OS X bent en daar vervolgens niks over vermeld in de review. Het kost een ex-Windowsgebruiker nml. nogal wat tijd om aan OS X te wennen. De basis leer je in enkele dagen, OS X van binnen en buiten leren kennen een paar maanden tot wel een jaar.

En deze of volgende maand komt de nieuwe versie van de MBA uit met Core CPU's en mss OS X Lion. Waarom niet een paar weekjes wachten? Prijzen zullen gelijk blijven maar de performancewinst is substantieel.

Dus een vreemde en incomplete review en daarom heb ik maar een score van 2 gegeven.
Jezus Mstam, je fanatisme wordt met de dag erger. Lekker denigrerend tegenover de reviewer.
Man man man, werkelijk iedereen die niet 100% lovend is over Apple krijgt bij jou de zak, nietwaar?
Dat je het van tevoren weet wil nog niet zeggen dat de reviewer er blij mee is of dat het noodzakelijk is.
Vrijwel ieder netbook, de Samsung SF-310, Samsung 9-series en zo kan ik even doorgaan.
Dat de reviewer niets over OSX vermeldt zou je nog als kritiekpunt aan kunnen dragen (hoewel ik persoonlijk vind van niet), incompleet? Omdat hij niet volkomen positief is? 2 sterren, wat een kolder.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 1 juni 2011 13:49]

Je kan een MacBook Air niet vergelijken met een netbook door de talloze verschillen dus je vergelijking slaat nergens op.Alsof je een Porsche 911 vergelijkt met een Fiat Abarth

En dat met die batterij, tja, waarom vind hij hem ongeschikt? Dat weet je toch gewoon als je een MacBook Air koopt? En je moet gewoon in het algemeen opletten, want Apple is niet de enige met ingebouwde batterijen.
Iedere ultraportable kan deze batterijduur evenaren zoals oa een Lenovo X201 die ik met enige regelmaat gebruik. Wat ik ook expliciet probeer duidelijk te maken dat puur op specs de betere laptops niet zozeer verschillen wel op features. Dat de batterij niet verwisselbaar is, is een gegeven feit echter dit betekend niet dat ik er blij mee hoef te zijn.

Zoals Mstam zelf constateerd verloopt het scherm, deze is vlak maar van de zijkant zie je simpelweg een verschil qua offset.

Dat OSX anders is dan Windows, natuurlijk maar Gnome m'n dagelijkse desktop is net zo goed anders. Een andere OS vind ik persoonlijk niet zo interessant gezien dat ik toch op een citrix omgeving werk. De trackpad/toetsenbord/scherm is dan ook essentieel en daar let ik dan ook op. Zoals ik dan ook aangeef ja een geweldige trackpad met de gestures iets wat iedere leverancier mag overnemen. Qua toetsenbord en scherm vind ik het geen bijzonderheid.

Ik blijf het dan ook jammer vinden dat er lezers vallen over m'n critische opmerkingen qua afwerking en juist m'n positieve punten laten voor wat het is. Het zijn concrete afwijkingen, natuurlijk kun je stellen dat het een 'designerskeuze' is maar dat wilt nog niet zeggen dat ik me hierin hoef te vinden.

[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op 1 juni 2011 21:02]

Je kunt een MBA prima vergelijken met een netbook of andere ultraportable. Op basis van schermgrootte & gewicht kun je prima een vergelijking trekken. Dat de Air op veel vlakken wint is dan inderdaad niet verwonderlijk, maar waarom moet het niet kunnen?

Zo heeft autoweek enkele maanden geleden de Dacia Duster tegenover de nieuwe Range Rover gezet. Puur om te kijken hoe de Dacia het doet tegen zo'n gerenommeerde dikzak. Natuurlijk 'won' de RR maar was de strekking van het verhaal hoe ontzettend veel meer je bij de Dacia krijgt voor je geld.
Dat weet je toch gewoon als je een MacBook Air koopt?
Zie mijn post hierboven. Dat je iets van tevoren weet heeft absoluut helemaal nul komma niks te maken met of je het wel of niet als argument mag aandragen. Je weet van tevoren toch ook dat hij erg licht is? Dan mag je dat zeker ook niet als pluspunt noemen? :|

[...]

MacBook Air met andere ultraportables ja (Zoals Dacia vs RR) maar niet met netbooks want dat is een compleet andere productcategorie.

Daarnaast. De reviewer zegt gewoon letterlijk dat de laptop voor hem ongeschikt is door ingebouwd batterij. Het gaat me niet om de bullet op het einde van de review. Het gaat mij specifiek over dat argument. Tja, de laptop is ongeschikt voor hem door die ingebouwde batterij. Maar het is niet alsof hij het niet wist op voorhand.
dude een netbook is ook gewoon een ultra portable. een portable is namelijk een doodnormale laptop. een portabe workstation is een Acer predator in de vorm van een Dell XPS 15.

een ultra portable moet dan wel een netbook zijn niet? of is er ook nog iets als een lekker portable apparaat? als je het hebt over thin&lights dan heb je idd een punt, want niet iedere netbook is een t&l. ieder t&l is dan weer wel een netbook.
kan zijn, maar zo komt het wel over en dat is jammer. zeker dat mag je als negatief punt noemen. net als dat je lekker licht en draagbaar als positief punt mag noemen. de formulering is alleen nogal schokkend voor een fanboy (zo’n WTF? hoe kan die dat nou niet weten idee.;))
@musje83:
Je kunt een MBA prima vergelijken met een netbook...
Nee, dat kan niet. Of je moet vooral geïnteresseerd zijn in verschillen.

Een volwaardig desktop OS (bv Windows 7) op een voor mobiele apparaten gemaakte processoren (Intel Atom), dat gaat niet werken. Niet soepel in ieder geval.
Je kunt een MBA prima vergelijken met een <knip> ultraportable...
Ja, dat kan. Sony, Samsung, Lenovo, Dell, Asus, er zijn er tegenwoordig vele.
De MBA vergelijken met netbooks is zinloos. De netbooks winnen alleen qua prijs, verder is het troep.

Dat de MBA het ook goed doet als je 'm vergelijkt met andere ultra portables, is omdat Apple niet zomaar wat onderdelen bij elkaar gesprokkeld heeft voor de MBA, maar dat alle onderdelen zorgvuldig bij elkaar gezocht zijn. Daarbij is OS X perfect afgestemd op alle Apple hardware. Het totaalplaatje klopt gewoon.
Wat denk je, musje, het is bijna hemelvaart, kom, laat ik Jezus er even bij halen?

De review is goed geschreven en voorzien van foto's.

Echter, op die foto's vind ik geen bewijzen van de zogenaamde grote kieren.

Deze review krijgt 4 sterren op basis van duidelijkheid en gebruik van foto's, maar 2 sterren op basis van inhoud: ik kan me niet vinden over de kritiek op het afwerkingsniveau, en de kritiek op het niet zelf kunnen verwisselen van de accu: dat had-ie van tevoren moeten bedenken!

Ik kan me redelijk vinden in de kritiek van mstam.
Mijn nederige excuses, ikweethetaltijdbeter. Ik zal mij corrigeren:
"Gossie Mstam, je fanatisme wordt met de dag erger."
of
"Griebels Mstam, je fanatisme wordt met de dag erger."

Alle gekheid op een stokje: Mstam heeft altijd kritiek op mensen die Apple niet volledig adoreren en het durven minpunten te vinden, zelfs al zijn de minpunten puur persoonlijk van aard (meningen dus). Dat was de hele strekking van mijn betoog en ik verdedig de reviewer door Mstam zijn 'argumenten' te counteren.

Ik blijf erbij dat het kritiekpuntje op de batterij geheel terecht is; als de reviewer nu eens van tevoren heeft besloten ondanks de ingebouwde accu tóch een MBA te kopen omdat hij er goede verhalen over heeft gehoord, mag hij het dan plots niet meer als kritiekpunt geven? Wat is dat nu voor iets belachelijks?

Tweakers.net wist van tevoren ook wel dat de iPhone 4 duur was en door het glas erg gevoelig voor breuken. Betekent dat dan dat ze het dus maar niet als kritiekpunt mogen neerzetten in hun review van de iPhone 4? :z
Dat mag inderdaad. Alleen zoals ik het lees (en mstam misschien ook wel) lijkt het wel of het de reviewer "overkomt" in plaats van dat-ie het wist:
Eigenlijk is deze laptop direct ongeschikt vanwege dat de batterij niet wisselbaar is...
En dan heb ik zoiets: je had het kunnen weten.
Met een beetje onderzoek had de reviewer het zeker van te voren kunnen weten.
Maar zoals de meeste consumenten dat doen is dat geen punt waar naar gekeken wordt, laat staan andere punten zoals de hardware.

@mstam: er zijn genoeg ultra-portables waar de accu verwisseld kan worden, misschien heeft apple wel iets te verbergen? Als men die dingen open wil maken lukt dat ook wel }> :P
Zo zo, de schapen van Apple zijn weer lekker bezig.
Ik vind dit juist een eerlijke en goeie review, iets wat nogal moeilijk te vinden is over Apple producten deze dagen. Ik heb er zelf ook 1 liggen, en het gat tussen de klep was me nooit opgevallen,ik geef je er echter wel gelijk in.