Logitech Wireless Mouse M510 (Zwart) Review

Arjan P 29 mei 2011, laatste update op 29 mei 2011, 2.043 views

Logitech Wireless Mouse M510 (Zwart)

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Handige opbergplek voor ontvanger

Minpunten

• Hapert onder Win7 Pro-64
  • Vrij smalle muis; voor kleinere hand
  • Next/Previous knoppen zitten onhandig

Algemeen:
Ik wilde een draadloze muis om te gebruiken in mijn home-studio, waarin Cubase en Wavelab onder Win7 Pro-64 de belangrijkste onderdelen zijn. Essentieel hierin is natuurlijk dat de muis vlekkeloos functioneert, en daarnaast de werking van de programma's niet belemmert (drop-outs in audio bijvoorbeeld). Helaas heeft deze muis me daar behoorlijk in teleurgesteld.

Ergonomie:
Om te beginnen een kleiner minpunt, namelijk dat deze muis eigenlijk te klein is voor mijn hand. Wel iets waar ik mee had kunnen leven overigens. Ook vind ik de duimknoppen voor Next/Previous niet handig zitten - te ver om direct mee te kunnen werken.

Functionaliteit:
Hier het grootste bezwaar: Onder mijn gebruiksomstandigheden heb ik meerdere keren (om de 5 minuten ongeveer) meegemaakt dat de muis niet direct reageert, en de pointer soms zelfs secondenlang zonder enige reactie op het scherm blijft stilstaan. Het is niet de ondergrond geweest (wat volgens de bijsluiter ook niet had gemogen overigens) want dat heb ik met meerdere typen ondergrond getest. Ook de ontvangst van het signaal lijkt me onwaarschijnlijk, want er zat hoogstens 1 meter tussen ontvanger en muis. Dit soort haperingen zijn onacceptabel, zeker in een productie-omgeving waar mensen klaar staan om op te nemen. Drop-outs heb ik niet gehad, dus de muis heeft geen invloed op de draaiende software gehad.

Ik had trouwens in eerste instantie de Logitech Setpoint software draaien, die alle functies van de muis bruikbaar maakt, inclusief toewijzen van persoonlijke functies aan knoppen. Na ervaren van bovenstaande heb ik dit gede´nstalleerd om de muis in de standaardmodus te gebruiken, maar dit maakte helaas geen verschil.

Drivers en ondersteuning:
De problemen met de muis hebben ongetwijfeld met de drivers voor Win7 Pro-64 te maken, maar aangezien ik nog geen tijd heb gehad om hier verder in te duiken (laatste driver was ge´nstalleerd, en tevens laatste Setpoint-versie), heb ik geen contact met Logitech ondersteuning gehad. Heb ook eerlijk gezegd weinig zin om verder te gaan troubleshooten - zoals gezegd, dit is een PC waar ik mee werk en die geoptimaliseerd is voor audio-gebruik, en als zo'n basic functie niet werkt gaat de muis er gewoon uit en komt er een muis met draad.

Heb jij ook een Logitech Wireless Mouse M510 (Zwart)?

Ik heb het gevoel dat je geen muismat heb gebruikt. Zonder mat schijnt de tracking van deze muis niet bijzonder goed te werken. Als ik jou was zou ik het eerst eens met een zwarte muismat proberen. Een zwarte stealseries mat van 7 euro is een prima keuze.
Bedankt voor de tip, maar ik heb met meerdere soorten ondergrond getest, en het haperen bleef gebeuren. Nu ik terug ben bij een oudere bedrade - en niet-laser - muis van Logitech is er op dezelfde ondergrond geen enkel probleem...
je hand is tÚ groot en de duimknoppen zijn te ver weg ? dan had je hem toch direct kunnen ruilen ??
ipv te klieren met instellingen...Ik zoek al ca 10 mnd een vervangende muis voor mijn logitech 500 daar de dpi knoppen niet meer goed klikken, en ik krijg het NIET voor elkaar om er een te vinden die goed en rustig en zonder kramp in de vingers te krijgen is , er staan er een paar op marktplaats, maar ja zit je toch met een gebruiktte . hoop dat je nu een goed alternatief hebt gevonden bedankt voor je revieuw , sla de 510 wel over gr han