Specificaties Single core @ 1,4GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Opteron 240 (S940, 1.4GHz, 1MB, 400MHz Bus, 85W, Boxed) Review

Femme 13 april 2005, laatste update op 1 januari 1970, 1.177 views

AMD Opteron 240 (S940, 1.4GHz, 1MB, 400MHz Bus, 85W, Boxed)

Pluspunten

• Goede prestaties voor een 1,4GHz processor
  • Goed te gebruiken als tijdelijke oplossing (in afwachting van snellere single of dual core Opterons)

Minpunten

• Prijstechnisch niet meer interessant
  • Geen Cool 'n' Quiet of PowerNow!

In februari 2004 heb ik mijn toenmalige dual Athlon XP 2400+-werkbak geupgrade naar een dual Opteron 240 op een Tyan Thunder K8W, oorspronkelijk met als idee om de processors binnen een aantal maanden te upgraden naar snellere exemplaren met minimaal modelnummer 246 (2,0GHz). Ondanks hun lage kloksnelheid bleken de 240's verrassend goed te voldoen. Ze voelen responsiever aan dan de Athlon XP's, hoewel de pure rekenkracht in klusjes zoals het zippen van bestanden en het ruisvrij maken van foto's wel merkbaar minder is. Ik merk weinig verschil in prestaties ten opzichte van mijn Athlon 64 3000+-kantoordoos, hoewel ik die niet naast elkaar heb kunnen gebruiken om een betrouwbare vergelijking te doen. Voor het multi-tasken van internet-, office- en development software is de Opteron 240 in ieder geval nog prima geschikt. Omdat er in 2004 nauwelijks prijsdalingen van de Opteron zijn geweest en de prestaties van de twee 240's voldeden, zijn ze nu al een jaar langer in gebruik dan gepland. Binnenkort hoop ik ze eindelijk te vervangen.

Naast de twee 240's voor mijn workstation heb ik sinds november 2003 een 240 in gebruik gehad voor het storage testsysteem van Tweakers.net, eerst op een MSI K8D Master-F en later op een Tyan Thunder K8S. Ik moet toegeven dat ik diverse crashes heb gezien, maar dat was nooit de schuld van de processor. Het streven naar een zo stil mogelijk systeem heeft een tijdje tot gevolg gehad dat mijn machine tegen de grenzen van de maximale temperatuur draaide. Dat uitte zich soms in vastlopers. Met behulp van een zelfgefabriceerde airduct is de koeling inmiddels verbeterd en sindsdien behoren de crashes tot het verleden. In het testsysteem hebben loshangende SATA-kabels wel eens gezocht voor een vastloper van de fan van de Zalman CNPS-7000Cu-koeler. Opteron 240's zijn niet berekend op passieve koeling. De stilstaande fan had in de gevallen dat ik door afwezigheid niet met geursignalen gewaarschuwd kon worden, onherroepelijk tot gevolg dat het systeem zich uit zelfbescherming uitschakelde. De processor heeft hier gelukkig nooit schade van ondervonden.

Tijdens normaal gebruik zijn de processor gewoon super stabiel. Ik kan me niet herinneren dat de testmachine ooit is vastgelopen door een ander probleem dan een stilvallende koeler. De werkbak heeft wel eens wat bluescreens gehad, maar dat lag aan de drivers van de ATi-videokaart. De featureset krijgt van mij de beoordeling 'goed' vanwege AMD64-ondersteuning, 1MB L2 cache, NUMA in dual processor systemen en het gebruik van Socket 940, dat twee jaar na zijn lancering nog steeds een goed toekomstperspectief heeft.

De temperaturen van de processors in mijn workstation zijn prima sinds ik het airduct erin heb gebouwd. Het airduct zorgt ervoor dat de Zalman's frisse lucht van buiten de kast kunnen aanzuigen. De koelers blijven daardoor op een zeer aangename, koele termperatuur. Het is jammer dat de oudere Opterons nog geen PowerNow! ondersteunen, want dit zou een zeer welkome feature zijn om de warmte- en geluidsproductie van dual Opteron workstations tot een minimum te beperken. Met de overklokbaarheid heb ik geen ervaring omdat de moederborden die ik heb gebruikt geen mogelijkheid bieden tot overclocking.

Een negatieve kanttekening is dat één van de twee CPU's in mijn workstation het geheugen niet meer op DDR400-snelheid wil draaien terwijl er toch echt vier mooie (en dure) Corsair XMS PC3200 ECC Registered repen in zitten. De ene draait vier repen op DDR333-snelheid en de andere twee DIMM's op 400MHz. Echt klagen doe ik niet omdat de Opteron 240 officieel niet eens DDR400-geheugen ondersteund ;) .

Prijstechnisch is de Opteron 240 niet interessant meer. Het model is inmiddels uitgerangeerd en heeft een gelijke prijs als de 242, die op zijn beurt nauwelijks goedkoper is dan de 244. De 244 kost op het moment van schrijven 220 euro en dat lijkt me een redelijke prijs gezien de aardige prestaties van de 22 procent lager geklokte 240.

Heb jij ook een AMD Opteron 240 (S940, 1.4GHz, 1MB, 400MHz Bus, 85W, Boxed)?