Specificaties 14MP, HD filmen, 5x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Olympus TOUGH-6020 Groen Review

petertee 29 mei 2011, laatste update op 29 mei 2011, 337 views

Olympus TOUGH-6020 Groen

Pluspunten

• waterproof
  • shockproof (een paar laten vallen van ongeveer 1 meter op stenen ondergrond)
  • intern en SD geheugen
  • live view bij wijzigen van settings.

Minpunten

• geen standaard mini USB aansluiting, maar Olympus eigen.
  • support van Olympus was hopeloos, geen reactie op e-mails.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 3
Product verpakking
Bij het arriveren van het product schrok ik even omdat de afbeelding op de doos van een blauw toestel was en er niet duidelijk opstaat welke kleur het toestel is. Na openmaken was deze gelukkig toch groen.

Eerste ervaringen
Mijn eerste ervaringen waren erg negatief. Ik had het product voor mijn vakantie gekocht en in Cambodja was deze na 2 dagen gebruiken stuk. Van te voeren had ik het product goed getest (een tijd in een bak water laten liggen en redelijk wat foto's genomen) en leek er niets mis met het product. Maar dus na 2 dagen werkte het product niet meer. Als ik deze aanzette schoot de lens even gauw open en weer dicht en viel daarna het toestel na enkele seconden weer uit. Ik kon wel mijn gemaakte foto's bekijken als het toestel aan de adapter hing.

Olympus support
Ik heb direct een email naar Olympus gestuurd en het verhaal uitgelegd. Ik kreeg hier een reactie op dat ik een reset moest doen; "accu voor 24 uur verwijderen en het hierna nogmaals met vol opgeladen accu uitproberen." Ik heb dit 2 maal geprobeerd waarvan 1x meer dan 48 uur was. Maar dit resulteerde niet in een reset. Ik heb Olympus daarna meerdere keren proberen te bereiken, maar ze hebben niets meer laten horen.
In Singapore ben ik naar het Olympus reparatie hoofdkantoor geweest, maar hier konden ze mij ook niet helpen. Uiteindelijk heb ik het toestel toen ik terug was in Nederland naar Olympus support opgestuurd. Hier hebben ze mijn product gerepareerd (Objectief vervangen) in ongeveer de ruime week.
Het kwam uiteindelijk dus goed, maar de weg er naartoe was er frustrerend en onprofessioneel van Olympus

Prestaties
De foto's van het toestel zijn van mooie kwaliteit en er zitten ook erg veel leuke functies op als Fish-eye en Pin-hole opties. Er zijn legio instellingen en deze kunnen handmatig allemaal ingesteld worden. Of je kan voor een specifieke scene kiezen, zoals landschap (nacht) portret. Als je daar geen behoefte aan hebt is het auto stand ook erg handig.
Wat ik persoonlijk ook een erg leuk vind is dat als je setting wijzigt in het menu je gelijk op je display kan zien hoe de foto er dan uit gaat zien. Als je bv je wit balans optie doorbladerd krijg je gelijk de verschillen te zien en kan je deze goed matchen met wat je daadwerkelijk ziet.
Soms duurt het wel erg lang om scherp te stellen of om de flitser weer op te laden. Zeker als je net het toestel aanzet.

Het product is van prima kwaliteit, afgezien van de foutieve start, maar de support mag Olympus wat mij betreft zeker nog een en ander aan verbeteren.

Heb jij ook een Olympus TOUGH-6020 Groen?