Sigma 85mm F1.4 EX DG HSM (Canon) Review

TNijpjes 26 mei 2011, laatste update op 27 mei 2011, 1.218 views

Sigma 85mm F1.4 EX DG HSM (Canon)

Pluspunten

• Bouw, kleur en contrast, diafragma

Minpunten

• CA, minimale focus afstand,

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5
Ben een tijdje op zoek geweest naar een lens om in sporthallen "actie" foto's te kunnen maken. Ik was al in het bezit van een Sigma 30mm f1.4. De snelheid van deze lens vond ik geweldig. Tevens de bouw en het "isolerend" vermogen spaken me erg aan. Omdat ik toch iets meer mm wil hebben op zoek gegaan naar een 2de snelle lens. Mijn keuze is gevallen op de Sigma 85mm f1.4 EX. Ik heb nog even naar de Canon 85 f1.8 gekeken. De Canon 85 f1.2 II is vanwege de prijs al heel snel afgevallen. De keuze voor de Sigma is wat versneld nadat ik de sigma in mijn handen had en de Canon "helaas" niet op voorraad was in de winkel waar ik stond.

Ik heb de lens nu een kleine week in bezit. Het bereik is nog even wennen, maar wat een lens. Het ontbreken van beeldstabilisatie is nog geen probleem geweest. Ik heb pas een 50-tal foto's gemaakt. Een aantal om de lens te testen.
Wat me opvalt is dat de lens wijd open een heerlijk bokeh heeft, maar wel veel last van CA. De kleuren en het contrast van de lens is goed. Tot nu toe nog geen problemen met het focussen gehad. Ik heb de lens tot nu toe alleen nog maar in combinatie met een Canon 7D gebruikt. De autofocus is in mijn ogen nog altijd spot on. Ik weet dat mijn camera maar tot f2.8 autofocus accuratesse heeft, maar vooralsnog zijn die dingen waar ik de focus op leg scherp. Ik probeer dit weekeind de lens nog op een Canon 5D te kunnen testen.

edit:
Foto van CA op f1.4 toegevoegd.

Heb jij ook een Sigma 85mm F1.4 EX DG HSM (Canon)?

Eigenlijk vertel je alles wat belangrijk is, en nog met foto's erbij ook :) Die zijn niet heel groot, kun je ze groter maken? Ik snap niet dat mensen de review maar 1 ster geven, van mij krijg je er 3.

Je zou nog een uitsnede kunnen toevoegen van een foto, zodat we kunnen zien hoe erg het is gesteld met de CA.
Een toppertje : http://www.dpreview.com/n...-canon-eos-700d-rebel-t5i

[Reactie gewijzigd door Rolograaf op 21 juni 2013 19:33]

Waar slaat deze opmerking op? Totaal niet ter zake doend bij deze, in mijn ogen, zeer oppervlakkige, review.
Wat heeft jou doen besluiten om de 85mm te nemen boven bijvoorbeeld de 50mm om indoor sport te fotograferen.
Ik sta voor dat dilemma en twijfel.