Specificaties Race-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

DiRT 3, PC (Windows) Review

Pykow 25 mei 2011, laatste update op 25 mei 2011, 1.663 views

DiRT 3, PC (Windows)

Pluspunten

• gamemodes
  • Grafisch
  • Replaywaarde
  • Besturing
  • Multiplayer

Minpunten

• Geluid is dof
  • Veel laadtijden

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 3
Geluid Score: 2
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Algemeen
Ik heb DiRT2 nog niet uitgespeeld (was er momenteel nog vollop mee bezig) en ben gelijk begonnen met DiRT3.
DiRT3 is weer een goede race game, gemaakt door Codemaster, Bekend van Formule 1 2011, GRID en nog meer race games. DiRT3 kent 4 seasons die bestaan uit 4 events met daarbinnen weer 6 wedstrijden, in totaal heb je dus ongeveer 96 verschillende tracks + wat Gymkana tracks kom je uit op 100 verschillende tracks. Verwacht trouwens niet dat je een echte rally game op de plank hebt liggen.
Codemaster gaf aan dat 60% bestaat uit Rally, maar in de werkelijkheid is dit denk ik maar 40%

Gameplay
Het verhaal van de game is van oudst. je bent een rookie en je wilt de top halen, Ondertussen leer je nieuwe mensen kennen, die je tips geven. Daarnaast kent deze game veel variatie.
Zo heb je de standaard
Rally race = een point to point race in de natuur waar je de snelste tijd moet neer zetten.

RallyCross = Rondjes rijden met 7 tegenstanders

Landrush = Eingelijk gewoon een RallyCross maar dan met Grote auto's bijvoorbeeld een Hummer H3 of buggy's

Trailerbazer = een point to point race met razend snelle auto's, 1 foutje en je kan weer opnieuw beginnen.

Head2Head = een parcour afleggen in een baan, het is 1 baan met 2 start posities naast elkaar. Als jij in baan1 begint dan race je heel het parcour af om vervolgens via Baan 2 de finish van baan 1 weer te bereiken. Zeer spannend om te spelen.

Gymkana = Ga naar Youtube en typ in Ken Block Gymkana. Dit is een mode waar je moet Driften,Jumpen, Spinnen, donuts maken en objecten omver moet rijden. In het eerste seizoen, krijg je tutorials die je moet voltooien met minimaal bronze, wanneer je klaar bent krijg je later in de game echte gymkana gevechten, waarbij je alle vaardigheden moet combineren.

Beeld
De game ziet er weer fantastisch uit. Wat je zal opvallen is dat het menu bestaat uit driehoekjes. Deze vorm zul je in heel de game terug vinden. Daarnaast is het menu sterk verbeter vergeleken met de vorige DiRT2.Het oogt wat rustiger. Daarnaast is het zo dat de amerikaanse vuurwerk shows bij iedere jump of finish verwijderd is.

Geluid
Voordat ik aan DiRT3 begon heb ik veel DiRT2 gespeeld en daar was het geluid een stuk beter.
De reden waarom ik het geluid SLECHT beoordeel, komt omdat alles zo Dof en zacht klinkt. Ik speel met een headset op en dan wil ik gewoon alles kunnen horen. Je hoort niet echt duidelijk wanneer je over grind of sneeuw rijd. Dit vindt echt tegenvallen.

Daarnaast is het ook mogelijk om je HUD helemaal uit te zetten, waardoor je bij rally goed moet luisteren naar de bijzitter.

Besturing
In de vorige versie, kon je alleen maar zeggen, ik ga de game op Casual spelen.
In DiRT3 kan dit ook, maar kan je ook kiezen voor custom settings. Hierdoor kan je bijvoorbeeld het ABS systeem uitschakelen, De moeilijkheidsgraad van de AI bepalen 1 t/m 6
STeering,Break en speed assist. De beste ervaring krijg je wanneer je Alle hulpmiddelen uitzet en daarna je AI op jou niveau instelt.

Verder is de besturing iet makkelijker geworden, als je de goede lijn weet te pakken dan heb je nergens last van. In DiRT2 had ik het persoonlijk moeilijk met grote jumps en landrush games. in DiRT3 heb ik daar geen probleem mee. Er is natuurlijk wel 1 groot verschil vergeleken met DiRT2. Namelijk als je in de vorige versie een botsing maakte dan kon je 9 van de 10x gelijk weer doorrijden. Nou in DiRT3 gaat dit een stuk lastiger en zal je ook zeker geen 1ste meer worden.

Prestaties
De game draait overigens zeer soepel op mijn systeem.
Intel i7-860
6GB DDR3 Ram
Nvidia GTX460
Alles op Ultra/high settings met Vsync aan zodat de game vloeiend blijft lopen in DirectX 11

Replaywaarde
Je hebt weer goede rally races in de game zitten en dan wil je wel eens je tijd verbeteren.
ook met Gymkana wil je bijvoorbeeld perse platinum hebben, dus ga je die maps opnieuw spelen dat dat het je lukt. Daarnaast zit er weer een Goede multiplayer in. Dus Gymkana spelen met je vrienden of lekker rally rijden blijft leuk. Ik schat de replaywaarde zeer hoog in, je wilt gewoon je tijden verbeteren en voor platinum gaan.

Kwaliteit/stabiliteit
Zoals ik al eerder aangaf draaid de game soepel en heb ik daar niks op aan te merken.
Wat wel jammer is, zijn de laadtijden. De rally's zijn vrij kort, De meeste race speel je uit na 1 minuut 40
daarnaast Krijg je voor iedere race, eerst een menu voor de settings en daarna moet je weer wachten totdat je gas kan geven.

Beoordeeld met ZEER GOED. ik heb er 36 euro voor betaald via Steam en kreeg er gratis DiRT2 bij die ik nog niet had. voor zo'n prijs 2 goede games ben ik zeer tevreden.
Hij ligt nu in de winkel voor 45 euro en ik moet zeggen dat het een mooie prijs is voor deze game.
Als je van rally houdt is het zeker de moeite waard.

Heb jij ook een DiRT 3, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Ehm ... Je zegt dat je eerst DiRT2 gespeeld hebt en dat je, terwijl je die nog niet eens uitgespeeld hebt, vervolgens DiRT3 bent gaan spelen.

Vervolgens zeg je bij de 'PRIJS' dat je DiRT2 gratis kreeg bij DiRT3, 'want die had je nog niet'.
Beetje vreemd, niet ?

Voor de rest ziet je review er goed uit. Kan niet wachten tot ik 'm haal ;)
Hij kan toch eerst de gratis kopie van de Steam purchase spelen? Afgelopen maandag kon hij dan met 3 beginnen...
Misschien had hij DiRT 3 al een week geleden ge-pre-ordered. De key om DiRT2 te activeren al eerder in de mail en de key van DiRT 3 pas gisteren binnen gekregen?
Als hij DiRT3 nou al een maand geleden had gepreorderd, lijkt het me niet dat je dan pas DiRT 2 krijgt op de releasedatum van DiRT3 of wel...
Ik vind het erg jammer dat ze deze game ook weer casual hebben gemaakt. Ik hou van echte rally games, waarbij je letterlijk elk onderdeel van je auto kan aanpassen.
ik speel nog steeds 'Richard Burns Rally', omdat deze het echte gevoel geeft van Rally rijden. Ook al is het spel van 2004 en kan het niet tippen aan de grafische kwaliteit van DiRT, toch geeft het mij meer plezier. Ik speel het spel overigens met een G25, wat het écht moeilijk maakt. Nu speel ik ook DiRT2 met de G25, maar mede door het gemis van de rally-stages neig ik meer naar RBR.
Ik ben het met je eens over dit (alsnog) geweldige spel!
Het geluid is niet zo, vond het in DiRT 2 beter en ook de grafix vond ik ietsie beter..
Wel heel vet met de sneeuw :D

Weer genieten, ben echt een Codemasters Race fan: F1 2010, Dirt 1-3 en Grid.
Laat F1 2011 en Grid 2 maar komen :D
Ik heb 1,5 week deze game besteld via steam en daar krijg je een gratis copy van DiRT2.
Die heb ik dus gespeeld en nog niet uitgespeeld.
Ik ben gisteren gelijk begonnen met DiRT3 en heb DiRT2 dus nog niet uitgespeeld (moet daar nog 1 World tournament afronde)

Het koste mij 36 euro tijdens de pre-order en ik kreeg dus gratis DiRT2 erbij via Steam.