BenQ Zowie Celeritas Review

JL Koppelle 24 mei 2011, laatste update op 24 mei 2011, 1.650 views

BenQ Zowie Celeritas

Pluspunten

• Feel van de toetsen is perfect
  • Geen meuk op het toetsenbord (macros)
  • Voelt ontzettend stevig
  • Windows-toets uitschakelen
  • Mediakeys ingebouwd onder F-toetsen

Minpunten

• Maakt meer geluid dan ik had verwacht
  • Het zwart van het toetsenbord is vlek-gevoelig
  • Rechter Shift knop is erg klein

Ik heb nog geen Nederlandstalige reviews gezien van dit toetsenbord, dus dacht: waarom maak ik er zelf niet ééntje?

Ik had zelf nog nooit van het merk gehoord, maar kwam het tegen op zoek naar een toetsenbord voor Starcraft 2. Ik ben zelf verre van een pro-gamer, maar wilde goed toetsenbord hebben. Uiteindelijk bleven er voor mij twee toetsenborden over: de 7G van Steelseries en deze Zowie Celeritas.

De Zowie Celeritas heeft Cherry Brown keys en zijn niet super luidruchtig. Er is zeker verschil met een standaard toetsenbord en in vergelijk met mijn laptopje is het 10x luider voor mijn gevoel. Tijdens gamen hoor je het niet meer!

Toen ik het toetsenbord uitpakte, bleef de spacebar hangen en wilde niet uit zichzelf meer ophoog. Ik heb hem eraf gehaald en weer op gezet en het probleem was verholpen.

Aan de onderkant van het toetsenbord vind je 4 grote antislip strepen en verschuiven is daarmee een ding van het verleden.

Voordat ik dit toetsenbord kreeg, heb ik bijna uitsluitend getyped op een laptop. Het is daarom wel even wennen aan de houding v an mijn polsen. Kan nog niet zeggen of ik een polssteun nodig ga hebben.

Ik sluit het toetsenbord op het moment aan met een usb kabel, maar anti ghosting kan met een PS/2 opzetstukje. Het is dan mogelijk om zoveel toetsen in te drukken als je wilt en ze registreren allemaal tegelijk. (Dit is een functie die voor pro-gamers handig zou zijn; ikzelf heb het niet nodig, maar het is leuk dat het erop zit)

Op de F1-F6 knoppen zit de media bediening en deze werkte meteen onder Zune. Ik heb nog niet eerder zoiets gehad en ik vind het een leuke aanvulling, zonder dat er extra knoppen op het toetsenbord zitten.
Met de F9-F12 knoppen kan je de gevoeligheid van de toetsen instellen: van 1x via 2x en 4x naar 8x. Het idee is dan dat wanneer je het toetsenbord op 8x zet, je 8 letters op het scherm krijgt met dezelfde tijd indrukken als bij 1x. Ook dit is een gaming functie waar ik niet veel aan denk te hebben, maar het is een leuke aanvulling.

Het is mogelijk de Windows toets uit te zetten, zodat je deze niet per ongeluk aanraakt tijdens het gamen. Dit is een handige functie. Wanneer je de Windows toets uit hebt staan, dan verandert het Zowie logo van rood naar blauw. Zelf had ik dat liever andersom gehad, maar goed.

Ik kan op dit moment maar één nadeel bedenken aan het toetsenbord en dat is dat de rechter Shift-knop erg klein is. Het gevolg hiervan is dat wanneer ik een ":" wil intikken, ik inplaats van de Shift, de toets ernaast intik. Dat wordt even wennen.

Heb jij ook een BenQ Zowie Celeritas?

Het belangrijkste mis ik eigenlijk nog een beetje, en dat is wat dit keyboard het nu waard maakt om €110 voor neer te tellen.
Ik snap dat mechanical keys fijner (kunnen) zijn dan rubber domes, maar voor dit bedrag kun je ook heel wat goedkopere keyboardjes kopen.
Ik wilde graag een gaming toetsenbord, zonder de extra meuk erop. Dan kom je al snel op mechanische toetsenborden als deze, de 7G of de Das Keyboard. Razer heeft ook mechanische toetsenborden, maar die doen mij altijd denken aan van die gepimpte auto's met lampjes erop. 8)7 De Logitech dingen die ik op LanParties zie spreekt mij gewoon niet aan. Ieder zijn ding, denk ik dan.

Het beste keyboard dat ik tot deze heb gehad was op mijn oude Macbook Pro, vóórdat ze met die el cheapo chicklet crap begonnen. Die op mijn Macbok Pro voelden meer "squishy" dan de Zowie, maar 10x beter dan mijn huidige Asus laptop met chicklet crap.

Het is waar dat je voor dit toetsenbord ook 10 wegwerp keyboardjes kan kopen, maar goed. Je kan voor de prijs van een Mercedes E ook drie Dacia's kopen: allebei auto's, maar niet hetzelfde. Ze rijden allebei van A naar B, da's waar.

Ik heb het toetsenbord gekocht zonder het eerst te proberen, maar door veel reviews te lezen. Nu ik hem daadwerkelijk in huis heb kan ik eerlijk zeggen dat typen op een mechanisch toetsenbord een compleet andere (lees:betere) ervaring is dan typen op een wegwerp toetsenbord zoals op werk (HP). Ik zal niet snel meer terug gaan. Hoeft ook niet: ze gaan veel langer mee, ook bij "rammen". :)
Maar ik bedoel, Das keyboard kost 8 tientjes, deze al 30 euro meer, is dat het ook waard?
Dat het beter is dan die crappy keyboardjes van een paar euro dat snap ik (ik moet binnenkort ook maar weer eens een mechanisch geval halen), maar er zit daar nog verschil tussen. Ik heb ook al borden gezien van rond de 60 euro, ik neem aan dat je daar toch naar gekeken hebt?
Waar kun je in Nederland/europa een Das keyboard (silent, dus met de MX Brown's) voor 80 euro vinden? Ben me ook aan het oriënteren en voor die prijs wil ik er wel eentje!

Er zijn helaas niet zo veel MX brown toetsenborden, de goedkopere zijn vaak MX black's, die voor veel typewerk eigenlijk niet zo geschikt zijn.
Ik kan de Das Professional S niet voor 80 vinden in Nederland, maar heb er ook niet serieus meer naar gezocht nadat ik de Zowie gevonden had. (wanneer je hem voor dat geld kan krijgen; doen!) Borden goedkoper dan 100 euro met Cherry Brown die niet gebruikt waren, maar wel een beetje gamer-georienteerd heb ik niet gezien. De 6Gv2 is een Cherry Black model. Is anders dan de bruine.

De 7G is een mooi alternatief voor velen, maar ik wilde geen usb aansluitingen op het toetsenbord die ik toch niet ga gebruiken, net als hoofdtelefoon aansluitingen. Dus betaal ik liever meer voor ééntje die die functies niet heeft. Klinkt gek, maar zo werkt het voor mij. Zou er een versie zijn van die van mij zonder lichtjes, maar wel 10 euro duurder, dan had ik die genomen. (toegegeven: gelukig is die versie er niet, anders had mijn vriendin de aankoop niet goedgekeurd! 8)7 )

Ik geef toe: Het is niet voor iedereen weggelegd zomaar 110 euro neer te leggen voor een toetsenbord; niet iedereen vindt het het geld waard. Ik vond het keyboard meteen mooi en moest hem hebben. Het is een onderdeel van mijn eerste vaste pc en vond dat ik het had verdiend! :9~
Gelukkig verschillen smaken! :) Ik hou van de clean look van dit keyboard. Je betaalt bij dit soort toetsenborden voor de techniek: mechanische schakelaars in plaats van rubberen membraampjes. De aanslag is dan ook compleet anders dan bij de G-serie. Typisch genoeg zijn mechanische toetsenborden juist beter bestand tegen "rammen"! ;)
Daar heb je inderdaad ook gelijk in.
Sommige mensen zweren nu eenmaal bij de "degelijke kwaliteit" van toen.

Is ook wat voor te zeggen natuurlijk, maar ik begin er niet aan ;)
Ik vind dit toetsenbord er persoonlijk wel erg lelijk uitzien :?

En daar betaal je dan 110 euro voor...

Voor mij liever een Logitech G-serie ramplank.
Een dergelijk keyboard loopt rondjes rond een Logitech. Het feit dat je de rechter shift als klein ervaart komt door de layout. Ik dacht eerst dat je de nederlandse layout had maar dat klopt niet. Het heeft de omgekeerde L enter maar toch een grote linkershift en een kleine rechtershift. Nog nooit gezien zo, zo'n enter zie je niet vaak. Standaard is het US ANSI.
Bedankt voor de review, ik mis nog eigenlijk jouw ervaring met mechanische switches (ik neem aan dat dit je 1e mechanical is) tov. rubber domes.
Ik zal de review volgende week even updaten met mijn typ ervaringen. Ik kan nu al wel zeggen dat het ontzettend fijn typen is. De aanslag is heel erg licht en precies. Ik ben eigenlijk alleen laptop toetsenborden gewend en dit nieuwe toetsenbord voelt veel preciezer aan. Moeilijk uit te leggen.
Waarschijnlijk vind je 'm beter typen omdat 'ie een tactile feedback geeft bij de registratie, en omdat het registratiepunt hoger zit dan je gewend bent. Al kom je wel van laptop toetsen (waarsch. scissor switches) waar het registratiepunt op vergelijkbare hoogte zit. Ik heb de indruk dat een dergelijk keyboard zeker wel de 110 eurotjes waard is, goedkopere alternatieven zijn in europa moeilijk te krijgen. Het enige alternatief is een vintage model m waar ik nu op typ.
Ik heb ook een Zowie Celeritas toetsenbord. En ik moet zeggen, dat ik volgende keer een ander toetsenbord haal. Het typen is erg fijn met de Zowie. Maar zoals je al aangaf in de review, is de spatie een zwak punt (die van mij blijft ook regelmatig hangen) net als andere toetsen.Geen idee, waarom ze blijven hangen, aangezien ik hem al meerdere keren uit mekaar heb gehaald om te zien waarom. Daarnaast is ook de toets-gevoeligheid na een paar maand al niet meer instelbaar. Hij wil niet meer switchen van gevoeligheid.

Het toetsenbord is erg robuust en clean. Maar kwalitatief is het zeker gezien de prijs niet de moeite waard om te kopen.
Als je nog wat beters wilt hebben kun je nog altijd het beste gamers toetsenbord kopen wat er is nl. een Deck Legend ook zonder fratsen, kost wel wat tussen de 200 en 250 euros maar is onverwoestbaar en elke toets is mechanisch en een GROTE SHIFT toets hier een link voor info: http://www.deckkeyboards.com/ verder is hij ook in nederland te krijgen nl. http://www.highflow.nl/hardware/gaming/toetsenborden/

[Reactie gewijzigd door e.strijbos op 26 mei 2011 22:10]

Ik had die Deck toetsenborden gezien, maar het design spreekt mij persoonlijk niet aan. Doet me iets teveel denken aan die old-school bruine toetsenborden. Je ziet dit model (of iets dat er op lijkt) wel veel bij Koreaanse SC2 clans.

Quote van overclock.net:
Cherry MX Clear switches have often been called "stiffer browns" though some users note that they have more of a tactile feel than browns do. This really can be a subjective topic, though this is another switch that could be considered "ballanced." The force required is comparable to most rubber dome keyboards, with a nice tactile feedback to tell you the key has actuated. These switches are harder to find on keyboards.

As a note: this switch actually has a peak force of 65g, it is 55g at the point of actuation. This is due to the design of the Cherry switch itself.