Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E Review

Erhnam 24 mei 2011, laatste update op 24 mei 2011, 2.953 views

Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E

Pluspunten

• GS116v2 is zuinig (10 watt).
  • GS116v2 ondersteund Jumbo Frames.
  • 16 poorten en toch zeer compact.
  • Netjes afgewerkt.
  • Goede snelheden.

Minpunten

• Niet "managed".

Features Score: 3
De Netgear GS116GE wordt al heel lang geleverd. Hier is door andere gebruikers ook veel over geschreven. Ik ga daarom niet te diep op alle voordelen en snelheden in. Wat veel gebruikers niet weten is dat deze er een nieuwe versie in omloop is: GS116v2.

Het belangrijkste verschil is dat het stroomverbruik een stuk lager is. Standaard 43% lager dan de voorganger. De verpakking spreekt over een maximum verbruik van 10 watt. Door de eco stand kan de switch ook in een standby modus gaan, wanneer er geen netwerkverkeer is. Verder zit er volgens de handleiding een autodetectie op voor de powerafgifte bij kortere kabels. Verder geef het nieuwe model ondersteuning aan Jumbo Frame (tot 16kb). Uiterlijk van de switch is identiek aan de voorganger.

Belangrijkste reden voor mij was dat mijn 8 poort switch niet meer toereikend was. Een 16 poort switch moest uitkomst bieden aan alle nassen, pc's, media centers, game consoles en netwerk camera's. Ik had geen behoefte aan een managed switch, maar meer aan een switch die klein en goed te monteren is.

De GS116GE heb ik een aantal weken naar volle tevredenheid in gebruik. Naar mijn Synology haal ik hoge snelheden (60 mb/s). Overige reviews zijn ook positief. Een aanrader voor diegene die op zoek is naar een snelle, zuinige en compacte 16 poort switch.

Heb jij ook een Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E?

Merkwaardig dat je "niet managed" als negatieve eigenschap opvoert. Dit is een producteigenschap; het is een unmanaged switch.

Waar ik benieuwd naar ben is: Waar kocht jij de v2? Via de websites van de aanbieders die momenteel in de pricewatch staan wordt ik niet veel wijzer.

Benieuwd!
Naar aanleiding van deze review ben ik uitgebreid gaan zoeken op internet welke SKU of EAN nummers de V2 dan zou moeten hebben. Echter is hier geen onderscheid in gemaakt door Netgear.
Netgear kon mij telefonisch niet de verschillen vertellen van versie 1 en 2.
Het enige verschil waar je de V2 in kan herkennen is dus wat ook in de review wordt verteld namelijk het verbruik. Op de doos van mijn net aangekochte exemplaar wordt aangegeven: Power consumption 9,5W max.
Alleen staat er bij mij maximale jumbo frames up to 9KB i.p.v. de hierboven omschreven 16KB.

Wanneer ik achter op de switch kijk staat er duidelijk versie 2 genoteerd.

Het advies van Netgear was: De verkopende partij zal de vraag van Versie 2 moeten gaan uitzoeken voor je. Vraag naar het stroom verbruik en dan weet je welke versie je zal gaan krijgen.
Over het algemeen zijn de meeste oude versies (1) al van de markt, maar kan nooit kwaad om dit te vragen aan de verkopende partij.

Hopelijk heb ik jullie in ieder geval een eind op weg geholpen.

Voor pdf over versie 2: ftp://downloads.netgear.com/files/GS116_IGptr_8Feb12.pdf

Succes met jullie eventuele nieuwe aankoop.
Je zal er geen spijt van krijgen, tevens is het momenteel 1 van de goedkopere 16 poorts switches met levenslange garantie waarvan trouwens het stroomverbruik nog relatief laag van is.
De Zyxel GS1100-16 en LevelOne GEU-1621 switches zitten met energieverbruik iets onder de Netgear GS116, maar bieden geen levenslange garantie aan, ze zijn nagenoeg op moment van schrijven even duur als de Netgear GS116. Wel hebben de Zyxel en Level1 achterop een aan en uit schakel knop.

Ik wil Erhnam harstikke bedanken voor de tip, zonder jouw had ik nooit de GS116 gekocht. Want op Netgear website wordt nog steeds 18W. weergegeven aan verbruik.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 4 september 2013 00:21]