Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) Review

djkavaa 24 mei 2011, laatste update op 24 mei 2011, 2.469 views

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Pluspunten

• Snelheid
  • Gerbuiks gemak
  • Aansluitingen
  • Signaal

Minpunten

• maximaal 16 poorten bij port forwarding
  • Niks verder.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Algemeen

Een super router voor normaal thuis gebruik.
Doet wat hij moet doen en wordt zo in je netwerk opgenomen.

Snelheden

Met het overdragen van boven naar de server beneden haal ik gemiddeld 70-85 MB dit is redelijk te noemen voor een server die nogal veel werk moet verrichten.

Het overdragen wireless gaat iets minder snel naar mijn mening heb alleen maar 150N kunnen proberen i.v.m. niet meer ondersteunen van de netwerkkaart van de laptop:(.
De snelheden van overdragen liggen ongeveer op de 8-10 MB wat voor mij meer als voldoende is aangezien ik toch alles via mijn workstation of server doe met Remote desktop.

Port Forwarding

Dit viel mij wel een beetje tegen je kunt niet meer dan 16 poorten forwarden, wat bij cisco en sitecom wel kan.
Nu heb ik dit simpel opgelost door PF sense op de server te draaien en deze tussen de router en Modem in te zetten.

Kwaliteit

Hij voelt misschien wat goedkoop aan maar doet zijn werk perfect.
Het de antennes zitten goed vast en blijven ook netjes staan. ( bij mijn vorige vielen ze van ellende om hihi)
De Connectors voor de kabels zijn ook zeer stevig en voelen dus ook zeer degelijk aan.

Signaal

Dit is gewoon goed, door het hele huis (onder, boven en zolder) perfecte ontvangs zelfs buiten in de tuin is het bereik nog wel goed wel wat minder als binnen maar wireless dvd kijken en youtube lukt zeker nog wel.

USB
1x getest werkt gewoon zoals je het kunt verwachten USB erin settings in de router doorlopen en gaan met die banaan.

Gebruikt met

1x Server met ESX(i)
2x Werkstation
1x Laptop
1x Ipad

Heb jij ook een TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)?

Inderdaad een prima router.

Kortgeleden was er ook nieuwe firmware voor deze router,
waarin o.a. MediaServer functionaliteit in is toegevoegd
(vanaf USB via UPnP Media files serveren aan Windows en andere UPnP/DNLA clients).
Ik heb het draaien. Werkt goed met Windows Media Player samen.

Maar helaas niet zo goed met een goedkope Sagem Web Tuner 500.
Die ziet hem wel, maar MP3 afspelen (is toch vrij basic) doet niks.
Ook mijn TV met DNLA kan er niet echt iets vanaf streamen...
Of het aan de TP-LINK ligt of aan de TV/Media player dat weet ik niet...
Dat kan ik helaas niet beoordelen omdat ik dat ook niet gebruik omdat ik voldoende server thuis heb draaien die dit op zich hebben.
Als je je sterren waardering nog aanpast met wat je ervaring is, dan zal de ster voor de waardering van je review vanzelf komen.
Een ander portforwarding nadeel is dat het niet mogelijk is naar een andere port te forwarden. Je kunt dus niet bijvoorbeeld de externe port 80 forwarden naar een interne port 8080. Verder een prima router: snel en goedkoop.
Dat is portmapping, dat hebben niet veel goedkope routers ;-)
Gewoon DD-WRT erop flashen, heb ik ook gedaan.
Je kan veel meer poorten forwarden en die externe naar interne port forwarding werkt ook.
Lekker routertje voor het geld trouwens :)